Læring 2100. Hvordan lærer DU best? Hvordan lærer ELEVENE best?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
Advertisements

Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Undervisningsvideoer. + Sette læreren på pause Gå frem i eget tempo Få det forklart så mange ganger som nødvendig Hoppe tilbake til det som trenger repetisjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Frist oss ikke inn i ledelse...
Skole & Arbeidsliv akershus.skoleogarbeidsliv.com
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Selvfølelse vs selvtillit
Arduino For første års elektrostudenter.  Hvem ser du for deg, når du ser for deg en ferdigutdannet ingeniør?  Hva gjør du nå?  Hvorfor ikke akselerere.
Omstilling uten nedbemanning
The Trondheim Toll Ring System
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
 Hvorfor kommuniserer vi vitenskap?  Hvordan kommuniserer vi vitenskap?
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
FORMATIV VURDERING.
PREDICTIVE MODELLING REGRESSION ANALYSIS. “Da jeg gikk på ungdomskolen, ble vi testet for å finne ut hva slags yrke vi passet til. Jeg svarte feil på.
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Klar, ferdig – spill! Dataspill i bibliotek – et prosjekt ved Hamar bibliotek og Hedmark fylkesbibliotek Støttet av Barne- og likestillingsdepartementet,
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Lean Startup sier du, men jeg jobber jo i prosjekt?
High Five Driven Development! Peder Søholt. Øk motivasjonen din! Vi speiler oss selv ofte i andres følelser Øk motivasjonen til andre, og du vil øke din.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
NKIs erfaring med Læringspartnere
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Microsoft for akademia Rune Zakariassen Fagansvarlig for forskning og høyere utdanning Microsoft Norge.
Team og teamdynamikk viktig for leveranseevnen
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Rotary International, D 2290 DG Laila Lerum MEDLEMSKAPSUTVIKLING/ REKRUTTERING av nye medlemmer. Identifisere mulige medlemmer!!! Lage et aksjonsprogram.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Vurdering for læring.
Hvorfor IKT? 1.Samfunn og kultur 2.Kommunikasjon og globalisering 3.Kunnskap og læring.
Livskvalitet og antistoffsvikt
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Detta er en automatisk lønnsforhandling. Vær vennlig å svare på de neste spørsmålene. Dine svar vil danne grunnlag for til neste lønnsjustering. Neste>>
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Misjon – å krysse grenser
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Et godt sted og være, leke og lære…
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
DEN GYLDNE EIK Sunn og positiv fritid Idrettsglede for ALLE FAIR PLAY! KOLNES IL.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Bærekraftige produktvalg
Detta er en automatisk lønnsforhandling
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Games for Civic Engagement
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Læring 2100

Hvordan lærer DU best?

Hvordan lærer ELEVENE best?

JB´s teori Hvorfor?

Aktvitet Oppdagelse Utforskning Nysgjerrighet

Feil er bra!

Tilbakemeldinger? umiddelbart, takk

Forbedringsmuligheter? Alltid, takk

Eget tempo

Tilpasset

Sosialt og gøy

Hvor jeg vil, når jeg vil, hva jeg vil, med hvem jeg vil

En del av svaret SPILL

Hva er din teori? Hva er ditt svar?

Fra observasjoner til tanker og handling Til observasjoner ….

Universtity of Washington - Research 1) 93% of kids who played one hour and a half learned basic concepts to solve linear equations 2) Children of all ages can learn basic concepts of solving linear equations 3) There is a disparity of 10x the time required to learn between the slowest and fastest learners. 4) Homework happens naturally

Fra klasseundervisning til spillutvikling til læringsopplevelser

Hva er læreres rolle?

”The best way to predict the future is to invent it” Alan Kay

Takk for oppmerksomhet