Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR
Skape vinnerregion Strategier og mål Samhandling Statlige/ regionale fond
Hovedutfordringer sett fra staten Mål for utvikling av fylket Hvilke hovedutfordringer har vi innen ressursfordeling i vegsektoren? Hvilke strategiske grep må gjøres i Møre og Romsdal for å vinne kampen om midlene? Strategier og mål
Hovedutfordringer sett fra staten Signaler fra stamnettutredningene 2006: –Stamvegnettet skal utvikles til et helhetlig vegnett minimum 8,5 m vegbredde (gul midtstripe) satsing på trafikksikkert vegnett 4-felts motorveger i sentrale strøk Med dagens nivå på budsjettrammer: –50 / 75 år (med / uten bompenger) –Ingen nye fergeavløsningsprosjekt på stamvegnettet ( ut over de som er bestemt )
Mål for utvikling av fylket Opprettholde bosettinga Øke verdiskapinga Skape arbeidsplasser Skape bolyst Redusere fraflytting / snu flyttebalansen
Hovedutfordringer innen ressursfordeling i vegsektoren
Hvilke strategiske grep må gjøres i Møre og Romsdal for å vinne kampen? Stamvegstrategi Fergetilbudsstrategi Bompengestrategi Utviklingsstrategi for regionale veger (øvrige riksveger og fylkesveger)
Stamvegstrategi Behov i Møre og Romsdal: 20 – 25 mrd kr –Inkl. fergeavløsningsprosjekt som ikke er med i de statlige stamvegutredningene Med dagens bevilgninger til stamveg/ fordeling vil det ta ca 1000 år å utvikle stamvegnettet til en standard som er i tråd med nasjonale mål Hvordan få realisert stamvegprosjekt i Møre og Romsdal? 1.Ta fra naboen/ bytte om på prioriteringslista 2.Smøre seg med tålmodighet 3.Økte statsmidler 4.Økt egenfinansieringsbidrag 5.Helhetlig finansiering (”fergefri stamveg”, prosjektfinansiering?)
Stamvegstrategi Fergefri E39 gjennom fylket: –Grunnlag for å øke verdiskapinga –Knytte sammen bo- og arbeidsmarkedsområdene fra Søre Sunnmøre til Nordre Nordmøre –…….. Hovedårer ut av fylket: –E39 Volda-Nordfjord-Vestlandet/ Bergen –E136 Ålesund-Dombås-Østlandet/ Oslo –E39 Kristiansund-Trøndelag/ Trondheim –Rv 70 Kristiansund-Oppdal
”Fergefri stamveg gjennom MR” Vestlandet Bergen Østlandet Oslo Trøndelag Trondheim Oppdal
Fergetilbudstrategi Mål for fergetilbudet på alle samband i fylket –Fått tilslutning fra kystfylka langs hele kysten –Skal lobbyeres inn i Nasjonal Transportplan Høy frekvens: Faste ½-times avganger ( halvparten av sambanda ) Åpningstid: nå første og siste fly Nattåpent: 7 samband Gratisferger?
Regionale veger (riks- og fylkesveger): Stort behov for raskere utvikling av vegnettet i fylket Utvide bo- og arbeidsmarkedsområder Redusere avstandsulemper Fjerne flaskehalser Fergeavløsningsprosjekt Fast dekke / utbedringer på fylkesvegnettet
Samhandling Samhandling lokalt/ kreativitet –Nordre Nordmøre Bruselskap ( 4 store prosjekt på 20 år ) –Samspleis –Sunnmøre VegInvest Enstemmighet i fylkesting –En stemme utad Samhandling med naboregioner –Vestlandsrådet ( + 1,1 mrd kr til E39 => Kvivsvegen ) –Samarbeidsforum Samferdsel Midt-Norge ( Renndalen-Staurset ) Samarbeid med sentrale myndigheter –Statens vegvesen –Samferdselsdepartementet –Stortinget
Statlige /regionale fond Mindre fond fra fylkets egen ramme –Ingen renteavkastning –spleiselag –Forskudtering –Aksjekapital –Finansiere første års drift Statlige oppstartsfond til de regionene –stamvegfond –regionvegfond –rassikringsfond –…
Oppsummering/ konklusjon Hvordan skal vi vinne? –Lokal samhandling/ kreativitet kombinert med mer helhetlig utbyggingsstrategi –Enighet utad –Landsdelssamhandling må gi annen rammefordeling –Vegfond – til regional disposisjon