Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus 11.3.2008 Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjonsgruppenes HVEM HVA HVOR
Advertisements

Materiellgrunnlaget for Miljøpartiet De Grønne
Verdidokument for Oslos kolonihager
En innføring i boligmarkedet i Oslo
Nye muligheter for private oppmålingsfirma Bjarne Pedersen, siviløkonom NHH styreleder GeoLofoten AS.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Fysisk aktivitet og helse
Gode boliger for innbyggere med utviklingshemming
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Dialogtorg i Kristiansand
Et urbant bysentrum i Groruddalen
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
Slik er mangfold bra for Oslo T- banedrift Derfor er mangfold bra for oss • Kundene skal føle seg ”hjemme” • Strategisk mål: – Få flere til å reise med.
Tur/Treningsleier 2008 Høstferien (uke 40) ROS 96 Midtbygda.
Norsk Sentrumsforum(NSF) • NSF berømmer arbeidet som er gjort for å utvikle, vitalisere og markedsføre norske byer og tettsteder. • De fleste sentrumsorganisasjoner.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Sandvika BY 10 år juni 2013 Prosjektleder: Hege Stangeland Sørensen.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Globale mattrender 1.
Butikken som sosial arena Værnes 30. – 31. august Line Tellemann, prosjektleder.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
COOP EXTRA PORSGRUNN - NORGES MEST VOKSENDE DAGLIGVAREKJEDE -
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Stedsutvikling og bolyst Småsamfunnskonferansen 18. mars 2010, Tromsø Anne Irene Myhr, seniorrådgiver.
Presentasjon i forbindelse med Statsråd Bjarne Håkon Hanssen sitt besøk i Levanger – Kommunalsjef Øystein Sende 1 STATSRÅD BJARNE HÅKON HANSSEN.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kommunalminister Erna Solberg, Oslo, 26. mai 2005 Hvorfor kommer mange EØS- arbeidstakere til Norge?
Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling.
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Overordnet byplangrep
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet
Hvordan tar vi imot nye medlemmer?. Mine temaer ● Hvem er de nye medlemmene – og hvem er vi? ● Hva må vi mestre for å gjøre nye medlemmer aktive? ● Hvordan.
Byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
nye boliger innen 2015.
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fritid med Bistand.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
BYDELSGUIDER FOR BARN STAVANGER ANDREAS VOLLAN. PRINSIPP  PÅ BARNAS PREMISSER SE DET STORE I DET LILLE / DET NÆRE !
Hvordan skape nye og kreative rom for samhandling og samvær Grorud samfunnshus Fredag 11.april 2008 Kl Velkommen.
Planleggingens utfordringer
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Grendene Fokusgruppemøte 9. mai 016. Utfordringer Lite strukturerte grender Vansker med å nå frem til beslutninger. Vansker med innsikt og påvirkning.
Presentasjon Regnskap for 2. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 31. august 2006.
Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.
Seniorsentre og innbyggertorg Utvikling og organisering.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.
Dialogmøte Kulturhus på Jørpeland Side2 Dagsorden – Velkommen – Presentasjon av kommunes ønsker og prosess – Kommens.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Invitasjon til Helt sjef!
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Revisjon av kommuneplan – parkeringsbestemmelser
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Velkommen IA samling på Liermoen torsdag 11. febr.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Invitasjon til Helt sjef!
Utskrift av presentasjonen:

Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen

Økern i dag

1. Knutepunkt 1 av 5 knutepunkt for Oslo > Oslo kommune har utpekt 5 hovedknutepunkter. Skøyen, Grorud, Bryn, Hauketo og Økern*. > Styrke gang og sykkelvei der hvor folk bor. Optimalisering av kollektivtrafikken > Oslofjordtunnelen og Ring 3 blir hovedtransportårene i fremtidens Oslo. Økern vil unngå at det legges trafikkbelastning inn i nye byområder Skøyen Økern Bryn Ski + Kolbotn Strømmen Sandvika Tre nivåer: -Sentrum -Prioriterte knutepunkter -Lokale knutepunkter Trusselen mot Oslos handel Grorud Hauketo * Kilde: Om strategier for byutvikling rundt større knutepunkt i Oslo. Flerkjerneutvikling, 2004

Boligprosjekter under planlegging

Økern Sentrum kvm Referanse: Fields/Bruuns Referanse: Östermalm Saluhall Økern Sentrum - Konseptets byggeklosser – innhold og referanser Offentlig Service NAV Kino Biblio-/mediatek Helse Del av kvm Mat- tempelet Saluhall Dagligvarer Spisesteder kvm 180 Butikker Service Tjenester Shopping- oasen kvm Vann- paradiset Bassenger Helse/rehab. Trening Arena Kultur Akvarium Garderober Butikker Aktiviteter Referanse: Pirbadet

Barnemuseum Bibliotek og Nasjonalt Kompetansesenter for fortellerkunst Musikk – og kulturskole Flerbrukssenter og eventhall Kino og konferansesenter Planetarium ”Det grønne rommet” – Kulturprogrammet – m2

Handelsstedets funksjoner

Kjøpesenterets funksjoner og utvikling Handel - Transaksjoner Shopping - Handel med opplevelser Møteplass - Opplevelser med handel Drift av husholdningen Daglig handel - Forsyning Lokale sentre, dagligvare Storhandel - For lager Effektivitet Kunnskap og inspirasjon Mote Det vi har på oss, hvordan vi ser ut Andre varer Det vi har rundt og i oss Opplevelser og spenning Passiv - Ingen egen deltagelse, tilskuer Aktivitetsarenaer - Aktiv deltagelse, utøver Tid Behov Behov Lyst

Handelens tre funksjoner - Møteplass Møteplassen > Sosialt orientert > Butikker for felles gjøremål > Romslige fellesarealer for å treffes > Langsomme spisesteder tilrettelagt for samvær Situasjoner > Treffe kjente eller gå sammen med kjente > Som erstatning for de tidligere møteplassene Unge – i fritiden Eldre – har ”bare fritid” Mor, barn og bestemor - eller mor og barn på formiddagen Familien – i helgene > Som aktivitet, et akseptabelt alternativ til å sitte hjemme, eller gå tur Kilde: S&S/Ulike kilder Handel Shopping Møteplass

Trender Sentrum er i medvind Stor etterspørsel etter sentrale leiligheter Folk ønsker mangfold og flest mulig tilbud nære Konkurransen er å vinne folks tid Vi har flere identiteter Kompetansen er høy og kravene store Teknologisk revolusjon Tempoet øker Impulshandelen øker og utløses ved inspirasjon Helse/Velvære/Aktiviteter/Reise øker markedsandel

UTVIKLE/REVITALISERE STEDET/BYEN Handel/servering = Torget = Møteplassen = PULSEN Offentlige/privat service og tjenestetilbud Helse og velvære Aktivitet/Underholdning Kultur/Rekreasjon Næring Bolig Infrastruktur Offentlig rom – Arkitektur, design, kunst og kvalitet TRIVSEL – MANGFOLD - TILGJENGELIHET

Hva skal til? Allianser – noen må ha tilstrekkelig insitament for å løfte prosjektet Kompetanse innen alle fagområder Samarbeidsklima Involvere alle interesser Samordning

"Allt blir bra till slut, och har det inte blivit bra så är det inte slut