Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV MOTIVASJON Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
To forskjellige verdener! Skolen i Kenya/Zimbabwe/Malawi Skolen i Norge HVORFOR? Kari Spernes - HiØ
Definisjon: Motivasjon er det som Forårsaker handling hos individet Det som holder denne aktiviteten ved like Det som gir aktiviteten mål og mening Motivasjon brukes i forbindelse med målrettede handlinger. Kari Spernes - HiØ
INDRE MOTIVASJON Indrestyrt atferd / naturlig motivering Interesse for saken, lærestoffet eller handlingen i seg selv Det oppleves som meningsfullt å utføre aktiviteten Kari Spernes - HiØ
YTRE MOTIVASJON Ytrestyrt atferd / ”kunstig” motivering Belønning (eventuelt unngå straff) Ingen interesse for selve aktiviteten/lærestoffet Aktiviteten oppleves ikke som meningsfull Kari Spernes - HiØ
Drivkrefter i læringen Behaviorismen Hedonisme (gjøre det som lønner seg – søke glede unngå smerte) Ytre motivasjon Kognitivismen Finne struktur og mønstre. Indre motivasjon Konstruktivismen Nysgjerrighet – ”trang til å finne ut av” Indre motivasjon Sosiokulturell teori Vil være et sosialt vesen Indre/ytre motivasjon? Kari Spernes - HiØ
FØLELSER Grunnlaget for all motivasjon er følelser (emosjoner) Forut for en følelse foreligger det alltid en persepsjon eller en tolking av en situasjon Følelser - en fysiologisk reaksjon Følelser må sosialiseres Både følelser og evner viktige i læringssituasjoner Samspill mellom tanker, følelser, behov og motivasjon Kari Spernes - HiØ
Maslows behovshierarki 5. behov for selvrealisering 4. behov for anerkjennelse og positiv selvoppfatning 3. behov for kjærlighet og sosial tilknytning 2. behov for trygghet og sikkerhet 1. fysiologiske behov Kari Spernes - HiØ
Holder Maslows teori? 1. Kan behov skapes? 2. Kan behov være kulturavhengig? 3. Kan behov være kjønnsavhengig? Kari Spernes - HiØ
Galtung/Wirak modellen Kari Spernes - HiØ
PRESTASJONSMOTIVASJON Også kalt mestringsmotivasjon (Ta) Angsten for å lysten til å lykkes mislykkes (Tf) (Ts) Ta = Ts + Tf personen oppgave Tf Ts Ta Kari Spernes - HiØ
Hvordan bli ”tent” på å mestre? Et grunnleggende mestringsmotiv? (latent – miljøpåvirket?) Personens subjektive vurdering av muligheten til å lykkes Personens subjektive vurdering av verdien av det å lykkes Middels vanskelige oppgaver det ideelle! Kari Spernes - HiØ
MOTIV Autonomt motiv: Forventning om positiv følelse ved å mestre Sosialt motiv: Forventning om anerkjennelse Kari Spernes - HiØ
Den gode sirkel Positiv vurdering av andre Positiv egenvurdering følelse ved sosial anerkjennelse Handling, prestasjon Positiv følelse ved å mestre Autonomt motiv Sosialt motiv Kari Spernes - HiØ
Den onde sirkel Negativ vurdering av andre Handling, Vond følelse prestasjon Vond følelse (nederlagsoppl.) Motiv for å unngå å misslykkes. Forventning om negativ vurdering Kari Spernes - HiØ
Nederlagsreduserende strategier Trekke seg tilbake fra arbeidet Å gi læreren falskt inntrykk av flid Å sette seg urealistisk høye mål Å ikke investere særlig flid i arbeidet (underytelse) Å sette målet så lavt at suksess er garantert Fusk Strebere Kari Spernes - HiØ
Kjønnsroller og prestasjonsmotivasjon Jenter undervurderer sin egen dyktighet Jenter forventer negative sanksjoner dersom de lykkes i konkurranse men gutter Sosiale konstruksjoner? Kari Spernes - HiØ
PRESTASJONSANGST Prestasjonsangst er forventning om en ubehagelig opplevelse Hvorfor har enkelte elever større prestasjonsangst enn andre? Personlighet ? Miljøbestemt ? Lært? Kari Spernes - HiØ
Tiltak for å motvirke prestasjonsangst Hva kan du som lærer gjøre for å tilrettelegge opplæringen for en elev som er engstelig og usikker? (elevsiden.no) Hvilken betydning har klasseromsklima for å motvirke prestasjonsangst? Kari Spernes - HiØ
Attribusjonsteori (fortolkningsteori) En teori om hvordan vi knytter årsaksforklaringer til det som hender oss. Kari Spernes - HiØ
Årsaksfortolkninger Lokalisering – hvor plasseres ansvaret? Stabilitet Indre (internal) fortolkning Ytre (eksternal) fortolkning Stabilitet Over tid (Læreren er håpløs) Varierende (hadde en dårlig dag) Kontrollerbarhet Egen makt over situasjonen Andre har makt over situasjonen Kari Spernes - HiØ
Ulike måter å tolke årsaker til suksess og nederlag INDRE YTRE stabile ustabile Ukontrol-lerbare evner trøtthet vanske-grad i oppg. flaks/ uflaks Kontrol-lerbare jevn flid ”skipper-tak” læreren, undervis-ningen hjelp fra andre Kari Spernes - HiØ
Årsaksfortolkninger og selvoppfatning Høy selvoppfatning Lav selvoppfatning Tolking av suksess Indre årsaker (evner) Ytre årsaker (flaks) Tolking av nederlag Ytre årsaker (uflaks) Indre årsaker (mangler evner) Kari Spernes - HiØ
Årsaksfortolking og kjønnsroller Gutter Jenter Tolking av suksess Indre årsaker (evner) Ytre årsaker (flaks) Tolking av nederlag Ytre årsaker (uflaks) Indre årsaker (mangler evner) Kari Spernes - HiØ
Hva påvirker personens tolkningmønster? Tidligere erfaringer Alder og modenhet Den intellektuelle utviklingen Sammenlikning med andre Andres forventninger Kari Spernes - HiØ
INSTRUMENTALISME i skolen arbeid Fase 1 glede ved arbeidet Fase 2 ros, belønning Fase 3 videre skole/ jobb eleven oppgave oppgave eleven lærer eleven oppgave lærer karakter Kari Spernes - HiØ
HVA SKJER PÅ VEIEN? 3. klasse: Si hva diftonger betyr da Kari!! Please!! 6. klasse: Er det greit at vi prøver å lære alle landa? 10. klasse: Hva er vitsene med å lære om forskjellige yrker æ?!? Kari Spernes - HiØ