DLG – Horten vgs 5. September 2012. Skoleåret2009 - 20102010 - 20112011 – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Økt gjennomføring i videregående opplæring Begreper Tall Hva gjør vi i Telemark? Mer informasjon.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Foreldrelaget vg En god skole for alle elever
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Overgangsprosjektet NY GIV
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Ledelse og et godt samarbeid med foreldrene
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
F raværs O ppfølgings T eam Odny Kjelbergnes og Mette Foseid Brattgjerd.
Beredskapsplanen angir prosedyrer m.v. for alvorlige hendelser.
Drop-In metoden i skolen
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Karriereveiledning i grupper
Slåtthaug ungdomsskole
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Tiltak: Kontinuerlig underveisvurdering i alle fag (Aust-Lofoten vgs) Grønn Gul - Rød Kontinuerlig underveisvurdering i alle fag: Kontinuerlig underveisvurdering.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 og Vg 2 4. september 2012.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Hvordan møter vi elever med utfordringer? 1 Overgangen fra ungdomskolen. 2 Tiltak i skolen.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Rykkinn skole September 2017
Utdanningssystemet sitt årshjul
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Foreldremøte 3. september 2018
Velkommen til foreldremøte, 28. februar
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

DLG – Horten vgs 5. September 2012

Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent VG 1 SP VG 2 SP VG 3 SP VG 1 ID VG 2 ID VG 3 ID VG 1 BAT VG 2 BY VG 2 AT VG 2 TR VG 1 HS VG 2 BU VG 2 HA Totalt:461,0 %240,6 %781,4 % % Hva er lavt frafall på Re vgs?

Inntaksarbeid: Bruker mye tid og ressurser på å bli kjent med elevgruppa før skolestart. Etter inntak: kjapt i gang med elevsamtaler og ansvarsgruppemøter. Kontaktlærere: kontinuerlig arbeid gjennom året. Elevtjenesten: Støttespiller for ledelse, lærere samt enkeltelever. Evalueringer/resultater/undersøkelser – raske korrigeringer. Systematisk arbeid

Inntakssamtaler: –Med fokus: kontaktetablering, forventningsavklaring, subjektiv opplevelser av tidligere skolehistorie, forberedelser til skolestart og avtale om videre oppfølging. –Få voksne – det er ungdommen som er i sentrum. –Ungdommene inviteres til å ta med enten en lærer fra ungdomsskolen eller en rådgiver – svært få som gjør det. –Overgangsarbeidet er mer problematisk nå grunnet omlegging av særskilt inntaket – det er mindre tid til å forberede de elevene som trenger det. Vi er svært usikre på hvordan dette vil slå ut på sikt. Inntaksarbeid:

Matching av elever i grupper opp mot de kontaktlærerne vi har. Det er ikke likegyldig hvilken gruppe du kommer i på Re vgs. Alle elever uansett forutsetninger får sin opplæring i ordinære klasser. Vi unngår segregering. Mennesketype bestemmer mer enn skolefaglige prestasjoner. Det er viktig å vite mest mulig og å bruke de opplysningene som er vesentlig. Inntaksarbeid:

Kontaktlærere og faglærerne informeres og forberedes på den elevgruppen de skal møte. Skolestart program med elevsamtaler og bli kjent opplegg. Ansvarsgruppemøter etter 3 uker for alle elever vi har hatt inntakssamtaler med. –Fokuset på møtet er å gjennomgå oppstarten av skoleåret samt foreta eventuelle justeringer. –Tidspunktet er valgt fordi det meste faktisk går bra etter så kort tid og det er viktig å bygge på denne positive erfaringen. Etter inntak:

Stort grad av relasjonskompetanse! Være tett på og se signaler fort og ta tak i de utfordringene som kommer. Fokus på fravær! Legge til rette for et godt skolemiljø for elevene hvor trivsel står sentralt. «Et godt sted å lære» Viktig å trygge kontaktlærerne slik at de faktisk tar tak i det de ser og at de har et støtteapparat som de kan benytte når sakene blir omfattende eller vanskelig. Uten trygge og kompetente kontaktlærere – stopper hele systemet opp! Kontaktlærers arbeid gjennom året

Re har satset over tid på elevtjenesten og ligger 70 % over minstesats for rådgivningstjenesten. Tredelt tjeneste: –Karriereveiledning –Spes ped – utfordringer knyttet mer direkte mot opplæring –Sos ped – utenom skole forhold som påvirker skolegang Elevtjenesten består av folk med ulik yrkesbakgrunn – ikke bare skolefolk. Må ha evnen til å tenke muligheter og se kreative løsninger. Har spisskompetanse og samhandlingskompetanse som gjør at de fungerer som aktivt støtteapparat for ledelse, lærere og elever. Elevtjenesten

Kartleggingsprøver for alle Vg1: –Vi setter av tid til klasselærermøter hvor resultatene gjennomgås av elevtjenesten og hvor ulike tilrettelegginger og behov diskuteres. Oppfølging og evaluering gjennom ansvarsgruppemøter – tre i året er malen. Resultater etter 1. termin: –Gjennomgang av de elevene som står med 1 eller IV og oppfølging/tilbud om tilrettelegging for disse. Resultater og evalueringer gjennom året