Mål og strategier for idrett og fysisk aktivitet i Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Advertisements

Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
Studieforberedende utdanningsprogram
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Florø Fotball 2012 Balestrand Florø • Tradisjonelle vinteridretter er fraværende. • Sterke miljø innenfor friidrett, fotball og håndball. • Stor.
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
Golf i skolen/SFO Oppstartmøte for Pilotprosjekt Arendal, Asker, Aurskog & Finstadbru, Bærum, Eiker, Gjerdrum, Losby, Molde, Mørk og Norsjø.
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Velkommen til.
Øyer ungdomsskole.
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
MÅNEDSEVALUERING NOVEMBER Vi har hatt fokus på helse og prata om at det er viktig med god håndhygiene. Vi vil ikke bli syke! Barna vasker hendene før måltid.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Brukerundersøkelse Bergen uke Brukerundersøkelse Bergen uke Respondenter Totalt antall besvarelser: 1852 De fordeler seg på bydelene.
Verdien av fysisk aktivitet Fysisk aktiv inne og ute
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
© Olympiatoppen1 Helhetlig og langsiktighet i utvikling av utøvere.
Den fysiske skolesekken Fysisk aktivitet i natur og nærmiljø - for skoler og SFO i Trøndelag a) Tema b) Kurs c) Foredragsbank d) Nettside
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Brukerundersøkelse Bergen uke Brukerundersøkelse Bergen uke Respondenter Totalt antall besvarelser: 1852 De fordeler seg på bydelene.
Fysisk aktivitet i institusjonen
Den norske idrettsmodellen
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Vivian Abbi Johnsen prosjektleder Groruddalssatsingen Bydel Stovner
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Middel: Allsidig fysisk aktivitet skal gi bedre fysisk og psykisk helse blant ungdom Prosjekttid:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
GIL IDRETTSSFO - En investering i framtida -
Norges idrettsforbund
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Velkommen til førskoledag
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Utfordringer Foreldre som ressurs Tanker rundt: Engasjement Rekruttering Deltagelse.
Brukerundersøkelsen 2010 Bergen. NAV, Side 2 Brukerundersøkelse Bergen uke Respondenter (fjoråret i parentes) Totalt antall besvarelser:
Velkommen til ”Bli-kjentdag”
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
1 Fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Sør-Trøndelag Mål og retningslinjer for anleggsutvikling Revidering Handlingsplan for Fysisk aktivitet.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
KIF-planens innhold og formål Innspill til Handlingsprogram Kommuneplan Kunnskapsgrunnlag Kartvedlegg Vedlegg fra Asker Idrettsråd Strategier, mål og.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Utforming av skolebygg
BOGAFJELL SFO.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Mange gode og glade skiløpere
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
REalfagskommune!.
Forprosjekt: områdesatsing olsvik og Loddefjord
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 46.
Utskrift av presentasjonen:

Mål og strategier for idrett og fysisk aktivitet i Bergen Våre felles utfordringer og løsninger? Idrettsdirektør Rune Titlestad Felles ledermøte BOPP 14. Mars 2007 © Bergen kommune

Bergen – en by i bevegelse Fagsjef aktivitet i Idrettsetaten Tone Nybakken Bergen – en by i bevegelse Rune Hegdal, kror ved Wilds Minne skole i Kristiansand Erfaringer, utfordringer og anbefalinger med idrett og fysisk aktivitet i skole og SFO © Bergen kommune

© Bergen kommune

IDRETTSETATEN Idrettsdirektør Rune Titlestad Nivå 2 Idrettsetaten Idrettsdirektør Rune Titlestad Økonomi/personal/merkantil Olaf Netland/Berit Sivertsen/ Hildegunn Odland (fra 1.mai) Fagavdeling Aktivitet Tone Nybakken, Frode Karlsen, Ronny Lockert,Kurt Forsberg og Nina Øverberg Fagavdeling Drift Geir Berntsen Fagavdeling Anlegg Jan Haugland Overingeniør Terje Fredheim Steinar Bergsvik Sone Fana/Ytrebygda Bård Alfstad 17,7 årsverk Sone Bergenhus/Årstad Åge Nilssen 47,2 årsverk Sone Fyllingsdalen Trond Fjeldstad 14,9 årsverk Sone Arna/Åsane Magne Magnesen 14,9 årsverk © Bergen kommune

Sentral utfordring i samfunnet Fysisk inaktivitet blant voksne og barn 20 % overvekt blant voksne Pakistanske kvinner 50% Vektøkning blant barn og ungdom 50% av alle barn og unge går eller sykler aldri til skolen/jobben! Noen barn er veldig aktive Noen er veldig inaktive © Bergen kommune

Uteaktiviteter i skole og fritid Etter L97 vet vi at det på skolene er langt flere barn for hver kvadratmeter uteplass enn tidligere. Dette er et resultat av at skolebygg moderniseres og bygges ut, uten at utearealet økes og bedres. Dette står i kontrast til planer som fokuserer på barns behov for bevegelse, og fri utfoldelse. © Bergen kommune

Utsagn om barn og idrett Mange barn kan rett og slett ikke leke, de mangler trening i lekemotorikk. Dette gjør at de faller utenfor når de er sammen med andre barn, sier Kari Aaasen Gundersen, HIA For å hjelpe disse barna, kan det være nødvendig med pedagogisk tilrettelegging. Hun etterlyser flere kvalifiserte gymlærere i grunnskolen. © Bergen kommune

Barn, bevegelse oppvekst Motorisk flinke barn er ofte de mest populære i klassen. De er tryggere på sin egen sosiale rolle. Tendensen er at de som har best motorikk, også gjør det best på prøver i norsk og matematikk. © Bergen kommune

”Det kreves innsats fra en hel ”landsby”for oppdra ett barn” Oppdragelse ”Det kreves innsats fra en hel ”landsby”for oppdra ett barn” © Bergen kommune

”Måle krefter” gjennom konkurranseidrett for barn Aktiv fri leik og Etter stabilt fall i deltakelsen i organisert idrett siden 1992 har deltakelsen nå stabilisert seg. Tendensen viser at jenters deltakelse øker mer enn guttene Deltakelsen øker mest blant de yngste aldersgruppene. ”Måle krefter” gjennom konkurranseidrett for barn © Bergen kommune

7-åringens daglige tidsbruk i min.(1998) © Bergen kommune

Minst 20 timer fysisk aktivitet hver uke i skole,SFO og fritid Økt fysisk aktivitet i skolehverdagen – lokalt samarbeid Daglig mer tid til egenorganisert idrett og fysisk aktivitet Areal og anlegg må gjøres tilgjengelig Mer og bedre gym Hva med IL Er kommunen på næringslivets og private sektors side eller til for fellesskapets interesser? Arealer der folk bor og tilgang til marka og grønt-korridorer Tenke utnytting av andre typer arealer/områder og bygninger © Bergen kommune

7 steg frem for Bergen Byrådet sitt visjonsprogram – ”7 steg frem for Bergen” –viser hvordan vi skal skape fremtidens Bergen. De 7 steg er: Norges beste by for barn og unge En mer fremtidsrettet kommune Mer samarbeid i Bergensregionen Beste by for kunnskap og skaperkraft Bedre byutvikling for fremtiden Nordens mest spennende kulturby En bedre omsorgsby for fremtiden © Bergen kommune

© Bergen kommune

BERGEN KOMMUNE HOVEDMÅL PÅ IDRETTSFELTET ”Aktivt tilrettelegge, stimulere og utvikle anlegg, aktivitet og tiltak for idrett og annen fysisk utfoldelse.” © Bergen kommune

Prioriterte brukergrupper: Barn og ungdom Familier Toppidrett Prioriterte grupper Prioriterte brukergrupper: Barn og ungdom Familier Toppidrett © Bergen kommune

© Bergen kommune

Tid Organisering av skolehverdagen Organisert og egenorganisert aktivitet før, under og etter skoletid © Bergen kommune

Plass,rom, anlegg, areal til fysisk aktivitet der barna er Tilrettelegging av inne- og uteaktiviteter for leik, idrett og fysisk aktivitet i skole og fritid © Bergen kommune

Skoggruppen Vi må frakte utstyr opp og ned. Stigen ble en morsom leke på vei ned igjen © Bergen kommune

SKOGGRUPPEN HØST 2002 Vi hogger ved, kløyver og lagrer veden for senere turer i skogen Vi brenner bål og koser oss med ostesmørbrød Carl Fredrik er i gang…. © Bergen kommune

Uteaktiviteter i skole og fritid Å si at verdiskapingen skjer i lokalsamfunnet, er vel ikke å ta munnen for full når en ser hva disse eksemplene har i seg av positive ting - særlig når det gjelder helhetstenking, arealbruk, samarbeid og ikke minst AKTIVITET! Eksemplene viser at det nytter, så lykke til! © Bergen kommune

Hvordan er bildet i 2010? I Norge har vi en kultur hvor bevegelse, egenorganisert og organisert idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv har hatt en framtredende plass. For å kunne ivareta dette er det viktig å fokusere på sikring av arealer, plasser og tid for den den frie leken og uteaktiviteter både i skole og fritid. © Bergen kommune

Hvordan er bildet i 2010? Skolens uterom og nærmiljøanlegg bør i større grad bidra til økt fysisk aktivitet i hverdagen slik at grunnlaget for bedre psykisk og fysisk helse, samt tryggere og triveligere oppvekstvilkår for barn og ungdom blir sikret. © Bergen kommune

Hvordan er bildet i 2010? Alle beslutningsnivåer har et ansvar for at dette kan bli en realitet Det er også viktig at foresatte tar tilstrekkelig ansvar for å være gode rollemodeller for barn.Ta barna med på tur, lek med dem ute, vær fysisk aktiv sammen med barna. La barna bli glad i naturen! . © Bergen kommune

Kompetanse blant foreldre, personell i skole, SFO, BHG og frivillige © Bergen kommune

Idrett og matematikk Undersøk hvordan du kan trekke inn’ Matematikk og idrett i undervisningen. Velg da en idrett, ikke flere. Velg en øvelse i friidrett, ikke flere. Velg enten fotball, basket eller volleyball, ikke to av disse. © Bergen kommune

Realfag og idrett Lek og lær med svømming og tall    1. - 4.kl Lek og lær med svømming og tall    5. - 7.kl Tall og svømming – helse 5. - 9.kl Hva med vårt tilbud i Bergen? © Bergen kommune

Hvordan få allsidig idrettslig aktivitet i skolehverdagen Involvere og engasjere barn og ungdom i fysisk aktivitet så tidlig som mulig Skolemiljøet må åpnes for fysisk aktivitet Styrke det lokale samarbeidet mellom skole, SFO, foreldre idretts- og friluftslivsorganisasjoner m.fl. Eksempler på livsstilsykdommer Eks. diabetes – påviselig sammenheng ned i 6 årsalder Overvekt – 40 0g 9 år – påvirker helsetilstand Ikke kostrelatert – inaktivitetsrelatert Idretten ønsker å være fremste bidragsyter etc. Idretten en naturlig operatør Idrettslaget – nyttiggjøre kompetansen hele dagen Frivillighet – verdiregnskap prosjektet Det å være aktiv – opplevelse, mestring, deltakelse sammen med andre – i seg selv en egenverdi © Bergen kommune

Aktivitetstilbud 1-2 kl Lek/fysisk aktivitet i ulike miljøer 3-7 kl Basistrening i ulike miljøer og innføring og opplæring i idrett og friluftsliv. 8-10 kl Allsidig idrettslig aktivitet og friluftsliv i samspill med ungdom VGS Allsidig idrettslig aktivitet og friluftsliv i samspill med ungdom © Bergen kommune

Blir det typisk norsk å være dorsk ? “Det blir ikke gode oppvekstmiljø kun på flate underlag” Ta naturen i bruk ! Gå hem og gjorr nokke! Start i dag ! © Bergen kommune