Sensitive tema Hva gjør jeg hvis misnøye med utseendet ser ut til å være et problem for en deltaker eller kollega LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Hjelp Ys Men å støtte lokalt arbeid for barn og unge Ys Men: Kristne verdier I praksis. Alle barn er våre barn.
Advertisements

DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ta livet og øyeblikket tilbake
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Sommervikar i Blend.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Veiledning av elever / lærlinger
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Selvfølelse vs selvtillit
Det gode Det rette Det rettferdige
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Gjesteforelesning BoS31 ved HiO. JBI, høsten Kjønn og ledelse Time 1: Presentasjon Kvinne og leder Time 2: Gode råd på veien for deg som ønsker.
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Kjære Pappa. Rart å tenke på at du startet på bunnen en gang du også.
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
Trådløs-samling Trondheim, Gunnar Bøe.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Den vanskelige samtalen
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv April 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Godt Håp Eivind Rognsvåg
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Instruksjoner for lærere & veiledere som benytter Appearance Matters treningsmoduler LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Politisk påvirkning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Konverteringsnyckel, exempel
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Utskrift av presentasjonen:

Sensitive tema Hva gjør jeg hvis misnøye med utseendet ser ut til å være et problem for en deltaker eller kollega LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema Vi forventer ikke at opplæringen vil forårsake angst hos yrkesrådgivere eller veiledere Men om dette likevel skjer… – Ha kjennskap til lokale spesialister (feks. legekontor eller andre som kan gi råd) i tilfelle akutt behov – Gjør deg kjent med hvem som kan bidra med nødvendig støtte LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema Hvis du er urolig for en av dine deltageres eller kollegas grad av misnøye med sitt utseende, og du mener det har betydelig negativ innflytelse på deres liv, vil du kanskje ønske å diskutere disse spørsmålene med dem og/eller henvise dem til tjenester som kan gi ytterligere informasjon eller støtte. Før du gjør det, bør du tenke over hvordan din egen kroppoppfatning og misnøye med utseende kan påvirke samtalen. LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema Vær obs på: Du skal ikke tro at mennesker med en synlig annerledeshet er misfornøyde med hvordan de ser ut, ettersom det kanskje ikke er tilfelle Det vil bare være riktig å ta opp dette hvis de viser synlige tegn på misnøye eller angst LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema Misnøye med utseende kan være et sensitivt tema og det kan være vanskelig for dine kolleger eller deltagere å erkjenne og/eller uttrykke bekymring. Du kan få et inntrykk av deres misnøye gjennom hvordan de snakker om sitt utseende. LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema For eksempel kan de komme med gjentatte negative kommentarer som – ‘jeg er feit’ – ‘jeg er stygg’ – ‘jeg ser fryktelig ut’ LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema Eller kommer med utsagn som uttrykker tro på “skjønnhetsmyter” ‘Jeg kommer aldri til å få en jobb når jeg ser ut som jeg gjør’ ‘Bare vakre mennesker har mange venner’ ‘Den eneste måten jeg kan få et bra liv på, er hvis jeg kan se mer ut som en supermodell’. Mange menn synes det er vanskeligere å diskutere sine følelser og sitt utseende enn de fleste kvinner. LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema Når temaet tas opp, og man diskuterer eventuelle problemer personen kan ha, unngå å være fordømmende eller avvisende til deres følelser. Oppmuntre til akspetering og verdsetting av at de selv og andre har et mangfoldig utseende, og fraråd dem fra å sammenligne seg (negativt) med folk rundt. LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema Oppmuntre dem til å avvise eller utfordre utseenderelatert reklame og media, til å forstå at det å se ut på en spesiell måte ikke er nøkkelen til vennskap og gode relasjoner, selv om klesvalg, frisyre etc. påvirker førsteinntrykket andre danner seg. Informer om at sosial kompetanse er mer kraftfult i situasjoner som jobbintervju og knytting av vennskap. LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema La dem vite at du er villig til å henvise dem til ytterligere informasjon eller støtte hvis de føler at det ville være til nytte å være klar over hvor de kan få tilgang til disse tjenestene. Følgende praktiske tips kan være til hjelp: LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema Gjør…. Finn et “sikkert” miljø for samtalen (et sted der dere ikke blir forstyrret). Vær tydelig med grensene for samtalen fra starten (feks. Informer personen om at hvis samtalen går ut over dine kunnskaper og ferdigheter, kan du henvise dem til andre kilder for hjelp) LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema Gjør…. Forsikre dem om at bekymring rundt utseende er vanlig. Tilby dem en sjanse til å snakke om sine bekymringer for utseende med deg eller noen med spesialkompetanse LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Sensitive tema Gjør ikke…. Vurder deres utseende (feks. Ved å si “jeg synes du ser fin ut”) Si at mange andre mennsker ser “værre” ut enn de gjør Si at de er dumme eller lager en sak av en bagatell. LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.