#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Norske Redningshunder
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Alkohol | SVØMMING.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Media håndtering og kommunikasjon
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Nettvett.
Ingen kommentar…? Mediekontakt som merkes Rena 2008 ERIK LARSEN.
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Det gode Det rette Det rettferdige
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
IKT Orkide Ledelse og Skole
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Definere og velge hovedmål og delmål
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Synlige i media.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Krise: fare & mulighet.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
BARNAS BARNEVERN 2020.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Norske Redningshunder
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Roede-kurslederen på Facebook
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle det verste?

Sannheten er stygg: Kunsten er det vi vender oss til, så vi ikke dør av sannheten. - Friedrich Nietzsche Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Sannheten knekker oss ikke i en krise. Tvert i mot. Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Krise? «En situasjon som kan komme til å true liv, helse, miljø, eiendeler og/eller omdømme, og som krever raskere beslutninger og annerledes handlinger enn det man er organisert for i det daglige arbeidet.» Gangdal og Angeltveit, KRISE Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Krisekommunikasjon? Kommunikasjon som hindrer at man må håndtere en kommunikasjonskrise på toppen av krisen. Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

6 Medieutvikling: Godt håndtert krise Tid Intensitet i medieomtale

7 Medieutvikling: Dårlig håndtert krise Tid Intensitet i medieomtale

Mål Bidra til å: begrense skader på liv, helse, miljø og materielle verdier forsvare og styrke omdømmet Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Kommunikasjonsmål berørte får nødvendig informasjon til rett tid berørte har tillit til deg du blir den viktigste historiefortelleren om krisen Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Utfordringer 1. Media er ikke er lojal mot deg. 2. Media søker umiddelbart informasjon, og forteller historier døgnet rundt, dag etter dag, til krisen etter medias mening er over. 3. Media etterspør alltid mer og til dels annen informasjon enn du kan levere. Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Utfordringer 4. Får ikke media svar fra deg, spør de andre. 5. Hvis du håndterer media dårlig, særlig i første fase av krisen, får du en kommunikasjonskrise å håndtere i tillegg til den egentlige krisen. 6. Du må akseptere at mange historiefortellere samtidig forteller ulike historier om hendelsen i et økende antall kanaler -> www Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Utfordringer 7. Kravet om mer informasjon fra pårørende og andre berørte blir forsterket gjennom media og legger et kontinuerlig press på deg om å fortelle mer, om å bekrefte informasjon fra andre kilder, om å vurdere årsaker og ansvar. 8. Du og dine ledere og medarbeidere er travelt opptatt med å håndtere krisen og mener at de har viktigere ting å foreta deg enn å svare utålmodige journalister sent og tidlig. Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Utfordringer 9.Mens «alle» ber om mer informasjon, må du kvalitetssikre og vurdere konsekvensene av å publisere fakta. I en terroraksjon kan ukritisk åpenhet true liv og helse. Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Mediesamfunn i endring Fra: -Profesjonelle journalister -«Fast» og forutsigbart tempo -Relativt oversiktlig aktørkorps -Relativ kontroll over informasjon Til: journalister og redaktører -Parallelle nyhetsstrømmer -Uoversiktlig aktørkorps -Mindre kontroll over informasjon Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

21 Redaksjonelle trender: 1.Produktene 1.Tabloidisering 2.Fokus på personer 3.Fokus på følelser 4.Klikketiklikk!!!! 5.Interaksjon med øyenvitne 6.Ufiltrert og direkte kommentering 7.Kommentarfelt

7: Ufiltrert og uredigert Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

23 Medias mulige positive bidrag i en krise 1.Varsle og advare berørte 2.Informere pårørende om hvor de kan henvende seg 3.Holde allmennheten løpende orientert 4.Holde felles fokus, styrke mot og innsatsvilje 5.Gi øyenvitnene en stemme – kan gi innspill til undersøkelse av årsaksforhold 6.Kritisk analyse

24 Medias mulige negative bidrag 1.I veien for dem som skal håndtere krisen 2.Presser berørte og pårørende 3.Spekulerer i årsaker 4.Gir feil informasjon 5.Spre informasjon som kan forhindre redningsarbeid

25 God krisekommunikasjon 1.Vær først ute, og kommuniser ofte 2.Vær synlig og tydelig 3.Samarbeid med media. Journalister er en egen målgruppe. 4.Vær åpen og tilgjengelig, men sett grenser – og begrunn dem 5.Pek ut talsperson(er) 6.Bruk sannheten: Snakk om fakta, ikke rykter og spekulasjoner. 7.Hold på budskapet ditt. 8.Kommuniser empati 9.Overvåk og rapporter mediedekningen kontinuerlig - særlig til pårørende 10.Legg en plan

26 1.Fortell hva du skal gjøre 2.Gjør det 3.Fortell hva du har gjort Fortellingen

Hva skal man si? Kommuniser tidlig og ofte om Følelser «Dette er vondt.» Politikk «Sånn skal det ikke være hos oss. Vi har klare regler…» «Nå følger vi reglene våre for slike situasjoner…» Handling «Nå gjør vi det og det og det og det og det og …..» Samarbeid «Nå samarbeider vi med……toppledelse, kontrollorganer, fagforeninger etc?» Informasjon «Nå gjør vi alt vi kan for å finne ut…» «Vi må være helt sikre før vi går ut med ….» «Hvis vi gir for mye informasjon, kan det vanskeliggjøre arbeidet…» «Taushetsplikt» Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Når du ikke har oversikt over omfang, årsaker eller konsekvenser – eller frihet til å si alt.

Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Death of «Fight or Flight»: Fra ”Ingen kommentar” til åpenhet Fra bagatellisering til ydmykhet Fra improvisasjon til strategiske planer Fra enerådende til samspillsaktør

Møtet med media Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Målgruppe Ønsket effekt Budskap Argumenter/ Dokumentasjon Eksempler Reaktivt: Svar på de vanskeligste spørsmålene Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

32 Medias vanligste spørsmål i krisesituasjoner: 1.Hva skjedde? 2.Når og hvor? Hvem var involvert 3.Hvorfor, hva var årsaken? 4.Hvor mye skade har skjedd? 5.Hva skal du gjøre med det? 6.Hvem har skylden? 7.Aksepterer du/bedriften ansvaret? 8.Har dette skjedd før? 9.Hva vil du si til ofrene og deres pårørende? 10.Hvordan påvirker dette bedriftens arbeid? 11.Var det noen vitner? Kan vi snakke med dem?

Ta vel i mot dem! Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

1.Slipp dem inn hoveddøra, og vis at du vil hjelpe til. (Ellers sniker de seg inn bakdøra!) 2.Tilby deg å hjelpe journalisten med å finne svaret eller henvis til andre kilder. 3.Prioriter. Ikke svar ja eller nei til et intervju med en gang 4.Spør om tidsfrist. Den er til forhandling! 5.Hvis du ikke kan stille opp, eller dele informasjon, forklar hvorfor. 6.Vær varsom med å si noe du ikke vil bli sitert på. 7.Be om sitatsjekk og gjennomlesing. Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Målgruppe Hvem skal du snakke til? Ønsket effekt Hva vil du oppnå hos disse? Budskap Sannhet! Argumenter/ Dokumentasjon Fakta! Eksempler Reaktivt: Svar på de vanskeligste spørsmålene Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling