Matkjedeutvalgets analyseramme

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Trebåt for alle.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Styring av bilskader (reparasjoner)
Del 4 Kontraktsrett Tre hovedproblemstillinger
25. april 2006 •1•1 Privatisering og liberalisering set ud fra en konkurrence-økonomisk synsvinkel Nils-Henrik M. von der Fehr Universitetet i Oslo Dansk.
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Sosiologi i barnehagen
I Dibrastan bor dubridene…
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Markedsstruktur - teori og empiri
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Kvalitativ metode i markedsforskning
NOU 2011:4 Pressekonferanse 13.april 2011
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Utforskeren.
StartsideFaktaOmråderHva gjør viHistorieMiljøEtikkOrganisasjonSamarbeidUtstillingerDagens tema MTFs symposium 11. og 12. mars 2008 Losby gods Sentralisering.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Møte OED 28. juni 2011 Innspill fra Defo.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Forelesning i mikroøkonomi.
Del 4 Kontraktsrett Tre hovedproblemstillinger
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kommunejordmorkontaktene 2009
NOU 2011:4 – virkninger for forbrukerne
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Seminar om matkjedeutvalgets rapport NOU 2011:4 Bergen 13. mars 2012.
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
CREE Minibrukerseminar Fleksibilitet på etterspørselssiden i kraftmarkedet Professor Nils-Henrik M. von der Fehr Oslo, 10. november 2014.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Prosjektoppgaven.
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
8. desember 2018 Verdsettelse –
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Product differentiation
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Matkjedeutvalgets analyseramme Nils-Henrik M. von der Fehr, Universitet i Oslo Bergen Center for Competition Law and Economics Bergen, 13. mars 2012

von der Fehr (2011) “... metoden en lite egnet tilnærmelse til å analysere de forhold som lå i utvalgets mandat. Begrepene er uklare... bringer lite nytt sammenlignet med en mer tradisjonell tilnærmelse... ofte mer tilslørende enn oppklarende... forholdet mellom de ulike begrepene er vanskelig å forstå. ... anvendelse av metoden ... ikke særlig konsekvent... ser dessuten bort fra den eksisterende faglitteraturen om relevante problemsstillinger... overser utvalget viktige forhold som får betydning for de konklusjoner... ... fanger ikke opp betydningen av henholdsvis kjøper- og selgermakt på de ulike ledd i matvarekjeden... hvordan disse spiller inn på effektiviteten i ressursbruken og forbrukernes velferd... trekker den feilaktige konklusjon at en forskyvning av styrkeforholdet i leverandørenes favør vil være til gunst for forbrukerne. ... analyse av årsaker til høye priser og dårlig utvalg... ikke et tilfredsstillende empirisk grunnlag... Utvalgets hypotese om at høye priser og dårlig utvalg kan skyldes utøvelse av makt fra aktørene i matvarekjeden, fremstår derfor som spekulativ og dårlig begrunnet; spesielt mangler utvalget en forklaring på hvorfor aktørene i matvarekjeden - og da spesielt dagligvarekjedene - skulle ha interesse av å holde vareutvalget kunstig nede.”

Disposisjon Maktanalyse ≠ konkurranseøkonomisk analyse? problemstilling metode Kjøpermakt versus selgermakt betydningen av kjedenes makt over forbrukerne for forholdet til leverandørene Horisontale og vertikale relasjoner konkurranse God handelsskikk moral begrensninger i fri kontraktsrett

Markedsstruktur

Forhandlingsmakt Analyse av forhandlinger og forhandlingsmakt kan deles i to, om henholdsvis gevinst og gevinstfordeling Gevinst Hvor stor er den samlede verdiskapning for en matprodusent og en dagligvarekjede som følge av en avtale dem imellom? Gevinstfordeling Hvor stor blir henholdsvis produsentens og kjedens andel av denne gevinsten? Andre momenter sammenheng mellom gevinstens størrelse og fordeling (f.eks. pga. begrensninger på utforming og håndhevelse av avtale) ”trusselpunkt” eller status quo (begrenset avtale vs. ingen avtale, totalforhandling vs. forhandling på marginen)

Gevinst og gevinstfordeling Samlet gevinst Kjedens alternativ Produsentens alternativ Nettogevinst til fordeling

Kjøpermakt og selgermakt Matkjedeutvalget sier mye (tildels fornuftig) om makt over forbrukerne kjedene: utfallsmakt, regimakt (og idémakt) leverandørene: idémakt Kjedenes makt over forbrukerne ikke nødvendigvis til ulempe for produsentene samlet gevinst: utnyttelse av betalingsvillighet forhandlingsstyrke: portvokterrollen, merkevare Betydningen av makten over forbrukerne for relasjonen mellom produsent og kjede avhenger av bl.a. strategiske handlingsvariabler samt vertikale og horisontale markedsstruktur

Horisontale og vertikale relasjoner Ulike ledd i verdikjeden produksjon distribusjon detaljhandel Markedsstruktur horisontalt: antall aktører, markedsandeler vertikalt: integrasjon oppover og nedover i kjeden Konkurranse på det enkelte ledd horisontal struktur avgjørende vertikal struktur ikke nødvendigvis av betydning, men kan påvirke partenes alternativer og dermed gevinstfordeling

Vertikal integrasjon

Horisontal integrasjon

God handelsskikk Matkjedeutvalget foreslår å regulere forhandlinger i matkjeden gjennom en egen lov Begrunnet i resultater fra intervjuer med representanter for ulike aktører i bransjen umoral, brudd på alminnelige rettsprinsipper ”usaklige” krav, leveringsnektelser mm. Til det første: jussens domene Til det andre: konkurransepolitikkens prinsipp fri kontraktsrett for aktører uten dominerende stilling forbud mot misbruk av dominerende stilling

Konklusjon Matkjedeutvalget baserer seg på en metode som medfører at oppmerksomheten konsentreres om kjedenes (og produsentenes) makt over forbrukerne Analysen av forholdet mellom kjeder og produsenter er mangelfull og tildels misvisende Forslaget om lov om forhandlinger og god handelsskikk retter seg (delvis) mot adferd som så langt ikke har vært oppfattet som problematisk og kan få andre konsekvenser enn utvalget forutsetter