Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kunnskap blir handling
Advertisements

Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
TETT PÅ DET DU TRENGER! 19 bachelorutdanninger, 15 masterstudier.
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Oslofjorden teknologiutdanning Drammen Møte styringsgruppen og ledelsene ved alle 4 teknologi/ingeniørutdanninger.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Vårt behov for studiesenteraktører
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Antall studenter HiveHiBuTotalt Ramme- finansierte studier Eksternt- finansierte studier Totalt
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Mulige konsepter og kriterier for faglig organisering – oppspill til gruppearbeid Møte i arbeidsgruppen 28. mai 2015 Thor Bjørn Arlov, Per E. Kjøl, Morten.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Modell 1 Struktur og innhald
ILU 1/17: Statusrapport fra ledelsen
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Orientering om søkertall
Strategigrunnlag Rune Giske
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Informasjon - rådgiversamling
Utskrift av presentasjonen:

Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe) BLOMSTRENDE FRAMTID – I EN FUSJONERT INSTITUSJON. Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe) Fakultet for lærerutdanning. (HiBu)

Nye rammeplaner for studier. Stramme nasjonale føringer for lærerutdanningene: Utdanningsregioner. Nye rammeplaner for studier. Barnehagelærer Grunnskolelærer 1-7 Grunnskolelærer 5 – 10 Lektorutdanninger 8 – 13 Praktisk Pedagogisk utdanning PPU. Mastergradsutdanninger. PhD-utdanninger. Etter- og videreutdanning Bachelorutdanninger Utdanningsvitenskapelig forskning. Pedagogisk FoU Fagdisiplinorientert FoU Fagdidaktisk FoU

Noen studenttall reg dbh 15.05.12 Registrerte studenter FLU GLU 1-7 GLU 5-10 PPU Reg tot fak. HIVE 385 102 80 1484 HIBU 0 (159+23) 59 86 210 709 Landsbasis 4596 1863 1697 1736 søkertall 2012 FLU GLU 1-7 GLU 5-10 PPU HIVE 175 83 85 Ca 220 HIBU 81 77 Ca 370

Masterprogram og Ph.D HiBu: Master i utdanningsledelse Master in Human Rights and Multiculturalisme ca 85 søkere HiVe Master i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap. Master i pedagogiske tekster Master i pedagogikk – 2 spesialiseringer. Master i norskdidaktikk Master i faglitterær skriving Integrert lektorprogram HiVe: Ph.D- Tekstkulturer og læringskontekster i barnehage og skole. (til akkreditering)

Eksempler på samarbeid i dag OFA - pilot lærerutdanning GLU 1- 7 Drammen Forskningsprosjekt. IKT – samarbeid i EU prosjekt. Oppdragsvirksomhet. Karriereveiledning (Også med Fylkeskommuner som samarbeidspartner) Veiledning nyutdannede EVU i Lesing EVU i Matematikk EVU i Skoleutvikling

Fusjon eller allianse. SAK synes å kreve et tettere samarbeid. Hva vil vi kunne oppnå: Lærerutdanninger. Større faglig bredde og større fagmiljøer. Eks. RLE, Praktiske- og estetiske fag, Språkfagene, pedagogikk. Kunne rekruttere bredt til hele utdanningsløpet. Styrket forskningsinnsats. Samarbeider i dag, men kan styrkes ytterligere. Kravet til forskningsbasert utdanning. Styrket institusjon nasjonalt og internasjonalt. Styrket oppdragsvirksomhet.

Ser vi skjær i sjøen

Hvilke skjær ser vi? Geografi ? Strukturer ? Hard eller myk fusjonsprosess. Ett fakultet. Hvor mange institutter og prinsipper for inndeling? Tilgengelig ledelse for fagmiljøene.

Våre anbefalinger og vurderinger Allianse ikke nok, men viktig med alliansepartnere. Rask avgjørelse før også skjær utenfor leia blir sett på som risiko. (vi kan ha ulik vurdering av farvann som gjør at noen kan ende som landkrabber) Det er tenkt og utredet nok til at det kan fattes en prinsipiell beslutning. Når hovedprinsipper om en fusjonert institusjon og fakultetsstrukturen er vedtatt er det tid for å planlegge detaljer. Fagpersonalet er motivert for en tettere kobling mellom våre to høgskoler nå.

Det verste som kan skje oss: