Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund 21.03.2007 Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Møreaksen - et samlet fylke
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Ålesund Statssekretær Lars Erik Bartnes 10. November 2011.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Litt om Statens vegvesen
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Kristiansund og Nordmøre Næringsforums medlemsundersøkelse Finn Backer
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR

Skape vinnerregion  Strategier og mål  Samhandling  Statlige/ regionale fond

 Hovedutfordringer sett fra staten  Mål for utvikling av fylket  Hvilke hovedutfordringer har vi innen ressursfordeling i vegsektoren?  Hvilke strategiske grep må gjøres i Møre og Romsdal for å vinne kampen om midlene? Strategier og mål

Hovedutfordringer sett fra staten  Signaler fra stamnettutredningene 2006: –Stamvegnettet skal utvikles til et helhetlig vegnett  minimum 8,5 m vegbredde (gul midtstripe)  satsing på trafikksikkert vegnett  4-felts motorveger i sentrale strøk  Med dagens nivå på budsjettrammer: –50 / 75 år (med / uten bompenger) –Ingen nye fergeavløsningsprosjekt på stamvegnettet ( ut over de som er bestemt )

Mål for utvikling av fylket  Opprettholde bosettinga  Øke verdiskapinga  Skape arbeidsplasser  Skape bolyst  Redusere fraflytting / snu flyttebalansen

Hovedutfordringer innen ressursfordeling i vegsektoren

Hvilke strategiske grep må gjøres i Møre og Romsdal for å vinne kampen?  Stamvegstrategi  Fergetilbudsstrategi  Bompengestrategi  Utviklingsstrategi for regionale veger (øvrige riksveger og fylkesveger)

Stamvegstrategi  Behov i Møre og Romsdal: 20 – 25 mrd kr –Inkl. fergeavløsningsprosjekt som ikke er med i de statlige stamvegutredningene  Med dagens bevilgninger til stamveg/ fordeling vil det ta ca 1000 år å utvikle stamvegnettet til en standard som er i tråd med nasjonale mål  Hvordan få realisert stamvegprosjekt i Møre og Romsdal? 1.Ta fra naboen/ bytte om på prioriteringslista 2.Smøre seg med tålmodighet 3.Økte statsmidler 4.Økt egenfinansieringsbidrag 5.Helhetlig finansiering (”fergefri stamveg”, prosjektfinansiering?)

Stamvegstrategi  Fergefri E39 gjennom fylket: –Grunnlag for å øke verdiskapinga –Knytte sammen bo- og arbeidsmarkedsområdene fra Søre Sunnmøre til Nordre Nordmøre –……..  Hovedårer ut av fylket: –E39 Volda-Nordfjord-Vestlandet/ Bergen –E136 Ålesund-Dombås-Østlandet/ Oslo –E39 Kristiansund-Trøndelag/ Trondheim –Rv 70 Kristiansund-Oppdal

”Fergefri stamveg gjennom MR” Vestlandet Bergen Østlandet Oslo Trøndelag Trondheim Oppdal

Fergetilbudstrategi  Mål for fergetilbudet på alle samband i fylket –Fått tilslutning fra kystfylka langs hele kysten –Skal lobbyeres inn i Nasjonal Transportplan  Høy frekvens: Faste ½-times avganger ( halvparten av sambanda )  Åpningstid: nå første og siste fly  Nattåpent: 7 samband  Gratisferger?

Regionale veger (riks- og fylkesveger):  Stort behov for raskere utvikling av vegnettet i fylket  Utvide bo- og arbeidsmarkedsområder  Redusere avstandsulemper  Fjerne flaskehalser  Fergeavløsningsprosjekt  Fast dekke / utbedringer på fylkesvegnettet

Samhandling  Samhandling lokalt/ kreativitet –Nordre Nordmøre Bruselskap ( 4 store prosjekt på 20 år ) –Samspleis –Sunnmøre VegInvest  Enstemmighet i fylkesting –En stemme utad  Samhandling med naboregioner –Vestlandsrådet ( + 1,1 mrd kr til E39 => Kvivsvegen ) –Samarbeidsforum Samferdsel Midt-Norge ( Renndalen-Staurset )  Samarbeid med sentrale myndigheter –Statens vegvesen –Samferdselsdepartementet –Stortinget

Statlige /regionale fond  Mindre fond fra fylkets egen ramme –Ingen renteavkastning –spleiselag –Forskudtering –Aksjekapital –Finansiere første års drift  Statlige oppstartsfond til de regionene –stamvegfond –regionvegfond –rassikringsfond –…

Oppsummering/ konklusjon  Hvordan skal vi vinne? –Lokal samhandling/ kreativitet kombinert med mer helhetlig utbyggingsstrategi –Enighet utad –Landsdelssamhandling må gi annen rammefordeling –Vegfond – til regional disposisjon