PTF ved Møglestu vgs! Hovedvekt på Vg1 Service og samferdsel og

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Fader Thomas - -Og de gode hjelperne. Det vil si St. Paul skole. Dere hjelper fader Thomas med nødsarbeid i India.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Fra tegning til fortelling
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Verdens 7 underverk.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Veiledning av elever / lærlinger
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Etter jobb på fredag var jeg ganske trøtt…
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Å skrive en god innledning
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
En måte å lese Bibelen på
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Skattejakt-samling på torsdag
Til Noas ark.
Månedsbrev Smørblomst
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Sett inn synes eller tro.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Augustbrev for FROSKENE 2104 Viktig info for dere som er tilbake fra ferie VELKOMMEN TILBAKE -VI GLEDER OSS TIL SNART ET NYTT BARNEHAGEÅR Månedsbrev blir.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Om å forstå ungdom.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Mulig.
Vi sorterer etter farger
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

PTF ved Møglestu vgs! Hovedvekt på Vg1 Service og samferdsel og Vg2 Salg, service og sikkerhet Jan-Ludvig Levinsen Siri Bodin Avdelingsleder og PTF lærer PTF lærere

Oversikt utdanningsprogram YF Yrkesfaglig utdanningsprogram Design og håndverk Helse- og oppvekstfag Restaurant- og matfag Service og samferdsel Bygg- og anleggsteknikk Medier og kommunikasjon

Våre prioriteringer Hvordan ”leser” vi lærerplanen? Hovedoppgave – bli kjent med mulighetene Praksisopplevelse Samarbeid elev, lærer og bedrift – læreplanmål God og forutsigbar oppfølging for bedrift og elev

Viktigste prioritering HOVEDHOLDNING 1: 2 år skole 2 år lære

Viktigste prioritering HOVEDHOLDNING 2: PTF er veldig høyt prioritert

Opplæringskontor / fagopplæringa Hovedaktørerene? Eleven Skolen PTF-lærer Praksisplass Opplæringskontor / fagopplæringa

Opplæringskontor / fagopplæringa Hovedaktørerene? Eleven Skolen PTF-lærer Praksisplass Opplæringskontor / fagopplæringa

En god PTF-lærer er et bindeledd mellom skole og næringsliv. må tørre å være ” litt ikke skolsk ” må lytte til næringslivets behov for å få et godt resultat må kjenne godt til bransjen må ha fleksibilitet ift oppfølging må få egne ressurser til: mobilgodtgjørelse kjøregodtgjørelse slippe å ha all bunden tid på skolen osv.

Hvordan jobbe med elevene? god kartlegging av hver enkelt elev god karriereveiledning flere kandidater til intervju/samtale bedriften avgjør om eleven er rett eller ikke Vi tar elevene ut fra praksis øyeblikkelig om noe ikke fungerer, dette er viktig at bedriftene vet

Opplæringskontor / fagopplæringa Hovedaktørerene? Eleven Skolen PTF-lærer Praksisplass Opplæringskontor / fagopplæringa

Oppfølging? Eks på logg fra elev: Min andre dag på XXX. Da pakket jeg ut varer fra 2 paller sammen med (sjefen) som er veldig ok å jobbe sammen med. Denne dagen gikk sent, men hilste på 2 nye damer som jobber der. Ho ene var veldig hyggelig og snill, ho andre var ufin i praten og følte meg ikke velkommen! Hun ga meg arbeids oppgaver som jeg følte jeg ikke hadde noe med, og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Hun var ikke villig til å hilse på meg, men jeg var høffelig og hilste på ho. På måten ho snakket til meg på og gav meg beskjeder på, følte jeg meg Uvelkommen! Dette gjorde til at dagen min ble ødelagt, og gruer meg til neste gang!

Oppfølging? Eks på logg fra elev etter 1. dag: Bussen gikk 08:20 og der møtte jeg flere fra klassen, noe som egentlig gjorde det lettere for meg. Jeg gikk av bussen, til hotellet, ned til resturanten og fant noen som kunne vise meg hvor garderoben var. Jeg hater å ha håret oppsatt, og det måtte jeg så klart på jobb, men det gjør ikke noe egentlig. Da jeg gikk ut av garderoben var jeg så heldig og møtte han som er leder for resturanten, i døra på vei ut. Han bad meg ta en kopp kaffe, og sette meg ned å vente. Så kom hotell sjefen også ned og gav meg et elevskilt. De fortalte meg hva jeg skulle gjøre denne dagen. Så jeg fikk et forkle og ble satt rett i gang. Dagen gikk ut på å rydde litt i resturanten og dekke på til lunsjen. Etter å ha gjort dette klart, fikk vi lov til å spise litt og bare vente på lunsj-gjestene. Den dagen var det nesten 190 som kom samtidig og det var et styr. Noen mennesker behandler deg ganske dårlig, mens andre er ganske hyggelige. Det var litt av en opplevelse, men utrolig gøy. De ansatte er kjempe hyggelige, og jeg gleder meg masse til neste jobb-dag

Oppfølging? Eks på logg fra elev etter 4. dag: Jeg kom tydeligvis for sent på jobb. Jeg skulle vært der kl 0800, men jeg kom kl 0900, men det var ikke min feil, for de hadde ikke gitt beskjed. Det var ikke så mange til frokost, men en god del til lunsj. Helt ærlig, så er det nesten så jeg gruer meg til jobb. PÅ TOPPEN AV ALT, så må jeg begynne kl 0800. Og den type jobb jeg gjør, passer ikke for meg. Jeg liker det virkelig ikke. Konklusjon: Etter å ha lest denne loggen og snakket gjentatte ganger med elev og bedrift, bestemte PTF lærer seg for å ta eleven ut fra praksis med en gang. Bedriften fortjener en mer motivert elev og skal ikke ha sutrete ungdom hos seg. Eleven var glad til, og ville nå prøve en ny bransje

Oppfølging? Eks på logg fra elev: Jeg jobbet egentlig bare med det samme gamle, men gjorde noe annet i tillegg som kalles "påfyll". Da går jeg bak på lageret å henter 1 type forskjellige varer som jeg så tar med ut i butikken for på sjekke om det er noen plasser det mangler den type vare. Jeg skal også få mitt eget navnskilt snart. Denne uka (da mener jeg denne uka jeg er i, som jeg skriver dette) jobber jeg mandag, onsdag, torsdag, fredag og lørdag. så det blir masse penger å hente inn denne uka. Det gleder meg å vite at de har så god tro på meg

Oppfølging? Eks på logg fra elev: Torsdagen kom jeg meg greit på jobb i dag var vi fire ansatte meg og tre andre da jeg kom var det full gang, jeg blir bare mer og mer glad i jobben. Liker veldig godt de ansatte alle er så hyggelig og det er veldig fint miljø som jeg ofte ikke har vært innom før i tideligere arbeid. Jeg synes det er veldig viktig med at man skal trives på arbeid. Før klokken blir 10 starter vi med full guffe med musikk og renser frukt og grønt steller i stand før kundene kommer legger nye varer. Sjefen denne uken var det vakse uke så hun var opptatt med å vaske, er så utrolig glad for å ha henne som sjef, hun er blid og glad hver gang jeg ser henne og det er pluss for oss som er ansatt, min mening. Jeg ble også mer kjent med de ansatte vi er som en familie nå sier hun ene, det er virkelig en god følelse for man blir knuttet til det. XXX en ansatt hun sier ofte at jeg er flink og det setter jeg virkelig stor pris på for da føler man at man gjør en god jobb for butikken og det er god følelse. Det har vært mye spørsmål til meg fra kunder som spør om ting som ikke er i min avdeling men jeg gjørt mitt beste og får det de ønsker så jeg tror jeg løp frem og tilbake til forskjellige avdelinger for at kundene skulle få det de ønsket. Det er forsatt litt komplisert å svare på noe av spørsmålene jeg får, jeg vet hvor de fleste ting er i butikken men når kunder spør meg spontant tar det litt tid men det går som regel fint! 

Oppfølging? Eks på logg fra elev: Fredagen var normalt men mindre varer å gjøre men likevel moro, fikk smake på noen druer som skulle smake sukkerspinn utrolig moro at det finnes frukt med andre smak enn det "vanlige" sist gang jeg fikk smake var det druer med jordbær smak utrolig gode! jeg fikk kjøpt meg en og tok med meg hjem. Jeg har smakt mye rart frukt fra utlandet før men på jobb smakte jeg blant annet drage frukt hadde jeg aldri smakt på det før og den dagen var det smaksprøve så da fikk jeg smake på det, det smakte ikke noe serlig men minte meg om kiwi uten smak. Jeg elsker jo frukt og grønt så liker veldig god å jobbe der, det er så mye rart! for det finnes jo mange typer av den ene arten. Det jeg har lagt merke til er at veldig mange kunder på alderen 50 + er veldig opptatt på hvor frukten kommer fra så det er veldig viktig for meg å bare lese fort igjennom hvor de kommer fra slik at jeg har svaret til kundene for hver dag kommer det frukt og grønt fra forskjellige steder. I dag fikk jeg oppleve morgen møte som de pleier å ha hver dag der var XXX og pratet om hvordan bedriften lå ann og andre bedrifter. Det var spennede og høre hvor de forskjellie avdelingen lå ann, og hvor mye minus og pluss bedriften var på. De har også lodd trekknig som du kan vinne vin og slik. Kjempe fin gjeng

Hvordan selge inn våre elever? Vi tilrettelegger og løser eventuelle hindringer i forkant: Oppstarttid ( sjekker bussruter) Fleksibel arbeidstid 2 dager praksis på Vg2 Vi tar oss av det faglige

Utfordringer med PTF Kulturforskjeller – ”det er bare PTF” Lærere og ledelse kan ofte undervurdere faget Elevene får inntrykk av at de jobber gratis og at det ikke er så farlig med fravær. Her må både skole og foresatte informeres om viktigheten med PTF. Elever kan ha feil holdninger

Mer info? Kontakt oss!