Fortrinnsrett til videregående opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Minoritetsspråklige søkere
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til samling
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velkommen til samling
Startkurs for nye rådgivere 2010
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Søknad til videregående skole 2014/2015
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Velkommen til rådgiversamling - inntakssamling 2014/-15
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Rådgiversamling
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Individuell vurdering
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Velkommen til rådgiversamling ! 6.januar 2012
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Inntak Inntakskalender 2015
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Rådgiversamling 2016 i Vrådal
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Quality Hotel Klubben 2. november 2016 Velkommen!
Innføringstilbud i Aust-Agder
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Rådgiversamlinger høsten 2014
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Søknads- og vedleggsskjemaer
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Fortrinnsrett til videregående opplæring Informasjonsmøte 3.september 2014

MÅL for info-møtet i dag: Endring av «Inntaksforskriften» 3.sept 2013 De viktigste endringene Erfaringer fra inntaksåret 2014 Fortrinnsrett til videregående opplæring Hvem omfattes Vilkår Kommunens ansvar for å melde elever til fylkeskommunen innen 1.oktober Fylkeskommunens ansvar for saksbehandling Gjennomgang av aktuelle skjema

Forskriftsendringene i korte trekk Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til inntaket og krav om lokale forskrifter Et mer differensiert inntak til Vg1 for å ivareta blant annet søkere med rett til spesialundervisning og minoritetsspråklige søkere Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3 Mer utfyllende regulering av inntak av voksne Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater

1. Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til innsøking: Kommunens ansvar (Skolen og PPT): Utarbeide enkeltvedtak for 10.trinn Utarbeide oppdaterte sakkyndige vurderinger for elever på 10.trinn. Melde fra om elever med behov for fortrinnsrett til vgo, etter samtykke, innen 1.oktober. Overføre opplysninger vedr elever med behov for spesialundervisning. Overføre evt opplysninger om pleie-/medisinskfaglig oppfølging i skoletiden som faller inn under lov om helse og omsorgstjenester §3-2 og § 2-1 i pasient- og brukerrettighetsloven

1. Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til innsøking Fylkeskommunens ansvar: (inntaksansvarlig, PPT og VGS): Inntaksansvarlig i VAF vurderer hvilke saker som skal sendes videre til PPT for vurdering om fortrinn (§6-15). Inntaksansvarlig i VAF fatter enkeltvedtak om inntak til videregående opplæring. Fylkeskommunal PPT utarbeider sakkyndig vurdering For nye elever har som har rett til fortrinn etter §§ 6-15 og 6-18. For nye elever med opplagt behov for spesialundervisning før skolestart. For nye elever når skolen har prøvd ut tilpassing av ordinær opplæring – etter skolestart. VGS innkaller til avklaringsmøter før inntak, overføringsmøter etter inntak, og fatter enkeltvedtak om spesialundervisning.

2. Et mer differensiert inntak til Vg1 for å ivareta blant annet søkere med rett til spesialundervisning og minoritetsspråklige søkere Tidligere: svært ulik praksis mellom fylkeskommunene ang. hvor mange som tas inn til ”særskilt prioritert utdanningsprogram”. Nå: Hovedregel: alle som skal tas inn konkurrerer etter poeng i det ordinære inntaket ! Tydeligere identifisering av ulike ”inntaksgrunnlag” – et mer finmasket inntak: Elever med fortrinnsrett avklares og tas inn først. Elever med opplagt behov for spesialundervisning vurderes individuelt etter § 6-22/6-35 (skal sikres inntak til 1 av 3 utdanningsprogram og rettigheter til spesialundervisning) Alle øvrige 1.februar søkere får sin søknad vurdert individuelt (skal sikres inntak til 1 av 3 utdanningsprogram)

Erfaringer fra inntaksåret 2014 § 6-15 36 meldinger til vurdering fra kommunene 3 saker sendt videre for vurdering av PPT 41 søkte om fortrinn (Vigo-web, 1 februar) 3 elever tatt inn med fortrinn etter § 6-15 § 6-17 Ca 90 meldinger til vurdering fra kommunene 174 søkte om fortrinn (Vigo-web, 1.februar) 189 elever tatt inn med fortrinn etter § 6-17/6-30 Flere av «meldingene» ble veiledet til å søke inn etter andre bestemmelser (fortrinnsvis § 6-22, § 6-25)

Erfaringer fra inntaksåret 2014 Kriterier og vilkår for å søke om fortrinn og individuell behandling har blitt tydeligere (spesielt for oss som saksbehandlere  ) Vi har redusert antall søkere som gis fortrinn (tidligere inntak til særskilt prioritert Vg1) Ansvarsfordeling mellom kommune og fylkeskommune er blitt tydeligere, ref avklaringer vedr ansvar for sakkyndige vurderinger. VAF har utviklet gode interne samarbeidsrutiner vedr innsøking og overgang til vgo (Inntak, PPT og VGS) Enklere å kommunisere med NAV om videre samarbeid rundt elever med behov for koordinerte tjenester (når de søkes inn etter § 6-17)

Erfaringer fra inntaksåret 2014 Krevende å veilede rådgivere, elever og foresatte i forhold til aktuell § å søke inn etter. VIGO-WEB gir for mange avkryssingsmuligheter Vanskelig for noen søkere/foresatte å identifisere seg med «sterkt nedsatt funksjonsevne» (§ 6-17) Vedlagte enkeltvedtak og sakkyndige vurderinger(som skulle være gjeldende for 10.trinn) var av svært varierende kvalitet. Skjema, rutiner og informasjon, som ble utviklet underveis, var en utfordring !

Inntaksrekkefølgen ved inntak til Vg1 (§ 6-14) Kategori § Skal ivareta inntak til: Melding til VAF 1.okt Søknads-frist Fortrinnsrett 6-15 1(2) Særskilt(e) utdannings-program Ja 1.februar 6-17 En bestemt skole – særskilt tilrettelagt. 6-18 Bruk av tolk i ord vgs. 1 av 3 utdannings-program Henvisning til PPT (VAF) innen 1.november 6-19 Samme Vg1 som det er innvilget utvidet tid. Frist for å søke om utvidet rett (15/1-14)

Inntaksrekkefølgen ved inntak til Vg1 (2) Kategori § Skal ivareta inntak til: Kommentar Søknads-frist Ordinære søkere 6-20 6-21 1 av 3 UTD-program Konkurrerer kun med poeng 1.mars Individuell behandling 6-22 Elever med spes.u og mangler mer enn halvparten av karakterene 1.februar ,, 6-23 Elever med rett til særskilt språkopplæring og mangler mer enn halvparten av karakterene 6-24 Elever uten tallkarakterer 6-25 Elever med særlige, tungtveiende grunner 6-26 Elever uten vurdering med karakter i halvparten av faga 6-27 Deltidselever

§ 6-15 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram Vilkår: Søkere må ha omfattende behov for spesialundervisning og det må foreligge enkeltvedtak om spesialundervisning på 10.trinn Søkere må ha et særlig behov for 1 (2) særskilt utdanningsprogram. Mulighet for å fullføre opplæringen med yrkes eller studiekompetanse. Krav til sammenheng og at mulighetene for å fullføre vgo bedres. I vurderingen skal det ikke trekkes inn: Om søkeren kan fullføre med grunnkompetanse Søkerens mestring av utdanningsprogrammet Søkerens motivasjon eller behov for forutsigbarhet

§ 6-17 fortrinnsrett for elever med sterkt nedsatt funksjonsevne Vilkår: Søkere må ha rett til spesialundervisning Søkere må ha sterkt nedsatt funksjonsevne (fysisk eller psykisk) Søkere må ha et særlig behov for å bli tatt inn på en skole som er særskilt tilrettelagt Den særskilte tilretteleggingen kan være: særlig kompetanse, fysisk tilrettelegging, tilgang på hjelpemidler, ekstra lærertetthet etc. Må foreligge dokumentasjon av elevenes særlige behov (tidligere enkeltvedtak, helseopplysninger fra spesialisthelsetjenesten, statped, osv) Søkeren har ikke rett på 1.valget sitt. Det kan heller ikke for disse elevene klages på skoleplassering

§ 6-18 Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk etter Oppl § 3-9 Kan søke ordinær videregående skole med bruk av tolk. Kan søke om inntak til en knutepunktskole (§6-40 til § 6-43 Må oppgi i søknaden hva som prioriteres Sakkyndig instans er den fylkeskommunale PPT Må henvises for sakkyndig vurdering innen 1.nov.

Hva skjer videre ? 1.oktober: frist for melding av elever som skal vurderes i forhold til fortrinnsrett (§§ 6-15 og 6-17) 1.november. Frist for å ta kontakt med PPT i VAF vedr elever som vil søke fortrinn etter § 6-18 Oktober – januar: Saksbehandling og skriving av sakkyndige vurderinger. Svar til elev/foresatte/kommune der kommunens melding IKKE blir videresendt til PPT i VAF. 1.februar: Søknadsfrist for søkere med fortrinnsrett og elever som skal vurderes individuelt (ref oversikt) Februar – mars: VGS kaller noen elever og deres avgangsskole til avklaringsmøter. Ca 1 april 2015: Inntaksvedtak til elever som tas inn med fortrinn sendes ut. April – Juni : VGS kaller inn til overføringsmøter

Melding av elever for vurdering av fortrinn Bruk egne skjema som finnes på http://www.vaf.no/tjenester/utdanning/innsoeking-til-vgs/ «Pedagogisk rapport» er nå innarbeidet i skjemaene. Skal ivareta: Vanskene som ligger til grunn for enkeltvedtaket om spesialundervisning OG hvorfor kommunen mener søkeren oppfyller vilkårene i § 6-15 Tidligere tiltak som er satt: eks. eneundervisning, alt. Opplæringsarena, avvik fra læreplaner, særlige hjelpemidler Hva kommunen mener vanskene vil ha å si for videregående opplæring – eks. hvilken tilrettelegging vil søkeren trolig ha behov for i vgo. Er det forskjell på utdanningsprogrammene? Eget skjema for elever med behov for pleie-/medisinskfaglig oppfølging i skoletiden Frist 1.oktober 2014

www.vaf.no