Velkommen til Markedskonferansen 2010 Einar Westre, Direktør Nett og Marked
Kraftmarkedet i utvikling – mange tema Områdepriser i Norge og Norden Harmonisering av sluttbrukermarkedene i Norden Ny teknologi driver frem nytenkning for måling ( AMS ) og avregningstjenester (en eller et fåtall avregningssentraler, tjenestemarked). Fornybardirektivet og mulig felles sertifikatmarked med Sverige ”Samvirke” OG og elsertifikater Markedsføring og kundebehandling Markedsintegrering med det europeiske kontinentet
Områdepriser - regionalisering av sluttbrukermarkedet Reaksjoner fra kunder på ulik pris ? Bransjen kan få et omdømmetap Konkurransetilsynet viser regionale priser. Nye prisområder i Norden
Harmonisering av sluttbrukermarkedene i Norden Sentrale utfordringer i harmoniseringsarbeidet: Enkelhet – kunden forholder seg til kun markedsaktøren, fellesfaktura via markedsaktøren. DSO ene har et tydelig ansvar for facilitering av markedet på nøytral måte – men hva med incentivene for moderne løsninger? Økt informasjonsmengde som skal utveksles mellom DSO og leverandør, kortere tidsfrister, info utveksling over landegrenser. Kundekontakt vedrørende nettleieforhold og kraftmarkedsspørsmål. Kompetanse utfordringer
Ny teknologi bidrar til at kundenes behov og ønsker blir mer variert AMS – adgang for kunder og tredjepart til forbruksdata i sann tid Aktive forbrukskunder - lokal produksjon Energieffektivisering Beskrivelse Vindmølle som produserer 2000W ,- Kilde : Finn. no
Energimerkeordningen – et virkemiddel for energieffektivisering
Reviderte rutiner for stenging av strømanlegg er under arbeid : Ingen endringer i Forbrukerkjøpsloven eller Nettleieavtalene for privatkunder, men vi får presiseringer på rutinenivå : - Temperaturavgrensinger for stenging - Beløpsgrense – vesentlighetsbegrepet - Begrensninger på helg og høytider / ferie - Bekymringsmelding til kommunen 3 virkedager dager etter stenging Nyhet !
Kundeservice – endringer i roller? Noen sentrale utfordringer : Nettselskapene som nøytral tilrettelegger - incentiver til modernisering / større grad av automatiserte tjenester. Markedsaktørene - vil de ta over et større ansvar for kundeservicen: Felles faktura, spørsmål vedr. kvalitet, avgifter.
Energi Norge ønsker dere en god konferanse ! Et velfungerende kraftmarked med kundene i fokus!