Workshop Wiki/ Blogg 25.09.09. Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Publisering på internett
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hvorfor studere kommunikasjon?
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Dagsaktuell undervisning
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Den autentiske læringsdialogen
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Forskjeller på tale og skrift
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
Åskollen skole Drammen
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Blogg og publisering på nett
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
100 lure ord å lære.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
skriftlig eksamen i norsk
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Student som produsent Jo mer de produserer - jo mer lærer de! – Økt 2
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Velkommen til HUNDSUND
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Workshop Wiki/ Blogg Wiki

Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for alle et web 2.0 verktøy, dvs et internettverktøy hvor brukeren er både produsent og konsument

Hvorfor wiki? Digital kompetanse Stimulerer kommunikasjon: Deling, samarbeid, kommentering Stimulerer kreativitet: Design, farger, lyd, film på en enkel måte Sammensatte tekster Andre lesere enn læreren, autentisk situasjon Demokratisk

Hvorfor wiki – læreruttalelse: ”Hensikten eller intensjonen med å lage en slik wiki er å få til læring i fellesskap. I utgangspunket skulle elevene ha et prosjekt/temaarbeid i dette emnet. Vanligvis vil da elevene velge et tema/en problemstilling som de setter seg inn i og blir relativt flinke i. Det som kan være problemet med en slik måte å jobbe på, er at hver elev/gruppe sitter med sitt arbeid, men vet lite om hva de andre elevene driver på. Jeg vil derfor at elevene skal bli engasjert i hverandres arbeid.” Fysikklærer, Del og bruk

Hvorfor wiki – læreruttalelse, Del og bruk ”Blogg, wiki, hjemmesider mm.åpner en ny arena for læring og formidling av kunnskaper, deling av info. mm...Ved å koble sammen lyd, bilde/film, skrift, kan wiki/blogg virke læringsfremmende. Elevene kan også produsere flotte produkt som de kan være stole av og som de lett kan vise andre, presentere både skriftlig og muntlig, for venner, i klassen, til muntlig eksamen...Mulighetene er så store. Verden er liten, elever ved ulike skoler kan samarbeide.” Lærer i fremmedspråk

Wiki-eksempler