Telemarksforsking-Bø Er de økonomiske insentivene til sammenslutninger sterke nok? Innlegg på TBU’s seminar om effektivisering 14.11.02 Karl Gunnar Sanda,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Frokostmøte om pensjon - spesielt om nye regler for innskuddspensjon
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Retten til hel stilling Sammen om en bedre kommune Siv Karin Kjøllmoen Rådgiver Gardermoen 13.februar 2013.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Sparebankforeningens årsmøte 2004 Pressekonferanse Adm. direktør Arne Hyttnes.
Del 2: Personlig økonomi.
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Nordfjordkryssing AS Nordfjordkryssing er et selskap som jobber for at det skal komme en bro ved Lote/anda innen Selskapet eies av Eid, Gloppen og.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Møte med Fylkesmennene - Oslo 26.februar 2003 Statsråden Kommunenes moderniseringsarbeid.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Administrasjonssjef Ola Stene – Innlegg konferanse, Røstad Effektiviseringspotensialet i samkommunen Innherred.
Sparebankforeningens årsmøte 2003 Pressekonferanse Adm. direktør Arne Hyttnes.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Telemarksforsking-Bø Interkommunalt samarbeid - for puslete? Hvilke grep kan kommunene ta? Innlegg på konferansen ”Samarbeid i kommunene” Saltstraumen.
Regnskapsenheten i nye Harstad kommune
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Nytt inntektssystem for kommune-Norge
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Eksempel- betinget tap
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Erfaringer fra den danske kommunereformen (2007)
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Telemarksforsking-Bø Instituttpresentasjon Kompetansemeglerprogrammet Kongsberg Direktør Karl Gunnar Sanda.
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Norsk mal: Startside alt. 2 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Inntektssystemet for kommunene og økonomiske virkemidler i kommunereformen.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Høringsforslag nytt inntektssystem – eventuelle effekter kommunesammenslåing Sigmund Engdal, Fredrikstad, Hvaler, Råde, 22.. januar 2016.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
1 NYTT KOMMUNALT INNTEKTSSYSTEM «TA FRA DE SMÅ OG GI TIL DE STØRSTE OG STERKESTE» LOKALSAMFUNNSFORENINGEN BJARNE JENSEN.
Befolkningsutvikling Endring / /2010 Folkemeng den i alt år
Kommunal medfinansiering: Er det en god ide? Terje P. Hagen Institutt for helseledelse og helseøkonomi Universitetet i Oslo.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å få sidenummer, dato og tittel på presentasjon: Klikk på.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
KOMMUNEREFORMEN OPPSUMMERING ETTER FOLKEMØTENE, januar 2015.
Veien til intensjonsavtale Åsnes, 20. april, 2016 Geir Almlid Seniorrådgiver,
Høringsforslag - revidert inntektssystem Martin Skramstad.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Kommuneøkonomikonferansen 2016 – Trond Erik Lunder
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Kommune av Flora og Vågsøy
Økonomisk tilstandsrapport fra fem utvalgte kommuner
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Hornindal og Volda økonomiske verkemiddel for ny kommune Kåre Træen
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Langtidsplan og budsjett
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Telemarksforsking-Bø Er de økonomiske insentivene til sammenslutninger sterke nok? Innlegg på TBU’s seminar om effektivisering Karl Gunnar Sanda, Telemarksforsking-Bø

Hvilke økonomiske insentiver er det snakk om? n Dekning av økte avstandskostnader til nytt kommunesenter gjennom utgiftsutjevningen n Beholder ekstra basis- og regionaltilskudd i år (gjennom inndelingstilskuddet) n Skjønnsmidler (pluss eller minus?) n Dekning av engangskostnader i forbindelse med sammenslåing (40-60 %)

Telemarksforsking-Bø Eksempel: en ”småkommunesammenslutning” n HAF 7873 innb Jevn folketallsnedgang n Max avstand senter/senter 75 min Max avstand utkant/senter 130 min Fjordkryssing n Bosetting/tjenester i ”alle deler” av området n 2 regionaltilskuddskommuner n 10,5 mill i skjønnsmidler = småkommuneprofil på skjønnet n Innsparingspotensiale: SSB: 23,1 mill kr TF-Bø:10 mill kr (adm) HYLLESTAD FJALER ASKVOLL

Telemarksforsking-Bø Hvorfor sammenslutning i HAF? n Uttalte målsetninger: - Styrke næringsliv/bosetting - Flytte ressurser over fra adm. til tjenesteproduksjon - Faglig kvalitet og rekrutteringsproblem n Underforståtte målsetninger i en hard tid: - Tjene/spare penger n Fokus til slutt: - Et virkemiddel for ny bru (?)

Telemarksforsking-Bø Økonomiske effekter av en sammenslutning til HAF n Økning i utgiftsutjevning (pr år): +6,7 mill n Sannsynlig reduksjon i skjønn (pr år?): - 3,5 mill n Red. i rammetilskudd etter 15 år (pr år): -18,2 mill n Potensiell gev. i overgangsperioden ved momentan tilpasning av utgiftene til nytt tilskuddsnivå (totalt): +227 mill n Ytterligere gev. ved full ”SSB- tilpasning” (pr år): + 5 mill

Telemarksforsking-Bø Konsekvenser for årlig rammetilskudd - samt mulige tilpasningsalternativer for utgiftene 15,0 mill kr per år Rammetilskot H+A+F Rammetilskot HAF ,7 mill kr per år 18,2 mill kr per år 3,2 mill kr per år 2016 ssb ”ideal” ”dette går ikke så bra”

Telemarksforsking-Bø Lokalpolitiske dilemmaer ved frivillig sammenslåing n Hvorfor spare penger for staten når vi får den tøffe jobben med tilpasning? n Hvorfor spare penger for staten for at våre tjenester skal bli dårligere? n Hvorfor spare penger for staten når effekten blir tap av viktige offentlige arbeidsplasser? n Hvordan få dagens lokalpolitikere til å ta ansvar for det som skjer i 2012? n Vi ser forvitringsproblemet, men vil sammenslåing være noen garanti mot dette? n Rekrutterings- og kompetanse-problemet blir løst!

Telemarksforsking-Bø En (statisk) vurdering av insentiver n De økonomiske insentivene er ikke fristende nok: - Småkommunetilskuddene er ”for gode til å miste” - Det lokalpolitiske system er ikke rigget for denne typen frivillige tilpasninger - Dekningen av engangskostnader rekker ikke til ”nytt rådhus” n Men: Insentivene kan vanskelig gjøres enda bedre av hensyn til de kommunene som alt ”er slått sammen” n Alternative insentiver: Økonomisk ”utarming”, trussel om å havne på B-laget, tildeling av noen solide gulrøtter, ”ikke-provoserende” tvang n Eller: framdyrking av visjonære lokalpolitikere som evner å se de dynamiske effektene av en kommunesammenslutning!