Energieffektive maskinerisystemer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens fjernvarme i Norge
Advertisements

Naturgassbusser eller dieselbusser med avgassrensing – et miljøvalg?
Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
EU’s Hvitebok og transportpolitikk
Fra farlig avfall til brensel. Slide Renor selskapspresentasjon Fra avfall til brensel  Farlig avfall og utviklingstrender  Gjenvinning og.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Fjernvarmesatsing og notifisering av Energifondet Trude Tokle Fjernvarmedagene 2011.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Risiko for oljesøl fra skip i nordområdene
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
DSD / Norled Innlegg ifm Dialogkonferanse 7 januar 2013 om øyfergesambandet i Oslo havnebaseng. .
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Gigantbestilling 222 nye fly –
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
GodsFergenkonseptet Eivind Dale, DNV GL
Godsfergen Fremtidens kystskip Introduksjonsmøte
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Forberedet kommentar: Regulering av utslipp fra skipsfart.
NIFS’ Sjøsikkerhetsprosjekt Lysebu 28. – ”Skipssikkerhet i nordområdene- Noe prinsipielt nytt eller mer av det samme? Gaute Sivertsen Underdirektør.
Vann, vind, sol og bio: Alt for Norge
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
”Mottaksterminaler og infrastruktur” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Nordisk biogasskonferens
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
/1 AVINOR - KRISTIANSAND LUFTHAVN Politisk samordningsgruppe RTP 12.Juni 2014.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Energisystemet 2050 Klima  Global oppvarming -> ekstremvær  Kulde i nordområdene Demografi -økonomi  Befolkningsvekst mot 7 mill  Sentralisering og.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
DNV GL © 2014 Ungraded 28 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER DNV GL © 2014 Ungraded 28 October 2015 Martin Wold Utslipp i norske farvann og mulighetene.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Arkitektenes hus, Oslo BIOenergi – viktig for fremtidens fornybare energisystem Hrefna Johannesdottir Energigården – Senter for bioenergi.
Bjørn Nygård Skipsingeniør NTH/bedriftsøkonom Kystdirektoratet Yarconsult AS: Statens Vegvesen Bjørvikaprosjektet Oslo Havn – diverse Det.
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
Fast, flytende eller gassformige energibærer All electric ship, hybridløsninger Konrad Pütz Programansvarlig transport Enova Harlans Seminar 2015.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS Fartøydesign og beslutningsstøtte Karl-Johan Reite, SINTEF Fiskeri og havbruk.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Bærekraftige produktvalg
Markedsleder i Norge på elektriske busser
ved hjelp av ammoniakk;
REMOVAL OF SOUR GASES Jón Steinar Guðmundsson April 2013
Utnyttelse av sluttbrukerfleksibilitet (Overordnet tema: Prosumentens rolle i framtidens energisystem) Birger Bergesen.
IEA PVPS Task 11 PV-Hybrids in Mini-Grids
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Plant-wide control
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
. Riktig palme gir 134% karbonfangst på Colombiansk gresslette
Bostek viderefører ledende posisjon i det grønne skiftet
Kjernekraftens rolle… …i kampen mot klimaendringene
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Plant-wide control
Utskrift av presentasjonen:

Energieffektive maskinerisystemer 11.06.2013 Godsfergen Fremtidens kystskip Energieffektive maskinerisystemer 11.06.2013 Dag Stenersen

Fremtidens kystskip Fleksibilitet vs effektiv lasthåndtering Effektive havneoperasjoner Miljøvennlig Drivstoff Maskineri Operasjonsprofil Skrog og maskineri Rammebetingelser og krav

Operasjonsprofil Rutemønster - Krav til fremføringstid og antall anløp, tid i havn Krav til hjelpemaskineri behov for egen lasthåndtering Kjøle/frysecontainer/kjølerom Fart Design hastighet Krav til variasjon i hastighet, ref. driftsprofil (lavlastoperasjon)

Miljøvennlig - Nye tiltak for redusert energiforbruk, maskinerisystemer Vurdering av alternative maskinerikonfigurasjoner. Tradisjonell løsninger evalueres opp mot alternative tekniske løsninger. Mekanisk og elektrisk fremdriftssystemer Hybride løsninger Batteriteknologi Anvendelse av fornybar energi (vind og sol) Miljøeffekter knyttet til drivstoffkvalitet Maskineri hjelpesystemer for økt energieffektivitet og lavere utslipp Systemer for utnyttelse av spillvarme Damp / ORC, kombinasjoner Optimalisere komponenter i hjelpesystem Frekvensstyring, optimal design og operasjon Renseteknologi Energioptimalt

Krav til maskinerisystemene i fremtidens kystskip Miljøvennlig Drivstoff Maskinerikonfigurasjon IMO tier III Energieffektiv Operasjonsprofil Skrog og maskineri Rammebetingelser og krav Myndigheter IMO Bruker, vareeier, befrakter

Krav til maskinerisystemener i fremtidens kystskip – Valg av Drivstoff Tradisjonelt MGO HFO Alternativ LNG Metanol Etanol, H2,.. Fornybar Sol Vind Bio Bølge Tekniske utfordringer Krever SCR fra 2016 SCR + scrubber (2016, 2015) Lagring, bunkring, OK i Norge Lav virkningsgrad, på demonstrasjonsstadium Lite aktuelt på skip Kommentar Sol, lite egnet i Norge Kan gi noe effekt, fortsatt utviklingsbehov Tillegg, mix med annet Ny teknologi, et stykke frem

Krav til maskinerisystemener i fremtidens kystskip – Maskinerikonfigurasjon Energiproduksjon og transmisjon Mekanisk Elektrisk Hybrid Energiomvandler ICE FC Turbin Batteri Operasjonelle krav – Energieffektivitet/Kostnader-Miljø

Ship machinery energy flow

Energy Usage in an Example Vessel (20 000 dwt, 15 knots and head sea

Miljøvennlig - Nye tiltak for redusert energiforbruk innen temaet maskinerisystemer Vurdering av alternative maskinerikonfigurasjoner. Tradisjonell løsninger evalueres opp mot alternative tekniske løsninger. Mekanisk og elektrisk fremdriftssystemer Hybride løsninger Batteriteknologi Anvendelse av fornybar energi (vind og sol) Miljøeffekter knyttet til drivstoffkvalitet Maskineri hjelpesystemer for økt energieffektivitet og lavere utslipp Systemer for utnyttelse av spillvarme (ORC) Optimalisere komponenter i hjelpesystem Renseteknologi

Eksempel - katamaran Maskinrom single line, CargoXpress

Eksempel, maskinrom - monohull

Eksempel - Hybrid fremdriftsanlegg med direktekoblet gassmotor og dieselmotor som back-up

Single stage ORC system with recuperator

WHR med batteri på skip Consumers Battery bank Kan batteri betraktes som god nok backup slik at DG kan fjernes?

Godsfergen – valg som må tas Valg av drivstoff Maskineri konsept (Mekanisk, elektrisk, hybrid) Virkningsgrad og kostnader Driftskostnader og vedlikehold Tilgjengelighet/pålitelighet Nye løsninger Fornybar "Waste heat recovery" – investering og avskrivningstid, effektiv virkingsgrad, kan dette være noe for Godsfergen Lagring/distrtribusjon om bord Landstrøm eller batteri Andre punkt?

Takk for oppmerksomheten

Miljøkrav Stricter IMO limitation on SOx Global sulphur limitations Global cap from 4,5% to 3,5% effective from 1. January 2012 Global cap from 3,5% to 0,5% effective from 1. January 2020 SECA (Sulphur Emission Control Area) limitations* New sulphur limit from 1,5% to 1,0 % effective from 1. March 2010 New sulphur limit from 1,0% to 0,1 % effective from 1. January 2015 PM (Particulate Matter) regulated indirectly by the sulphur reduction Stricter IMO limitation on SOx *(SECA=ECA)

Eksterne krav (myndigheter etc) Rammebetingelser og krav Eksterne krav (myndigheter etc) Operative krav Reder, befrakter Kunde krav (Lasteier) Sikkerhet Miljø Regularitet Frekvens Kapasitet Effektivitet Sikkerhet Kostnader Inntjening Regularitet Frekvens Kapasitet Effektivitet Lastmangfold Miljø Laste/lossesystem Havn/infrastruktur Kostnader Regularitet Frekvens Kapasitet Miljø

Eksterne krav (myndigheter etc) Rammebetingelser og krav Eksterne krav (myndigheter etc) Operative krav Reder, befrakter Kunde krav (Lasteier) Sikkerhet Miljø Regularitet Frekvens Kapasitet Effektivitet Sikkerhet Kostnader Inntjening Regularitet Frekvens Kapasitet Effektivitet Lastmangfold Miljø Laste/lossesystem Havn/infrastruktur Kostnader Regularitet Frekvens Kapasitet Miljø

Fremtidens kystskip Mange lasttyper, fleksibiltet Effektiv lasthåndtering Energi-og miljøeffektivt skrog og maskineri

Eksisterende design Mulig utgangspunkt for videre optimalisering og tilpasning til "Godsferge"-konsept Norlines nybygg basert på RR Environship konsept Katamaran konsept (F.eks CargoXpress container skip konsept

Nye tiltak for redusert energiforbruk innen temaet – skrog og propulsjon (1) Vha "State of the art" beregnings/simuleringsverktøy foreslås tre hovedaktiviteter: Vurdere, utvikle og optimalisere alternative skrogløsninger Alternative propulsjonsløsninger Optimalisering av valgt design Optimalisere et skrog for ulik operasjonshastighet og operasjonsdypgang. Fremtidens skrog må tilpasses forskjellige driftsprofil. Et skrog som skal være optimalt eller best mulig for en redusert hastighet på f.eks 2 knop, vil være ganske annerledes enn et skrog for en høyere hastighet. Gjelder også for Propulsjonssystemet, spesielt optimal propelldiameter

Nye tiltak for redusert energiforbruk innen temaet – skrog og propulsjon (2) I prosjektet foreslås det å vurdere ulike konsepter som: En katamaranløsning En ettskrogs løsning Vurdere ulike propulsjonsløsninger for valgte konsepter Fart/effekt/utslipp for hvert konsept, men også sjøegenskaper. Tekniske løsningene utarbeides i samarbeid med designer Detaljanalyse, optimalisering og beregning i samarbeid med designeren: CFD beregning (Computational Fluid Dynamics) av skroget og propulsjonsenheten(e) Skrogets egenskaper i sjøgang – tekniske analyser (bevegelser, akselerasjoner, fart) Valg av konsept

Nye tiltak for redusert energiforbruk innen temaet maskinerisystemer og drivstoff Vurdering av alternative maskinerikonfigurasjoner. Tradisjonell løsninger evalueres opp mot alternative tekniske løsninger. Mekanisk og elektrisk fremdriftssystemer Hybride løsninger Batteriteknologi Anvendelse av fornybar energi (vind og sol) Maskineri hjelpesystemer for økt energieffektivitet og lavere utslipp Systemer for utnyttelse av spillvarme (ORC) Optimalisere komponenter i hjelpesystem Renseteknologi Miljøeffekter knyttet til drivstoffkvalitet Naturgass som drivstoff Praktiske, miljømessige og energimessige effekter av LNG som drivstoff Økonomiske forhold knyttet til LNG Alternative motorkonsepter og utviklingsbehov

Nye tiltak for redusert energiforbruk innen temaet maskinerisystemer og drivstoff Vurdering av alternative maskinerikonfigurasjoner. Tradisjonell løsninger evalueres opp mot alternative tekniske løsninger. Mekanisk og elektrisk fremdriftssystemer Hybride løsninger Batteriteknologi Anvendelse av fornybar energi (vind og sol) Maskineri hjelpesystemer for økt energieffektivitet og lavere utslipp Systemer for utnyttelse av spillvarme (ORC) Optimalisere komponenter i hjelpesystem Renseteknologi Miljøeffekter knyttet til drivstoffkvalitet Naturgass som drivstoff Praktiske, miljømessige og energimessige effekter av LNG som drivstoff Økonomiske forhold knyttet til LNG Alternative motorkonsepter og utviklingsbehov

Diverse bakgrunnsslides

IMO requirements to prevent pollution from ships IMO MARPOL Annex VI - NOx emission limits Global NOx limitations Tier II  20% reduction of Tier I limit for new ships after 1. January 2011 Emission Control Area (ECA) From 1. January 2016 NOx Tier III  80% reduction from Tier I limit (new ships)

Maskineri Energieffektivitet Drivstoff Nye løsninger? CO2 avtrykk Kostnad

TO-BE vessel ? Diesel / HFO LNG Renewables Er dette av interesse for Statoil?

SIGGTO conversion table CO2 emissions   TYPE OF FUEL ISO SPECIFICATION Carbon content (m/m) g CO2/t Fuel Diesel/Gasoil iso 8217 Grades DMX through DMC 0,875 3 206 000 Light Fuel Oil iso 8217 Grades RMA through RMD 0,86 3 151 040 Heavy Fuel Oil iso 8217 Grades RME through RMK 0,85 3 114 400 Liquefied Petroleum Gas Butane 0,827 3 030 000 Liquefied Petroleum Gas Propane 0,819 3 000 000 Liquefied Natural Gas 0,75 2 750 000 Heavy Fuel Oil with a carbon content of 85 % by mass. Molecular weight CO2: (12,011+(2x15,9994)) = 44,01 Mass fraction of carbon in CO2: (12,011+(2x15,9994))/12,011 = 44,01/12,01=3,664 Multiplying with the mass fraction of carbon in the fuel we get the specific emission of CO2 3,664 x 0,85 = 3,111 t CO/t Fuel => 3 114 400 g CO2 /t fuel