Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
OSS 13. september 2012 • NHN koordinators rolle og aktiviteter • Nytt mandat IKT-forum.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. Status hovedprosjektet • Oppbygging av «Kongsbergskya» ferdig høsten- 12 • WinMed-innstallasjon/testing innen okt.
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
”Nyttige erfaringer bør benyttes!”
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Anders Stubban Prosjektleder, NHN
Status Elektronisk meldingsutveksling Helse, Pleie & Omsorg.
Meldingsløftet i Hitra Kommune
Arkivere e-post i mapper E-post som dreier seg om det samme, kan samles ett sted. Det kan være praktisk. Du kan gjøre det ved å lage mapper. Så kan du.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Nettverksmøte på Sortland
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Drift og meldingsovervåking
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
ELIN-k, og hva nå? Kirsti Blomli PRO-leder. Vi har vært med i samspillkommune-prosjektet fra januar –juni 2008 NÅ har vi startet med innstalleringen 28.
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Hovedsamarbeidskommune
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Drift og meldingsovervåking Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Tidlig ute med elektronisk meldingsutveksling.  Informasjonsutveksling mellom sykehus og kommune angående pasienter som innlegges på sykehus eller skrives.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Elektronisk meldingsutveksling
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet Erfaringer fra Samspillkommuneprosjektet Gjøvik kommune, Heidi Vifladt : »Hvordan starte med "blanke.
Overvåking Feilhåndtering
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
IKT Samhandlingsgruppe Rapport til Samhandlingsutvalget
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Vi vil – og vi får det faktisk til!
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Palliativ plan i Profil
Hvordan gjøres dette i Gerica
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Pasientens legemiddelliste
Pasientens legemiddelliste
Hva er elektronisk samhandling?
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune E-sam Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune Kristin Tømmervaag © Bergen kommune

Historikk Bakgrunn Utgangspunkt: S@mspill 2007: helhetlig pasientforløp Opprinnelig oppstart: mai 2005 utveksling startet april 2007 19000 brukere registrert i systemet, disse er fordelt på hjemmesykepleie, institusjoner, tj. for utvikl hemmede, ergo/fysio-tjeneste og psykiatritjeneste 9000 ansatte registrert Stort behov for informasjonsutveksling © Bergen kommune

Historikk Mål for prosjektet God informasjonsflyt: sikre at alle aktuelle instanser har tilstrekkelig informasjon for å yte god pasientbehandling Forenkling av kommunikasjon Sikre oppdatert informasjon om medikamenter Oppdatering av diagnoser Effektiv ressursutnyttelse og riktig bruk av personell det brukes i dag mye tid på å få tak i informasjon om pasienter © Bergen kommune

Beskrivelse av prosjektet Elektronisk samhandling mellom kommunen og fastlegene Systemer: Profil og Infodoc Fritekstmeldinger (epikrisemeldingen), sending fra Infodoc til Profil Oppkobling NHN – 2005/2006 Juridiske forhold Testing og implementering Opplæring og rutiner © Bergen kommune

Deltakere Hjemmesykepleien i Åsane Et bofellesskap i Åsane Midtbygda og Åstveit sykehjem i Åsane Eidsvåg legekontor Flaktveit legesenter I tillegg: systemansvarlige for Profil © Bergen kommune

Prosess I perioden juli 2006 og fram til januar 2007: problemer med å komme inn i innboksen i testmiljøet Februar 2007: installasjon i produksjonsmiljø, som Visma deltok i Andre problemer: applikasjonskvittering hos Infodoc April 2007: fungerer i produksjonsmiljø og piloteringen kunne starte! © Bergen kommune

Prosess April 2007: Hjemmesykepleien og legene innkalles til møte for planlegging av arbeidsprosesser 23 april sendes første melding Fortsatt problemer med applikasjonskvitteringen på Infodoc © Bergen kommune

Beskrivelse av arbeidsprosesser Legene: Utarbeider mal de skal benytte ved elektronisk forsendelse av meldinger Sender meldinger og gir samtidig beskjed pr e-post om antall meldinger sendt, til systemansvarlige Dette ble satt i verk fordi det var usikkerhet ift om meldinger faktisk var kommet fram © Bergen kommune

Beskrivelse av arbeidsprosesser Systemansvarlige: Sjekker innboksen daglig, senest kl 14. Løpenr noteres og melding flyttes over til brukers mappe Huskelapp skrives adressert til aktuell enhet i hjemmesykepleien/sykehjemmet/botjeneste/forvaltningsenhet. Sistnevnte ble tatt med på et senere tidspunkt, da enkelte meldinger inneholdt opplysninger ifm søknader. © Bergen kommune

Beskrivelse av arbeidsprosesser Hvis rød melding: opprette ny bruker Sjekker regelmessig status på meldingene ved å ta ut liste over elektroniske meldinger Sender påminner til aktuell enhet dersom melding ikke er fulgt opp © Bergen kommune

Beskrivelse av arbeidsprosesser Aktuell enhet: Tar ut huskelapp og sjekker meldingen, setter status på denne: under behandling/behandlet Meldingen skal følges opp innen dagen etter den er mottatt Informerer andre ansatte via plan/rapport (egen mappe: ekstern korrespondanse) dersom det er nødvendig Informerer brukerne skriftlig. Skriv ble utarbeidet juni 2007 © Bergen kommune

Beskrivelse av arbeidsprosesser Annet: Utarbeiding av imidlertidige rutiner ift legemiddelkort, som kun skal gjelde i pilotperioden Samtlige leger ved de aktuelle legekontorene sender nå meldinger 16 mai: applikasjonskvitteringen er i orden For sykehjem er det først og fremst epikriser som er aktuelt Feilsendte meldinger: her skal Bergen kommunes avviksskjema benyttes. © Bergen kommune

Utfordringer Oppkobling til ProfilKom for alle som skal lese meldinger: dette må gjøres for hver av de ansatte som skal lese meldinger Feil i adresse til serveren medførte en periode at meldinger ikke ble mottatt Oppkobling mot en spesiell server – dette er nå utbedret, ProfilKom er tilknyttet alle serverne Formatet på epikrisen var ikke optimalt, en god del ”ekstra-tegn” lå inne i teksten. Dette ble utbedret i juni 2007 © Bergen kommune

Utfordringer Oversikt over tjenestemottakere for legene – dette er ikke optimalt. Endring i rutiner og arbeidsprosesser Meldinger kommer til en sentral innboks, hvor systemansvarlige må flytte melding videre og gi beskjed. Det er et ledd for mye. © Bergen kommune

Utfordringer Hva gjøres med feile meldinger som vi pr i dag ikke kan returnere? Hvordan sikrer vi at legene til enhver tid er oppdatert om tjenestemottakere? Overvåking av innkomne meldinger; hvordan sikre at disse faktisk blir ivaretatt når mengden øker? Hva med brukere som har flere tjenester? Hvor skal meldingen sendes? Et sted? Flere steder? Generelle utfordringer: Mange personer involvert – hvordan sikre at rett melding kommer til rett person til rett tid? Er det behov for å arkivere elektronisk mottatt dokumentasjon, også på papir? © Bergen kommune

Forventninger og gevinster Bedre og raskere informasjonsflyt: når rett informasjon kommer raskt dit den skal, kan tiltak og behandling raskere iverksettes Medikamenter, undersøkelser, prøver, behandlingsopplegg Tid som ikke brukes til å lete opp informasjon, kan i stedet brukes på pasienter Pasienter vil bli raskere frisk dersom tjenesten behandling settes i verk så tidlig som mulig – man reduserer ventetid og forsinkelser © Bergen kommune

Forventninger og gevinster For pasienter som trenger tjeneste fra mange instanser, vil det være gunstig når (samme) relevant informasjon når flere på en gang Styrke samarbeid mellom tjenesteytere Bedre ressursutnyttelse – riktig bruk av personell Forbedret kvalitet på tjenestene Spart tid vil være den største gevinsten © Bergen kommune

Videre planer Når Elin-k settes i drift fra oktober 2007: Melding komme direkte i brukers mappe – færre ledd Bruk av dialogmelding vil ytterligere styrke kommunikasjon mellom fastleger og pleie/omsorg Når dette er testet ut: utvide prosjektet til å omfatte flere bydeler og fastleger © Bergen kommune

Takk for meg! © Bergen kommune