Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Systemdynamisk tilnærming for risikoanalyse av Nettverksbasert Forsvar
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Strategisk ledelse og IKT
Internkontroll i kommuner
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Regional utvikling i Sør-Trønderske kommuner ved hjelp av IKT: Sør-Trøndelag fylkeskommunes rolle som regional utviklingsaktør innen fagfeltet IKT Prosjektoppgave.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Prosjekt Halden Kommune
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Å skape gode rammer rundt samtalen Oslo kommune. Å lykkes med samtalen Formen er ofte like viktig som innholdet Effekten sikres i gjennomføringen, hjulpet.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Internkontroll i norske kommuner
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Kvalitative og kvantitative metoder
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Skjemaendringer i systemer bestående av XML-data i relasjonsdatabaser Høgskolen i Gjøvik Master i Medieteknikk, Marianne Brattrud.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Lederutvikling hos USIT
1 ”Hvordan lykkes med implementering av SAP?” Diskuter og illustrer de viktigste suksesskriteriene for SAP implementering. Gruppeoppgave på SAP samling.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Hovedoppgaveforberedende seminar
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
ROS-analyse.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Etikkprosjektets verktøy. Skuespillet og filmen « Torbjørn» Torbjørn har begynt å glemme, han trenger hjelp og vi møter Torbjørn og menneskene rundt.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
RIS-metoden for prosessforbedring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
hvordan kan det gjennomføres?
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Internkontroll Pilotnettverk
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Nytt i HiOAs prosjektmodell: Mal for gevinstplan v2_0 - september 2017 Gevinstplanlegging og -styring handler om å få noe igjen for strevet.
Status i digitaliseringsarbeidet
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er utarbeidet av: Turid Johansen og Karine Engebretsen

Følgende er hentet fra prosjektbeskrivelsen  Prosjektet konsentrerer seg om å klargjøre kommunene for å iverksette det døgnåpne Østfold  Hovedfokus i prosjektet vil være å bistå kommunene i en organisasjonsutviklingsprosess for å endre organisasjonen, prosessene og tjenestene til en ny elektronisk hverdag: –En prosessbasert tilnærming for å gjøre eksisterende tjenester og prosesser mest mulig effektive og med riktig kvalitet –Sette felles krav til hvordan de elektroniske systemene skal fungere for å få best mulig kostnadseffektive tjenester og prosesser –Kompetanseheving og bevisstgjøring innen eForvaltning av politikere, offentlige ledere, mellomledere og ansatte for å klargjøre tjenester og prosesser for automatisering, elektroniske tjenester og eDemokrati. ”

Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Som metode for å analysere prosjektet har vi benyttet forskjellige modeller som er beskrevet i Richard Heeks ”Implementing and Managing eGovernment”.

Organisering og styring Vi har i prosjektoppgaven:  Sett på kommunens organisering og styring av eGovernment- systemer og hvordan dette har påvirket prosjektet.

eGovernment-strategi Vi har i prosjektoppgaven:  Studert teori rundt eGovernment-strategier generelt og trukket linjer til prosjektet i Halden kommune. Hvorfor? Hva? Når?

Forståelse for endringen Prosessmodellering har vært sentralt i prosjektet  Manuell prosess  Prosess med elektronisk skjema  Elektronisk skjema fullintegrert

Forankring av endringsprosessene blant organisasjonens medlemmer  ITPOSMO-sjekklisten har vært brukt som utgangspunkt for å analysere dimensjonene i prosjektet. Vi har trukket linjer mellom denne og en ”verdikjede” som har vært benyttet som ”oppskrift” for gjennomføringen av prosjektet.  Verdikjeden ble også benyttet som utgangspunkt for forklaring på forankringen i organisasjonen

Forpliktelse rundt videre arbeid  Rådmannen besluttet at endringer skulle gjennomføres

Hva kunne gått galt i prosjektet? Hva har gått galt? Hva ble håndtert på en bra måte? Vi utførte en risikovurdering vha. en GAP-analyse for å se litt på risikoen i prosjektet og hvordan risikoreduksjon og tiltak har vært benyttet i prosjektet. ITPOSMO-sjekklisten som utgangspunkt.  Hva som kunne gått galt besvarte vi vha. GAP-analysen.  Informasjon kunne vært bedre.  Risikoreduksjon og tiltak har vært benyttet hele veien i prosjektet.

Hva er det aller viktigste å ta hensyn til når en gjennomfører IKT-baserte endringsprosjekter i offentlig sektor  Forankring  Risikoanalyse  Involvering –brukere av systemet –ledere –politisk ledelse –sluttbrukere