Gastronomisk Institutt AS Presentasjon for studietur fra Hordaland 7. Juni 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Team Matbransjen Ragnar Holth Jens Erik Dobloug Roger Gustavsen
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
”Tour de Sens” En helt unik reise gjennom sansene…
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Organisering av PTF Vg1RM
Hummer på Kvitsøy - status
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Samarbeidsparter: Hovedsponsor:. Samarbeidsparter: Hovedsponsor:
1 March, 2004 Kommentar til Forskningsmeldingen NHO’s forskningspolitiske konferanse, 7.april 2005 Per Ola Ulseth Direktør Teknikk, Skanska Norge AS.
Velkommen ALEPH brukermøte 2. og 3. desember. Hvem er vi alle sammen? 25 representanter fra bibliotekene  19 bibliotek 8 representanter fra Bibits 
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
”Tilgjengelighet for alle”
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Nytt østfoldsykehus.
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Brasil. Utvikling i jord- og hagebruk
Optimering i verdikjeder i næringsmiddelsektoren
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Globale mattrender 1.
Høreapparatformidlingen – lokalt
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
Tore Fløan Rasjonaliseringssjef Nobø Electro AS
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Fysioterapi i privatpraksis: nye utfordringer
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Nettverk for kulturminner og verdiskaping
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
Innovation Supply Chain Anvendt forskning - å vende blikket utover.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Innledning ved BioHus konferansen
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
SENTER FOR MÅLTIDSOPPLEVELSER Basert på sjømat Kompetansesenter som kan levere tjenester til andre på oppdragsbasis. Senteret kan binde sammen tradisjon.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
og egne plasser på tribunen
1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”
Kokk- og servitørfag Vg2 Videregående skole trinn 1, - Restaurant - og matfag RESTAURANT OG MATFAG: SERVITØR* KOKK* INSTITUSJONSKOKK* BAKER KONDITOR.
Trebasert Innovasjonsprogram Rådgiver Espen Stokke, avd. for skog- og ressurspolitikk.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
UTVIKLING FRA STIFTELSE I 2010
Samarbeid som løfter alle
Utskrift av presentasjonen:

Gastronomisk Institutt AS Presentasjon for studietur fra Hordaland 7. Juni 2006

Vi gløder for det gode måltid!

Hvem er vi?  Grunnlagt 1988, stiftelse fra 1990  AS fra  Matforsk AS, Fiskeriforskning, Norconserv AS og Stiftelsen GI som eiere  I dag - 21 medarbeidere, med hovedkontor i Stavanger og en avdeling i Oslo  Et unikt nasjonalt og internasjonalt nettverk

Vi skal...  formidle mat- og matkultur  øke lønnsomhet og utviklingsmuligheter for norsk matindustri  systematisere og dokumentere kunnskap på regionalt og nasjonalt nivå  inspirere til kvalitet og rasjonalitet  påvirke produsenter til gode sluttprodukter  sikre høyt undervisningsnivå i måltidsfaget

Kort sagt: Gastronomisk Institutt skal være et bindeledd mellom og en ressurs for både sluttbrukere og produsenter i hele verdikjeden!

Produkter og tjenester  Tre forretningsområder: produktutvikling/ bedriftsrådgiving kommunikasjon/promotion utdanning/formidling,

Produktutvikling  kompetanse og erfaring i prosessen fra god idé til konkrete og kommersielt drivverdige produkter  lage oppskrifter, teste og utvikle produkter, ta riktige bilder og ta del i fremstillingen av markedsmateriell  industrikokker på laget - solid ryggdekning i Matforsk AS, Fiskeriforskning, Norconserv AS

Bedriftsrådgiving  gode råd og opplæring til råvareprodusenter, næringsmiddelindustri, restauranter, kantiner, institusjonskjøkken og dagligvarebransjen  bidra til gode kjøkkenrutiner, bedre kjøkkenhygiene, oppdatering av menyer, inspirasjonskurs for nytenking, eller kombinasjon av mat og vin

Produktutvikling: Ferdigretter fra Fjordland Kokkene ved GI og forskningsmiljøet ved Norconserv sto bak realisering av et industrielt middagsprodukt der tilpasning av teknologi, sensoriske egenskaper og produktsikkerhet sto i fokus.

Bedriftsrådgiving: Nytt konsept for Bondeheimen GI utviklet og implementerte ny meny. Opplæring inngikk også i konseptet. Resultatet ble økt matkvalitet, mer fornøyde gjester og nærmere 10 % høyere omsetning.

Utdanning og formidling  Kunnskapsrike og motiverte medarbeidere er lønnsomt  Vi utvikler og skreddersyr kurs for kunder tilpasset behov og økonomi i hotell- og restaurantbransjen  Diplomkokk og Vinkelner  Wine and Spirit Education Trust (WSET)  ”Norwegian Seafood Academy” i Kina og Italia  Og kurs for private som ønsker å lære mer om mat og vin

Event: Konkurranse og seminar på Norges største vinmesse I samarbeid med VG Nett og Aperitif var GI partner for en oppskriftskonkurranse med storstilt kokkekampfinale under All verdens vin i Oslo Spektrum. GI stilte med kokker og konferansier.

Presse/TV: Journalister under Gladmat GI hadde ansvaret for det kulinariske, organisering og logistikk da Eksportutvalget for fisk hadde pressebesøk fra Spania under Gladmatfestivalen. I slike sammenhenger er gastronomisk toppopplevelser avgjørende for suksess.

Event: Festmeny til Hundreårsmarkeringen I 2006 er det 50 år siden Jarlsberg ble født. Vi har utviklet konseptet Celebrating with Jarlsberg – og feirer 50 års dager over hele verden!

Kokkelandslaget: Vi GIr alt for Norge Vi rekrutterer og utvikler kokker til et høyt faglig nivå, og har alltid hatt en deltaker med på kokkelandslaget. GI er også sterkt engasjert i ungdomslandslaget. I perioden vil landslaget bli ledet av Sven Erik Renaa.

Landbruks- og matdepartementet: Grüne Woche i Berlin GI har i 6 år vært matfaglig ansvarlig for gjennomføringen på en av verdens største forbruksmesser for mat og landbruk. Temaet er norske råvarer, og messen et ledd i en større Norges-profilering. Grüne Woche besøkes av publikummere, hvorav 4000 er journalister, det er ca utstillere fra 60 land.