Veien inn i kriminalitet, gjengkriminalitet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Effektiv prosjektplanlegging
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kriminelle MC-gjenger: Noen refleksjoner rundt kommunenes rolle i å forebygge rekruttering og fremme «exit» Yngve Carlsson, Kommunesektorens organisasjon.
Markets for Factor Inputs
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Tallord.
Dialogtorg i Kristiansand
Helse og sykdomsbegrepet
15 En urolig verden.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Ole Petter Sørensen Trainor as
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,
SOSIAL KAPITAL.
Aktivitet på Mestringssenteret
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
1 Helse / IT Databaser
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
1 Newcastle Senhøsten 2001 ble det arrangert golftur til Newcastle, med avreise og retur Vi var 9 ivrige golfere som reiste for å spille.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Åpne en luke hver dag og få en gave
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Samdata 2012 Somatikk.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Barne- og ungdomskriminalitet i Oslo 2006 Trendrapport utarbeidet av Oslo politidistrikt og Oslo kommune – i regi av SaLTo. SaLTo- sammen lager vi et trygt.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Inger-Lise Lien (2004): Gjenger, et innvandringsproblem?
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Utskrift av presentasjonen:

Veien inn i kriminalitet, gjengkriminalitet. Av dr. Inger-Lise Lien Jeg skal snakke om betydningen av vold i gjenger Vise eksempler fra A og B gjengen Jeg skal vise hva som skjer når gjengen transformeres og går inn i narkotikaomsetningen Jeg skal antyde noe om grunnen til at andregenerasjons innvandrere er overrerepresentert i kriminalstatistikken Jeg skal si litt om hva vi kan gjøre

Gjeng: bande, gang Gjeng = problematisk ungdomsgruppe Gang (Californian STEP- act): Gruppen har et navn Gruppen krever territorium eller kriminell entreprise Gruppen holder sammen internt og over tid Gruppen er involvert i kriminell aktivitet Gang ifølge Eurogang definisjon: ”any durable street oriented youth group whose involvement in illegal activity is part of their group identity.” Gjeng = problematisk ungdomsgruppe

Veien inn - Kriminalitetskarriere 9 A B C 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 40 12 11 10 9 9 8 A B C

Kriminalitet utført av gjenger Stort utvalg av kriminalitetshandlinger ”kafeterialignende kriminalitet” mot alle typer samfunnsborgere Antagonistiske voldshandlinger mot konkurrerende grupper

Hvorfor vold/kriminalitet øker i gjenger Vold som kvalifisering (ikke for pingler/sveklinger) Initiasjonsriter: gjøre seg fortjent til medlemskap – skape lojalitet og tillit. Æreskodeks: vold/trusler for å bygge respekt basert på frykt – bygge gjengens ære - omdømme. Image som brutal: hyperære Vold betraktes som nødvendig = kapital Vold er profesjonalitet Bygger makt ved hjelp av frykt/trusler/vold Fryktens kultur

Respekt =Produsere frykt=Makt Hyperære som makt og forsvarsverk Ære som fryktproduksjon Hypersensitiv for krenkelsen Gruppe B Gruppe A Respekt =Produsere frykt=Makt PERSON Fadimedrapet Drittstøvel Ka Ære Vold og brutalitet er nødvendigfor ikke å oppfattes som svak.

: Individ, familie, skole fritid, nabolag Kriminalitets handlinger Mentalitet Kriminalitets handling Kriminalitets handlinger Produserer Produserer Rammebetingelser : Individ, familie, skole fritid, nabolag

Transformasjoner ”Gangs in Process” Vanlige Kamerater. Uro, bråk på ungdomsskolen. Gjeng: Kriminalitet, vold, narkotika på lavt nivå Organisert kriminell gruppe: narkotikaomsetning på høyt nivå, Familiedynastier, mafialignende kriminalitet. grove ran

Entry Norge Utland 4 3 2 1 10 kg heroin Hovedmann Ringleder 2 kg 2 kg Hovedmann, utland 3 2 kg 2 kg Ring, gjeng Filter/blokkade Connection 2 250 g 1 10 og, 5g Selger/bruker Entry Bruker

Veier inn i gjengen Nettverk: familierekruttering Nøkkelhendelser Kameratnettverk Fristes av penger 2. Veier inn i narkotika omsetning

Kriminalitetsutviklingen Migrasjon er med på å forsterke noen risikofaktorer. Innvandrere utsettes for ekstra press: Social økologi mellom byen og landet: drabantbyene Statusfrustrasjon Offerforståelse: Aggresjon Sosial kontroll og diskvalifisering av foreldrene i fremmed kontekst Migrasjonshypotesen: Tony Waters Integreringspress: ungdom integreres fortere enn foreldrene Størrelsen på jevnaldergruppen: demografi Kulturelle faktorer: - Kjønn: kyskhet, maskulinitet - æreskodeksen Kriminaliteten omhandler en minoritet innenfor minoriteten Kriminalitet er problem for minoriteten Opphopning, komplementaritet, overlappende faktorer. Migrasjon fører til akkumulasjon av risikofaktorer I 2002 var det i Oslo 137 ran i Oslo hvor Rønning 1998. I aldersgruppa 18 -20 år var andelen fulgt skyldig i lovbrudd 88 per 1000 blant norske Og 120 per 1000 blant fremmedkulturelle Hustad i 1998: 53,4 per 1000 fremmedkulturelle Mens for nordmenn 27,7 per 1000 Skarhamar: ca 200 av 54000. sto for hele 34 % av

Hva kan man gjøre? Styrke institusjonene i områdene. Bygge broer mellom strukturene Ikke trekke seg ut. Ingen redsel. Høyt analytisk nivå. Ærlighet. Ikke bøllete. Respektful Bygge ned offer-forståelsen til de unge, fokuser på de positive mulighetene. Intensivt kommunikasjonsarbeide inn i miljøene. Forankre seg i humanistiske verdier Bygge ned trusselkulturen og æreskodeksen Konsentrere forebyggende arbeid rundt 12, 13, 14 års alderen, med fokus på det som skjer innenfor og utenfor skolene