Nye betalingssystemers muligheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny veileder for økonomisk evaluering av tiltak i helsesektoren.
Advertisements

Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter
BankID i Vital Forsikring ASA
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Eirik Skjetne SINTEF Veg- og transportplanlegging
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Miljøpakken for transport i Trondheim
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Mai 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Litt om Statens vegvesen
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Veien videre for 9K Presentasjon i på Laholmenseminar 14. mars 2003 Harald Haug Andersen.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Fredrikstad 7. september 2005
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Kommende prosjekt i Region sør
Bompengefinansiering
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Kort om Smart sortert Nytt avfallshentesystem i Kristiansand kommune
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Samlet kommersielt overnattingsmarked  Trondheim hadde 815 tusen overnattinger i Fosen hadde færrest overnattinger med 62 tusen.  Orkdal-regionen.
56-tonn for tømmervogntog Even Gulli Tømmerseminaret /9 Oslo.
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Oslo 28/ Hvilke muligheter ligger i brikken.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Verdiskapning i en logistikkjede
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Rammebetingelser og utvikling av fiskerinæringen i Oslofjord-regionen” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Oslofjorden Fiskerlags.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
1 Rollefordelingene etter reformen – utsteder og operatør Norvegkonferansen Oslo, 27.oktober 2015 Versjon 1.0.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Administrerende direktør Jon H. Stordrange. NHO Transports holdning:  Aksepterer bompenger som virkemiddel for å finansiere en raskere og mer omfattende.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Anskaffelse av sentral tjenesteleverandør Dialogkonferanse 1. september
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
Tilbudskonferanse Utenlandsinkasso Fredag
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
veginformasjon i verdensklasse” Liv Nordbye, Statens vegvesen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
Utskrift av presentasjonen:

Nye betalingssystemers muligheter Erik Amdal Statens vegvesen Vegdirektoratet

Presentasjonens innhold: Om AutoPASS som betalingssystem organisering og ansvar Om AutoPASS – samordnet betaling på veg og ferje Bompengenes betydning Om automatiske bomstasjoner Utviklingen fremover

Statens vegvesen sitt ansvar

Bompengeorganiseringen Statens vegvesen Vegdirektoratet H o v e d a v t a l e Region-vegkontor 1 Region-vegkontor n D r i f t s a v t a l e D r i f t s a v t a l e Bompenge-selskap 1 Bompenge-selskap 2 Bompenge-selskap 3 Bompenge-selskap ...n

Ferjeorganiseringen Statens vegvesen Vegdirektoratet H o v e d a v t a l e Region-vegkontor 1 Region-vegkontor n T i l s k u d d s a v t a l e T i l s k u d d s a v t a l e Ferje- selskap 1 Ferje-selskap 2 Ferje-selskap 3 Ferje-selskap…n

AutoPASS-spesifikasjoner Betalingsutstyr bomstasjoner Betalingsutstyr ferje Sentralsystem for bom/ferje Driftstjenester (bom) Formidlingssentral AutoPASS samordnet betaling (ASB)

Betjent bomstasjon

Selvbetjent bomstasjon

Selvbetjening! Gjennom siste tids utvikling, spesielt knyttet til innføring av Autopass-systemet, er det høstet erfaringer som viser behov for systemforbedringer med mål om å oppnå flere positive effekter for brukerne og bompengeselskapene.

Automatisk bomstasjon

Bompengeprosjekter, våren 2004 City Projects Single Projects Toll collection on ferries AutoPASS tolling E69 Magerøya Rv 17 Helgeland Br. Namsos Trondheim E39 Øysand - Thamshamn Rv714 Hitra - Frøya E39 Krifast Rv 658 Ålesund Tunnels Rv 755 Skarnsund Br. Rv 61 Hareid - Sulesund E6 Trondheim - Stjørdal Rv 653 Eikesund - Rjånes Rv 64 Skålavegen Rv 5 Naustdal Tunnel Sykkylven Br. E39 Teigen - Bogen Rv 5 Fjærland - Sogndal Rv 566 Osterøy Br. Rv 5 Fodnes - Mannheller E39 Nordhordland Br. Rv 551 Folgefonn Tunnel Bergen E134 Rullestad ravine Rv 562 Askøy Br. Rv 35 Lunner - Gardermoen Fv 207 Bjorøy Oslo E39 Triangular Link E39 Borevik - Jektevik Rv 23 Oslofjord Link E18 Askim (Østfold Pack) Rv 544 Halsnøy Link E6 at Moss (Østfold Pack) Rv 47 T Link E39 Rennesøy Rv108 Hvaler Tunnel E18 N. Vestfold Rv 519 Finnøy Tønsberg N. Jæren Rv 13 Ryfast E18 Aust-Agder Rv 45 Gjesdal Kristiansand E39 Lister Pack Rv 9 Setesdalsveien

Utfordringer Tjenester Betalings- middel Pengekrav Avregning Andre Ferje Tog Fly/Leiebil Koll.transport Parkering Bompengebet. Betalings- middel Tjenester Pengekrav Bomveg-selskap Bank Private aktører Avregning Ferje-selskap Parkerings-selskap Andre

AutoPASS - samordnet betaling Forankring St.meld. Nr 46 (1999-2000) ”..departementet tar sikte på å prøve ut en provenynøytral ordning, der passasjerbetalingen innarbeides i kjøretøytakstene på enkelte samband” Innst. S. nr 119 (2000-2001), viser komiteens flertall til at; ”det pågår eit arbeid for å samordnet billettsystema og innføre elektronisk billettering. Fleiratalet vil streke under verdien av at dette arbeidet blir ført vidare og intensivert”. St. prp. nr. 1 (2002 – 2003) Budsjettet ”Av hensyn til trafikantene og av effektiviseringshensyn har Samferdselsdepartementet som målsetning å utarbeide et felles betalingssystem på bompengestasjoner og ferjer innen 2005” Budsjett innst. S. nr. 13 (2002-2003) ”Flertallet [i komitéen] er tilfreds med at departementet har satt i gang et arbeid med å utarbeide et felles betalingssystem på bompengestasjoner og ferjer innen 2005”

ASB - Formål Formålet med AutoPASS samordnet betaling (ASB) er at trafikanten gjennom kontrakt med ett bompengeselskap eller ferjeselskap skal kunne benytte sin brikke (kort) til betaling i andre bompengeanlegg og ferjestrekninger - uten å gjøre noen ny avtale med et annet selskap.

Interopererabilitet Tilgrensende prosjekter for interopererbarhet AutoPASS Vegdirektoratet AutoPASS Samordnet Betaling Sentralsystem Kontraktuell, operativ og teknisk kompatibilitet Harmonisering av takster

2001-2005 Trondheim Oslo Hvaler Rennfast E18 Vestfold Oslofjordforbindelsen Trekantsambandet Nord-Jæren Sykkylvsbrua E6/18 Østfold E18 Aust-Agder (Rv4 Oppland) E39 S-Trøndelag Namdal Lister Rv35 Akershus Bergen Tønsberg Rv9 Setesdal Kristiansand Rv45 Gjesdal Rv661 Straumsbrua Rv562 Askøybroen E6 Svinesundsforbindelsen 2001-2005

AutoPASS – samordnet betaling AFS Operatør (borte) Utsteder (hjemme) CS Bank CPE RSU Bruker OBU VEG

AutoPASS – samordnet betaling for ferje Nytt Riksregulativ for ferjetakster Nytt sentralsystem AutoPASS brikkebetaling Ny billettmaskin og AutoPASS kort Selvbillettering

AutoPASS Fosen

AutoPASS - Fosen

Klassifiseringsutstyr AutoPASS brikkebetaling - ferje Klassifiseringsutstyr

Billetteringsområdet

AutoPASS – samordnet betaling AFS Operatør (borte) Utsteder (hjemme) CS Bank CPE RSU Bruker OBU FERJE

Et viktig steg i retning målet En avtale – En brikke (Smart kort) – En faktura Bompenger Avtale AutoPASS brikke/kort Faktura AutoPASS utsteder Ferjer The vision is that ‘The User shall be able to benefit from any Electronic Fee Collection service based on the AutoPASS concept having one (and one only) contract with an AutoPASS Contract Issuer. Further: The EFC service shall be independant of the transport service offered, e.g. use of road infrastructure, ferries and parking. The AutoPASS Contract is one important step towards this vision. The facility for paying road toll having one contract – one OBU and one invoice is there now. In two years the same facility for paying for the ferries will be there. Payment for parking has already been tested in Parking houses and there is an increasing interest from the parking companies to implement the EFC for parking payment. Public Transport and other transport related services may also be added to the same concept, - extending the scope to a complete transport payment system based on a central account that is either pre- or post paid. The term ‘Transport account’ is sometimes used to describe the complete solution for payment for transport services. Fornøyd bruker Parkering Kollektiv transport etc

Videre samordning Storebelt Øresund Svinesund Etablere interopererabilitet med resten av Norden: Storebelt Øresund Svinesund

Bompenger i Norge - betydning! Vel 3,5 milliarder kr. i brutto bompengeinntekter pr. år 1/3 av samlete norske statlige veginvesteringer 1,5 million brukere/kjøretøyer 50 bompengeanlegg/bompengeselskaper 500 kjørefelt med betalingsutstyr 500.000 kjt/døgn

Totale bompengeinntekter 1995-2004

Samlede driftskostnader 1995-2004

Hva påvirker driftskostnaden? Trafikkvolum Brikkeandel Bomring Interne adm. kostnader Konkurranseutsetting Færre og større bompengeselskaper Enklere takst og rabattsystem

Et ideelt bompengeprosjekt… …har høy trafikk og lave takster …benytter automatisert innkreving, har høy brikkeandel og ikke bemannede bomstasjoner …benytter lite ressurser til styrearbeid, daglig leder, konsulenter med mer …konkurranseutsetter innkrevingen

Bomringen i Bergen (Årsdøgntrafikk: 21100)

Bergen, før og etter

Fremtidens løsning

Hvorfor automatiske bomstasjoner Lave anleggskostnader eks. geometri kan benyttes Raskt å etablere Lave driftskostnader Økt trafikksikkerhet Bedre trafikkavvikling

Økonomiske muligheter! Totale innkrevingskostnader i dag er ca 420 mill. kr. Dette utgjør ca 12,5 % av inntektene. Bergen og Tønsberg har hhv 6,4 og 8 %. Oslo har 120 mill. kr - 10,05 %  - 45 mill. kr/år Stavanger har 23 mill. kr – 27 % - 17 mill. kr/år Trondheim har 20 mill. kr – 10,2 % - 6 mill. kr/år Innsparingspotensialet totalt for bompengenorge: 70 - 150 mill. kr/år

Utvikling – kort sikt Ferjebetaling inn i ASB Automatisering Nordisk interoperabilitet (Norits) Flerfeltsstasjoner og strekningsvis betaling Eksempel: E6 Gardermoen – Lillehammer

Utvikling – lang sikt Pan-europeisk løsning (EFC-direktivet) Vegprising – byer/motorvegstrekninger Teknologisk integrasjon – bruker/kjøretøy/tjenesteytere

Takk for oppmerksomheten! Kontaktperson: Erik Amdal E-mail: erik.amdal@vegvesen.no Tlf.: 73 95 46 75 Mob.: 918 82 158