Miljøverndirektør Ørnulf Haraldstad Fylkesmannen i Vest-Agder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Unntak fra tilknytningsplikt for fjernvarme Fjernvarmedagene 2011 Arne H. Trollstøl.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Dagens rammebetingelser for å utvikle miljøvennlig energiproduksjon
Advokat Øyvind Renslo, KS
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Viktige lover og regler
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Fjernvarmedagene 2011 – advokatene Marco Lilli og Frode Støle Kommentarer til nye NVE-veiledere 28. september 2011.
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Naturvernets utvikling
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
– På lag med framtiden i 100 år!
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Evaluering av energiloven Disponering av vannmagasinene Høring i OED 13. november 2007 LVK Børre Rønningen Caroline Lund Stein Erik Stinessen.

Begrensninger og muligheter
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Universitetet i Tromsø
Hva innebærer en revisjon av konsesjonsvilkårene? Hva foreslår vi blir prioritert i Agder og Rogaland? Jan Sørensen NVE- konsesjonsavdelingen, seksjon.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Nasjonal strand- og kystsonekonferanse Fevik 2014 Færder nasjonalpark - Innledning - Hva vil vi med den marine delen? -Innspill til sentrale myndigheter.
Vannkraft i forhold til Vannforskriften
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Ny klima og energistrategi i Troms
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Vann anno 2015: Mindre sur nedbør, men nye utfordringer venter
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forvaltning av vassdraga våre – sur fortid, men blid fremtid? Fylkesmannen i Vest-Agder TEFA-seminar 12. mars 2015.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reinforsen Ranelva – et nasjonalt laksevassdrag
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Ranelva som revisjonsobjekt – et utviklingspotensial Mo i Rana 26. 5
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - planprosessen - Anders Iversen, DN.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Livet i havet – vårt felles ansvar Forvaltning av tang og tare i Norge Terje Halsteinsen.
VEFSNAKONFERANSEN 2016 Vefsna - en fantastisk viktig faktor for å berge villaksen Vefsna - en fantastisk mulighet for næringsutvikling, rekreasjon og tilbud.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
Norges vassdrags- og energidirektorat. NVE, områdekonsesjonsordningen og avbøtende tiltak Erlend Bjerkestrand Seksjon for energikonsesjoner.
Fremtidens fiskeforvaltning Om å stå på egne bein etter reetableringen.
Direktoratet for naturforvaltning - en støttespiller for kommunen i strandsoneforvaltningen? Nils-Yngve Berg Direktoratet for naturforvaltning Friluftslivsseksjonen.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
”Nasjonal arealpolitikk med vekt på hyttebygging og forhold stat-kommune” FNF – samling 29. August 2006 Seniorrådgiver Olav Stav Planavdelingen Kommunalseksjonen.
Om nasjonal godkjenning Innenfor de kommunale ansvarsområdene er det ikke foretatt endringer Departementet foretar endringer innenfor vannkraft – Viktigste.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Vannregionutvalget vannregion Trøndelag
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Få inn bilder + navn/posisjon på de som sitter i panelet!
Reinforsen Ranelva – et nasjonalt laksevassdrag
Nasjonal ramme for vindkraft
Innsats for villreinen
Oppsummeringsmøte 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Miljøverndirektør Ørnulf Haraldstad Fylkesmannen i Vest-Agder Må vi vente på konsesjonsvilkåra for å få i gang miljøtiltak i dei regulerte vassdraga? Miljøverndirektør Ørnulf Haraldstad Fylkesmannen i Vest-Agder Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Nærmere oppdrag fra Tarjei….. Si noe om erfaringene med å bruke eksisterende konsesjonsvilkår. Hvilket handlingsrom eksisterer? Påstand: Hvorfor tar vi ikke handlingsrommet i bruk? Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Fylkesmann - vannkraftregulanter Flerbruksplan for Mandalsvassdraget - AE Fagråd for fisk i Kvina –S/K Uenige i enkelte saker Mye enighet – felles utfordringer Vannkraft - fornybar kraft: Muligheter i disse klimatider – mer samarbeid ønskelig! Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

1. Erfaringer med å bruke eksisterende konsesjonsvilkår Aktører: Regulant, myndigheter, kommuner, grunneiere.. Vilkår om fisk i reguleringsmagasiner i fjellet. Sira/Kvina. To alternativer til iverksetting av konsesjonsvilkår: A: Varsel om pålegg til regulant - pålegg om tiltak B. Frivillig avtale mellom regulant og forvaltningsmyndighet Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Konsesjonsvilkår, Sira Kvina kraftselskap “Konsesjonæren plikter årlig å sette ut yngel og/eller settefisk etter nærmere bestemmelse av vedkommende departement. Om departementet finner det nødvendig å foreta fiskeribiologiske undersøkelser i regulerings- og overføringsområdet plikter konsesjonæren å bære utgiftene til disse undersøkelsene”. Kongelig resolusjon 5. juli 1963 Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Myndighet for fisk/natur i 1963? Delegert til : Direktoratet for vilt og ferskvannsfisk (DVF) Direktoratet for naturforvaltning (DN) Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Pålegg fra DVF/DN Sira-Kvina kraftselskap har fulgt opp pålegg om utsetting av fisk. FM bisto direktoratet. Underveis: Fiskeribiologiske undersøkelser og endringer i pålegg. «Trege prosesser» - vannkvalitet svinger! Ulike utsettingspålegg: Aure, regnbueaure, bekkerøye, forbud mot bekkerøye…….Forsuring kompliserende ….. Myndigheten delegert til FM fra 2006. Hva så? Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Hva gjorde Fylkesmannen? Behov for endringer i eksisterende utsettingspålegg. Dialog med regulantene Agder Energi og Sira-Kvina kraftselskap. Andre berørte: Fylkeskommuner, kommuner, grunneiere. Etablerte Fagråd for innlandsfisk som et rådgivende organ. Repr. Fra FMPM og FFK. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Oppfølging Sira-Kvina For å ha kontroll på virking av utsettinger har det vært gjennomført regelmessige fiskeribiologiske og vannkjemiske undersøkelser. Fra 1984 har det vært gjennomført et fast overvåkingsprogram med faste stasjoner for ungfiskeundersøkelser med el-fiske og måling av vannkvalitet. God systematikk! Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Handlingsplan utarbeidet 2011 Formål: Oppsummere kunnskapen om tilstanden til fiskebestander som har konsesjonspålegg om fiskeutsetting. På frivillig initiativ: Svartevassmagasinet og Valevatn/Gravatn. Handlingsplanen skal definere fremtidige undersøkelser og tiltak. Målet for planen er naturlig reproduserende ørretbestander som kan gi et høstbart overskudd av fisk med god kvalitet. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Handlingsplan En kortfattet plan for fiskeundersøkelser og utsetting av fisk skal lages for hver år. Handlingsplanen skal revurderes hvert 5. år. Handlingsplanen skal godkjennes av Fylkesmannen. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Handlingsplan Sira-Kvina kraftselskap eier handlingsplanen med ansvar for oppfølging. Gjennomførte fiskekultiveringstiltak i.h.t planen skal presenteres årlig for Fagråd for innlandsfisk. Fylkesmannen er kontrollorgan for at planen følges. Endringer i avtalen godkjennes av Fylkesmannen. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Nye fiskeutsettinger eller andre tiltak Vurderes på bakgrunn av innspill fra grunneiere, rettighetshavere, myndigheter og undersøkelser. Behov diskuteres i Fagråd for innlandsfisk og må godkjennes av Fylkesmannen. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Erfaringer Pålegg eller frivillige avtaler? Pålegg kan oppfattes som et direktiv fra naturforvaltningsmyndighetene, regulantene settes på sidelinja…. Regulantene blir i stor grad deltakende aktører i frivillige avtaler. Regulantene har høy naturfaglig kompetanse. Samarbeid avgjørende? Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

2. Handlingsrom? Konsesjonsvilkårene definerer noen rammer. Likevel mener jeg at handlingsrommet er stort! «Gammeldagse vilkår» – bruk ny kunnskap! Tiltak? Bare fiskeutsettinger? Nei! Et godt utgangspunkt for handling er: Enighet i innlandsfiskerådet om fornuftige tiltak Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Eksempel: Hva er «fisk» i konsesjonsvilkåret? Ingen vil i dag motsette seg at vi ønsker å bruke: Stedegen- eller stedegnet fisk. Eksempler: Stamfisk fra Risåna øverst i Kvina Stamfisk fra Sandvatn i Logna Når fikk vi denne kunnskapen? 1963? 1990-årene. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Alternativer til fiskeutsettinger? Kalking Utlegging av gytegrus – lette fiskevandringer Tilrettelegging for fiske Utnyttelse av fisket Diskuter saken i fagråd innlandsfisk! Det fins handlingsrom som kan brukes og som faktisk blir brukt! Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Frivillige avtaler (NVE) NVE har ikke noen oversikt over frivillige avtaler og tiltak, siden dette er utenfor deres tilsynsansvar. Miljøtilsynet ser likevel ganske mange eksempler på at regulanter, i påvente av revisjon som sannsynligvis vil gi endrede vilkår, selv foretar frivillige tiltak.     Samarbeid: Bruk fagråd for innlandsfisk! Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Laksen!

Minstevannføring i regulerte elver Mandalselva: Laudal kraftverk. Minstevannføring 0,25 m3/s. Vilkår i manøvreringsreglementet: Hvis laks, så….. Regulanten: Frivillig avtale gjennom FBPM: 3,0 m3/s om sommeren, 1,5 m3/s om vinteren. Nytt reglement fra 2012 med stor økning i vannføring. Erfaring? Vanskelig sak. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Problemvekst krypsiv Krypsivprosjektet: Lokalt initiativ fra FBPM. Prosjektledelse. FM-Vest-Agder. 4 mill. kroner årlig nå over statsbudsjettet nå! Drahjelp! Gode bidrag fra vannkraftregulantene! Og FK pluss K. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Villrein Villrein: Regulering av ferdsel på anleggsveier. Et slikt tiltak som kan skape konflikter ift andre brukerinteresser som friluftsliv, jakt og fiske – som ønsker at veiene skal være åpne for allmenn ferdsel. Gjennomføring av tiltak kan i praksis vise seg å være vanskeligere enn man hadde sett for seg. Avveininger må gjøres ofte.    Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Korridorer for villreinpassasje Begrensninger på hvilke tiltak som kan pålegges gjennom konsesjonsvilkårene. Tiltak som innebærer magasinrestriksjoner, for eksempel senkning av vannstanden i perioder for å reetablere korridorer for villreinpassasje, er ikke mulig å pålegge. Slike tiltak vil forutsette endringer i manøvreringsreglementet. Frivillighet? Eller mulig revisjon?    Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Gamle konsesjoner Mange av de gamle konsesjonene har ikke (standard) naturforvaltningsvilkår. Miljødirektoratet/Fylkesmannen har derfor ikke hjemmel til å pålegge tiltak. Handlingsrommet er således begrenset. Avhengig av godt samarbeid med regulant. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Hvordan bør konsesjonsvilkårene være? Må ta hensyn til: Kraftproduksjon Naturmiljø Friluftsliv Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Viktige miljøutfordringer i fjellet Klima: Redusere utslipp: Vannkraften er fornybar energi! Klimatilpasning: Kan vi gjøre noe? Hindre tap av biologisk mangfold Villrein Fjellaure Mange andre arter, nøkkelarter f. eks. lemen…. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Hva karakteriserer «våre» fjellområder? Store naturvernområder Store vannkraftreguleringer Mer samarbeid mellom vannkraftbransjen og miljømyndighetene? Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Velfungerende økosystemer Et førstelinjeforsvar mot konsekvenser av klimaendringer Eksempel: Våtmarksområder på elvesletter kan ta opp vann og dermed bidra til å dempe flommer Kan vannkraftmagasinene spille samme rolle? Ekstremnedbør på fulle magasin! Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Alpine økosystemer – spesielt sårbare Leveområdene minker villrein høyfjellsplanter nøkkelarter: lemen truete arter: fjellrev og snøugle Konkurranse fra nye arter - rødreven Økende arealpress i fjellet! Foto: Carl Erik Kilander Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Klima – energi – biomangfold Økt nedbør i fjellet gir økt avrenning - grunnlag for økt produksjon av vannkraft - nye variasjoner i kraftproduksjonen gjennom året? Klimatilpasning i konsesjonsvilkår og manøvreringsreglement? Mer samarbeid naturforvaltning - kraftproduksjon? Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Omgjøring av konsesjonsvilkår – sterke miljøhensyn § 28 i vannressursloven gir adgang til omgjøring av konsesjoner/vilkår. Dette er kun aktuelt i «særlig tilfeller» - høy terskel for å ta lovhjemmelen i bruk. Omgjøring er kun aktuelt å vurdere på grunnlag av konkrete krav begrunnet ut fra sterke miljøhensyn. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Konsesjonsfrie anlegg I den sammenheng kan også § 66 i vannressursloven nevnes. Lovhjemmelen gir anledning til innkalle konsesjonsfrie anlegg til konsesjonsbehandling, noe som gir mulighet til å fastsette miljøvilkår. §§ 28 og 66 gjelder imidlertid kun konsesjoner etter vannressursloven og ikke vassdragsreguleringsloven Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag

Enkel endring av noen vilkår Konsesjonsmyndigheten kan også endre vilkårene i de tilfeller det er inntatt en bestemmelse om dette i eksisterende vilkår. Det kan eksempelvis være aktuelt ved alvorlige, uforutsette virkninger av reguleringen. Konsesjonæren selv be om å få endret vilkårene. Miljøvernavdelingen Miljøtiltak regulerte vassdrag