Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen
Økern i dag
1. Knutepunkt 1 av 5 knutepunkt for Oslo > Oslo kommune har utpekt 5 hovedknutepunkter. Skøyen, Grorud, Bryn, Hauketo og Økern*. > Styrke gang og sykkelvei der hvor folk bor. Optimalisering av kollektivtrafikken > Oslofjordtunnelen og Ring 3 blir hovedtransportårene i fremtidens Oslo. Økern vil unngå at det legges trafikkbelastning inn i nye byområder Skøyen Økern Bryn Ski + Kolbotn Strømmen Sandvika Tre nivåer: -Sentrum -Prioriterte knutepunkter -Lokale knutepunkter Trusselen mot Oslos handel Grorud Hauketo * Kilde: Om strategier for byutvikling rundt større knutepunkt i Oslo. Flerkjerneutvikling, 2004
Boligprosjekter under planlegging
Økern Sentrum kvm Referanse: Fields/Bruuns Referanse: Östermalm Saluhall Økern Sentrum - Konseptets byggeklosser – innhold og referanser Offentlig Service NAV Kino Biblio-/mediatek Helse Del av kvm Mat- tempelet Saluhall Dagligvarer Spisesteder kvm 180 Butikker Service Tjenester Shopping- oasen kvm Vann- paradiset Bassenger Helse/rehab. Trening Arena Kultur Akvarium Garderober Butikker Aktiviteter Referanse: Pirbadet
Barnemuseum Bibliotek og Nasjonalt Kompetansesenter for fortellerkunst Musikk – og kulturskole Flerbrukssenter og eventhall Kino og konferansesenter Planetarium ”Det grønne rommet” – Kulturprogrammet – m2
Handelsstedets funksjoner
Kjøpesenterets funksjoner og utvikling Handel - Transaksjoner Shopping - Handel med opplevelser Møteplass - Opplevelser med handel Drift av husholdningen Daglig handel - Forsyning Lokale sentre, dagligvare Storhandel - For lager Effektivitet Kunnskap og inspirasjon Mote Det vi har på oss, hvordan vi ser ut Andre varer Det vi har rundt og i oss Opplevelser og spenning Passiv - Ingen egen deltagelse, tilskuer Aktivitetsarenaer - Aktiv deltagelse, utøver Tid Behov Behov Lyst
Handelens tre funksjoner - Møteplass Møteplassen > Sosialt orientert > Butikker for felles gjøremål > Romslige fellesarealer for å treffes > Langsomme spisesteder tilrettelagt for samvær Situasjoner > Treffe kjente eller gå sammen med kjente > Som erstatning for de tidligere møteplassene Unge – i fritiden Eldre – har ”bare fritid” Mor, barn og bestemor - eller mor og barn på formiddagen Familien – i helgene > Som aktivitet, et akseptabelt alternativ til å sitte hjemme, eller gå tur Kilde: S&S/Ulike kilder Handel Shopping Møteplass
Trender Sentrum er i medvind Stor etterspørsel etter sentrale leiligheter Folk ønsker mangfold og flest mulig tilbud nære Konkurransen er å vinne folks tid Vi har flere identiteter Kompetansen er høy og kravene store Teknologisk revolusjon Tempoet øker Impulshandelen øker og utløses ved inspirasjon Helse/Velvære/Aktiviteter/Reise øker markedsandel
UTVIKLE/REVITALISERE STEDET/BYEN Handel/servering = Torget = Møteplassen = PULSEN Offentlige/privat service og tjenestetilbud Helse og velvære Aktivitet/Underholdning Kultur/Rekreasjon Næring Bolig Infrastruktur Offentlig rom – Arkitektur, design, kunst og kvalitet TRIVSEL – MANGFOLD - TILGJENGELIHET
Hva skal til? Allianser – noen må ha tilstrekkelig insitament for å løfte prosjektet Kompetanse innen alle fagområder Samarbeidsklima Involvere alle interesser Samordning
"Allt blir bra till slut, och har det inte blivit bra så är det inte slut