Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samhandling.
Hvorfor rødmer man når man blir flau?
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Noen utfordringer for skolene
Motivasjon.
Trenerrollen og motivasjon
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mestring.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Læring og motivasjon Laget av:
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Kroppsøvingsdidaktikk
LÆRING Grunnleggende prosesser
Aktivitet på Mestringssenteret
7. Motivasjon i organisasjoner
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
MOTIVASJON Pedagogikk AU1, onsdag uke 8
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
ELEVMEDVIRKNING.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Impulsuka 2013 Kristiansand
NESO Formannsskole Motivasjon
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Motivasjon i arbeidsforhold
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lærerutdanning for barnetrinnet LUB 1
Emosjon, spenning, stress
Selvtillit Selvverd Skaalvik og Skaalvik, 1988
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
FORELDREMØTE TYNSET UNGDOMSSKOLE 19. APRIL 2017
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
7. Motivasjon i organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Behov og emosjoner.
12. Organisasjonsutvikling
7. Motivasjon i organisasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV MOTIVASJON Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV

To forskjellige verdener! Skolen i Kenya/Zimbabwe/Malawi Skolen i Norge HVORFOR? Kari Spernes - HiØ

Definisjon: Motivasjon er det som Forårsaker handling hos individet Det som holder denne aktiviteten ved like Det som gir aktiviteten mål og mening Motivasjon brukes i forbindelse med målrettede handlinger. Kari Spernes - HiØ

INDRE MOTIVASJON Indrestyrt atferd / naturlig motivering Interesse for saken, lærestoffet eller handlingen i seg selv Det oppleves som meningsfullt å utføre aktiviteten Kari Spernes - HiØ

YTRE MOTIVASJON Ytrestyrt atferd / ”kunstig” motivering Belønning (eventuelt unngå straff) Ingen interesse for selve aktiviteten/lærestoffet Aktiviteten oppleves ikke som meningsfull Kari Spernes - HiØ

Drivkrefter i læringen Behaviorismen Hedonisme (gjøre det som lønner seg – søke glede unngå smerte) Ytre motivasjon Kognitivismen Finne struktur og mønstre. Indre motivasjon Konstruktivismen Nysgjerrighet – ”trang til å finne ut av” Indre motivasjon Sosiokulturell teori Vil være et sosialt vesen Indre/ytre motivasjon? Kari Spernes - HiØ

FØLELSER Grunnlaget for all motivasjon er følelser (emosjoner) Forut for en følelse foreligger det alltid en persepsjon eller en tolking av en situasjon Følelser - en fysiologisk reaksjon Følelser må sosialiseres Både følelser og evner viktige i læringssituasjoner Samspill mellom tanker, følelser, behov og motivasjon Kari Spernes - HiØ

Maslows behovshierarki 5. behov for selvrealisering 4. behov for anerkjennelse og positiv selvoppfatning 3. behov for kjærlighet og sosial tilknytning 2. behov for trygghet og sikkerhet 1. fysiologiske behov Kari Spernes - HiØ

Holder Maslows teori? 1. Kan behov skapes? 2. Kan behov være kulturavhengig? 3. Kan behov være kjønnsavhengig? Kari Spernes - HiØ

Galtung/Wirak modellen Kari Spernes - HiØ

PRESTASJONSMOTIVASJON Også kalt mestringsmotivasjon (Ta) Angsten for å lysten til å lykkes mislykkes (Tf) (Ts) Ta = Ts + Tf personen oppgave Tf Ts Ta Kari Spernes - HiØ

Hvordan bli ”tent” på å mestre? Et grunnleggende mestringsmotiv? (latent – miljøpåvirket?) Personens subjektive vurdering av muligheten til å lykkes Personens subjektive vurdering av verdien av det å lykkes Middels vanskelige oppgaver det ideelle! Kari Spernes - HiØ

MOTIV Autonomt motiv: Forventning om positiv følelse ved å mestre Sosialt motiv: Forventning om anerkjennelse Kari Spernes - HiØ

Den gode sirkel Positiv vurdering av andre Positiv egenvurdering følelse ved sosial anerkjennelse Handling, prestasjon Positiv følelse ved å mestre Autonomt motiv Sosialt motiv Kari Spernes - HiØ

Den onde sirkel Negativ vurdering av andre Handling, Vond følelse prestasjon Vond følelse (nederlagsoppl.) Motiv for å unngå å misslykkes. Forventning om negativ vurdering Kari Spernes - HiØ

Nederlagsreduserende strategier Trekke seg tilbake fra arbeidet Å gi læreren falskt inntrykk av flid Å sette seg urealistisk høye mål Å ikke investere særlig flid i arbeidet (underytelse) Å sette målet så lavt at suksess er garantert Fusk Strebere Kari Spernes - HiØ

Kjønnsroller og prestasjonsmotivasjon Jenter undervurderer sin egen dyktighet Jenter forventer negative sanksjoner dersom de lykkes i konkurranse men gutter Sosiale konstruksjoner? Kari Spernes - HiØ

PRESTASJONSANGST Prestasjonsangst er forventning om en ubehagelig opplevelse Hvorfor har enkelte elever større prestasjonsangst enn andre? Personlighet ? Miljøbestemt ? Lært? Kari Spernes - HiØ

Tiltak for å motvirke prestasjonsangst Hva kan du som lærer gjøre for å tilrettelegge opplæringen for en elev som er engstelig og usikker? (elevsiden.no) Hvilken betydning har klasseromsklima for å motvirke prestasjonsangst? Kari Spernes - HiØ

Attribusjonsteori (fortolkningsteori) En teori om hvordan vi knytter årsaksforklaringer til det som hender oss. Kari Spernes - HiØ

Årsaksfortolkninger Lokalisering – hvor plasseres ansvaret? Stabilitet Indre (internal) fortolkning Ytre (eksternal) fortolkning Stabilitet Over tid (Læreren er håpløs) Varierende (hadde en dårlig dag) Kontrollerbarhet Egen makt over situasjonen Andre har makt over situasjonen Kari Spernes - HiØ

Ulike måter å tolke årsaker til suksess og nederlag INDRE YTRE stabile ustabile Ukontrol-lerbare evner trøtthet vanske-grad i oppg. flaks/ uflaks Kontrol-lerbare jevn flid ”skipper-tak” læreren, undervis-ningen hjelp fra andre Kari Spernes - HiØ

Årsaksfortolkninger og selvoppfatning Høy selvoppfatning Lav selvoppfatning Tolking av suksess Indre årsaker (evner) Ytre årsaker (flaks) Tolking av nederlag Ytre årsaker (uflaks) Indre årsaker (mangler evner) Kari Spernes - HiØ

Årsaksfortolking og kjønnsroller Gutter Jenter Tolking av suksess Indre årsaker (evner) Ytre årsaker (flaks) Tolking av nederlag Ytre årsaker (uflaks) Indre årsaker (mangler evner) Kari Spernes - HiØ

Hva påvirker personens tolkningmønster? Tidligere erfaringer Alder og modenhet Den intellektuelle utviklingen Sammenlikning med andre Andres forventninger Kari Spernes - HiØ

INSTRUMENTALISME i skolen arbeid Fase 1 glede ved arbeidet Fase 2 ros, belønning Fase 3 videre skole/ jobb eleven oppgave oppgave eleven lærer eleven oppgave lærer karakter Kari Spernes - HiØ

HVA SKJER PÅ VEIEN? 3. klasse: Si hva diftonger betyr da Kari!! Please!! 6. klasse: Er det greit at vi prøver å lære alle landa? 10. klasse: Hva er vitsene med å lære om forskjellige yrker æ?!? Kari Spernes - HiØ