PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/9-2014. Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
I.
Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
NESOs Formannskole klasse / 2014
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Bokpresentasjon Bergen
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Daglig leder nettverk Samling 1, 2014.
Avdeling for sosionomutdanning
Sett inn synes eller tro.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Velkommen til innkommende president sin time.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
Og.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Gruppe for seponering av B-preparater
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Oppsummering Pedagogisk uke Institutt for strategi og ledelse 26. september 2014 Paul Gooderham, instituttleder Paal Fennell, administrasjonssjef.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kroppen som Gud har villet
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Utskrift av presentasjonen:

PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/9-2014

Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen er ekspertkommentator 2

Hvorfor pedagogisk uke? 3 “Pedagogisk utviklingsarbeid vil stå sentralt i årene fremover”

Hva er problemet? 4

5

Ny bachelor H-2015 La oss gi studentene: Bedre kvalitet på tilbakemeldingene! Mer individuell oppfølging! 6

Hvordan? Mer ressurser......og smarte grep! 7

Lund modellen La studentene evaluere hverandre! To fluer i én smekk! 1. Læring gjennom evaluering 2. Ressursbesparende 8

Pedagogisk uke 9 Starten på en prosess med pedagogisk utviklingsarbeid Generere idéer til det nye bachelorstudiet

10

Hvor godt likte du den pedagogiske uken? 11

12

Tilbakemeldinger Onsdagsforelesningen "Can you keep the students’ attention for 2 x 45 minutes? " ble veldig godt motatt: Ga inspirasjon til hvordan man kunne aktivisere studentene i forelesningen. Seminaret om gruppeundervisning og litteraturen som ble diskutert var svært nyttig og tankevekkende; både med tanke på aktivisering av studentene i auditoriet og med tanke på å håndtere studentgrupper med ulik grad av forberedelse. Instituttseminaret: nyttig, men kunne også vært mer direkte fokusert på konkrete aktiviteter ved instituttet 13

Kurset har gitt deltakerne et fagspråklig vokabular til å diskutere pedagogiske spørsmål, og gitt rom for refleksjon over egen pedagogiske praksis The ‘big idea’ jeg sitter igjen med etter uka er ‘flipped class room’, gjerne i kombinasjon med delvis outsourcing av forelesninger til ‘super stars’. Det er ikke særlig dristig å spå at dette kommer mer og mer. Ref også MOOC-initiativene til Stanford og MIT/Harvard. Ungdommene fra Nordahl Grieg var veldig inspirerende. Det virker på meg som det er mye å lære av videregående på pedagogisk opplegg. Spesielt synes det som Nordahl Grieg ligger i forkant i å omfavne muligheter som ligger i ny teknologi. 14

Svært godt tiltak, men generelt hjertesukk: pedagogisk uke kommer i tillegg til alle andre faste aktiviteter (møtevirksomhet, undervisning), som gjorde at mange ikke fikk med seg tilbud de ønsket. Det sender også ut et signal om hvordan man prioriterer pedagogisk satsing: hvis NHH hadde avlyst undervisningen i perioden, ville det vært et kraftig signal om at dette er viktig. Oppslutningen var for lav, og det kan være en av grunnene. 15

Hva tar jeg med meg fra uken? Forelesningen: tenk struktur! - Del opp i tydelige seksjoner - Innled med hovedpoengene - Avslutt med rekapitulering Learning by doing - Involvér studentene! - Still spørsmål! Lund-modellen for studentledet feedback - Individuelt arbeid med spørsmål - Løsningsforslag - Retting og “karakter” 16

17 Min gud han er så fast en borg

Veien mot en “ny” bachelor Pedagogisk uke: Idégenerering Høsten 2014: Konkretisering Våren 2015: Finpussing Høsten 2015: Implementering 18