Velkommen til kurs for lokal prosjektstøtte (LP) ved NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Advertisements

Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Standardisert arbeid.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
NARMA konferansen TDI TDI gruppen: Harry Aas Bjørn Heistad
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
9 prinsipper og 1 regneark:
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Private høyskolers rapportering til departementet
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
11 Nettverksmøte for LP Oppfølging og regnskapsføring av bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA)
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
EFV-V Prosjektøkonomistyring Status på oppfølging av arbeidet i linjen Plangruppemøte 28.mai 2015.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
1 Nettverksmøte - Var.lønn/Reise Merverdiavgift på reiseregninger - fradragberettigede prosjekt Registering og kontroll-rutiner :
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Analyser totaløkonomi Controllerforum 29. april 2008.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Nettverksmøte for LP –
Prosjektprosessen (Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet - BOA)
11 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte (LP)
«EAs Prosjektoppskrift» Marianne M. Rieber-Mohn
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
1 Prosjekt utvidelse av mva-registrering Nettverksmøte Lokal Prosjektstøtte 19 okt.
11 Nettverksmøte for LP – Agenda – Ny kontoplan – bruk og konsekvenser 2.Endringer i MVA-registrering, bidragsfinansierte.
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
11 Nettverksmøte for LP – Agenda – 10.10: Informasjon om EU-tjenesten ved NTNU v/ Per Inge Andresen og Øyvind Throndsen – 10.25:
11 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte (LP) ved NTNU
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Prosjektprosessen ved ISM. Markedskontakt Følge med muligheter for finansiering og være oppdatert på finansieringskilder og deres krav. Lokal prosjektstøtte.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
RIS-metoden for prosessforbedring
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Nye retningslinjer internfakturering
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Standardisering av IT-virksomheten
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Administrativ organisering -
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til kurs for lokal prosjektstøtte (LP) ved NTNU

Kursprogram 2-dagers innføringskurs: - Innføring i Prosjektprosessen ved NTNU - Regnskap, merverdiavgift og prosjekt - Prosjekthåndtering ved NTNU 3-dagers kurs i prosjektregnskapssystemet Maconomy

Formål med kurset Gi dere som er innplassert i LP-rollen innsikt i ny prosess, roller, rutiner og verktøy Skape forståelse for LP-rollen i implementeringen av ny prosjektprosess ved NTNU Gi alle i LP-rollen en felles faglig plattform som vi vil bygge videre på i LP-nettverket: grunnleggende regnskap, merverdiavgift og prosjekthåndtering (litt generell teori, samt for NTNU spesielt) en grundig innføring/oppdatering i bruk av prosjektregnskapssystemet Maconomy. Gi mulighet for erfaringsutveksling for dere som skal innplasseres i LP-rollen ved NTNU

Agenda, Innføring i Prosjektprosessen Kl 09.00 – 10.00 Ny prosjektprosess Kl 10.00 – 10.15 Kaffepause Kl 10.15 – 11.15 Økonomiportalen på nett LP-nettverk Veien videre, LØF 2010

1. Ny prosjektprosess Avgrensinger Mål Reglement, Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA) Standardisert prosess inneholder: Rollebeskrivelser Organisering av roller i støtteapparatet Prosesskart Gjøremål og arbeidsflyt (hvem gjør hva) Rutinebeskrivelser Viktige endringer Økonomiportal på nett

Avgrensinger prosjektprosessen Hva inngår i prosjektprosessen og hva ligger utenfor? INNENFOR UTENFOR Nr Beskrivelse 1 Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA) Aktuelle kilder: Forskningsrådet EU Private/næringsliv Offentlig/statlig Interne prosjekter (700-serien) Strategi- og omstillingsprosjekter (RSO, 800-serien)) 39/59/58/69-prosjekter. 2 Fakturering av inntekter via Maconomy Bestilling til betaling Bilagskontroll, kontering, med mer 3 Prosessen omfatter administrative gjøremål med fokus på økonomi Utarbeidelse av faglig innhold og gjennomføring av det faglige er ikke tatt med i prosessbeskrivelsen 4 Personal Eks. tilsetting, lønn

Prosjektprosessens mål Hovedmål Støtte NTNUs kjernevirksomhet som forskning og utvikling gjennom et apparat for optimal prosjektstyring og –service for eksternfinansiert virksomhet: Det skal leveres riktig kvalitet til riktig tid og til riktig pris. Delmål - Bidra til en mer effektiv og målrettet ressursbruk i kjernevirksomheten - Drive proaktiv og kompetent prosjektservice - Bidra til flere tilslag på søknader/tilbud ved å lette prosjektleders arbeid med søknader og kontrakter mht til økonomi - Bedre prosjektleder og enhetens styringsmulighet gjennom enkle og hensiktsmessige rapporter, verktøy og arbeidsmetoder - Redusere sårbarheten gjennom standardisering av rutiner og roller og formalisering av back-up i støtteapparatet - Det skal være attraktivt og utviklende og jobbe med prosjektservice

Lover og retningslinjer, bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA) Regelverk fra Kunnskapsdepartementet: Hovedinstruks fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet om økonomiforvaltningen ved institusjonene i universitets- og høgskolesektoren, pkt 8.1 Reglement om statlige universitet og høyskolers forpliktende samarbeid og erverv av aksjer (Rundskriv F-20-07 med vedlegg) – Nytt reglement fra 01.01.2008 (endret def. Fra EFV til BOA) Interne regler og instrukser (NB! Revideres høsten 2008): Hovedregler for økonomiforvaltninger ved NTNU (Gjelder fra 1. januar 2006, Hovedregler om BOA revidert og vedatt av styret 14.11.2008) Økonomiinnstruks fra rektor (Gjelder fra 01.03.2006: Vil bli revidert) Ovennevnte bestemmelser omtaler BOA spesielt. Det forutsettes at lokal prosjektstøtte innehar god kjennskap til aktuelle bestemmelser Lover og retningslinjer aktuelt for prosjektprosessen finnes i økonomiportalen på nett. En oversikt over andre bestemmelser vil bli gitt senere i kurset (”generelt om regnskap og prosjekter”) samt at deler av bestemmelsene vil bli gjennomgått mer detaljert i forbindelse med gjennomgang av prosjekthåndtering ved NTNU (kursdag 2) !

Prosjektprosessen ved NTNU Gjennomføring NB! Markedsfasen inngår per i dag ikke i prosjektprosessen, LØF 2010 Markedsfasen inngår ikke i prosessbeskrivelsen for Prosjektprosessen per i dag!

Standardisert prosjektprosess Entydig prosess for hele NTNU Prosessen med ulike gjøremål, ansvar og rutiner er beskrevet Prosessbeskrivelsen omfatter administrative gjøremål med fokus på økonomi. Noen gjøremål er nye for noen men allerede praksis for andre (stor variasjon i praksis frem til i dag) Hvem som har ansvar for hvilke oppgaver er definert Hvem har ansvar og hvem skal gjøre oppgaven – eventuelt når kan oppgaven delegeres, er beskrevet gjennom rollebaserte rutinebeskrivelser for hver aktivitet Hver rolle er beskrevet med ansvar, myndighet, oppgaver, kompetansekrav → Alt dette finner du i Økonomiportalen på nett

Roller prosjektprosessen Prosjektansvarlig Prosjektleder Lokal prosjektstøtte (LP) Sentral prosjektstøtte (SP) Sentral og lokal prosjektstøtte med spesialisering innen EU (EU-SP og EU-LP) Prosessleder

Organisering av roller, prosjektstøtte NTNU (økonomi) Sentraladministrasjonen BOA-nettverk Fakultet/VM Insdtitutt/seksjon Modellen viser ikke linjeledelse, men faglig organisering

LP-rollen

Viktige endringer å merke seg: PL og LP er et team fra søknadsfase til avslutning av prosjektet! LP’skal kobles på i søknads/tilbudsfase og har ansvar for å utarbeide/kvalitetssikre budsjett for kostnader og finansiering Enhetene oppfordres til å ha spesiell fokus på å implementere rutinene i søknadsfasen nå ved innføring av ny prosess! Prosjektansvarlig skal alltid godkjenne søknader etter gitte kriterier før disse sendes! Kontrakter skal alltid ”godkjennes” av den som er ansvarlig leder ved den enhet prosjektet skal gjennomføres – uansett om kontrakten signeres på høyere nivå i organisasjonen! Månedlig kontroll av regnskap mot budsjett (avvik) Ny dimensjon i ePhorte: Arkivering av saker i tilknytning til et prosjekt skal lagres under prosjektnummer i ePhorte beskjed via Maconomy til det lokale dokumentsenteret om opprettelse av nytt prosjekt, LP sørger for (dvs gir beskjed om) at tidligere dokumenter og fremtidige dokumenter lagres under rett prosjektnummer

Diskuter: Hvilken rolle har du for implementering av ny prosess ved egen enhet? Ved innføring av sentrale rutiner Ved utarbeidelse/innføring av interne rutiner Hvilken støtte trenger du ved implementering av ny prosess? Eksempelvis fra LØF 2010, sentralt, linjeledelsen, kollegaer…

Hvilken rolle har du som LP for implementering av prosessen? LØF 2010-prosjektet: Utprøving av ny prosess i praksis Testing av hjelpemidler → viktig med tilbakemeldinger til LØF 2010 for forbedring og utvikling Eget fakultet: Gjennom samarbeid på tvers av instituttgrenser og diskusjoner med andre i samme rolle, bidra til en implementering av enhetlig prosess Institutt: LP er den viktigste endringsagent i egen enhet, men trenger aktiv støtte fra ledelsen for implementering av nye rutiner Viktig å komme fort i gang med det som er nytt i prosessen, men kulturendring tar tid…

Kaffepause 

Økonomiportalen på nett Økonomiportalen på nett ble lagt ut i oktober 2008 Portalen er ”levende” og skal redigeres underveis med oppdateringer Hovedformål: Samle all økonomirelatert informasjon på et sted, herunder også informasjon om BOA-prosjekter http://www.ntnu.no/adm/okonomi/

2. LP-nettverk Sentralt: Det skal opprettes et nettverk for alle som innehar LP-rollen og SP-rollen Ansvarlig for å gjennomføre møtene er prosessansvarlig ved Regnskapstjenesten. Oppstart våren 2008: Felles nettverksmøter avholdes annenhver måned Fakultetsvis: I tillegg til det sentrale nettverket, så anbefales det at det opprettes et forum for de som innehar LP-rollen ved hvert fakultet (flere fakulteter er i gang med dette)

Diskuter: Hva vil etter din mening være det viktigste å oppnå med et LP-nettverk? Har du forslag til tema og arbeidsformer?

Det sentrale LP-nettverket er: En møteplass mellom de som innehar LP-rollen ved alle nivå i organisasjonen og SP-rolle En arena for informasjon, diskusjon og erfaringsutveksling i forhold til implementering av ny prosess og utvikling av nye hjelpemidler/verktøy En arena for læring av hverandre, kursing og opplæring innen faglige tema (temadager) Et viktig virkemiddel for å sikre at prosjektprosessen blir standardisert og lik for alle NTNUs enheter og at det blir en god samhandling mellom alle nivå

Formålet med nettverket: Bidra til en best mulig implementering av ny prosess og videre optimalisering av prosessen Sikre en enhetlig prosjektprosess og enhetlig utførelse/forståelse av rollen(e) Kompetanseheving i prosjektprosessen, økonomitema, prosjektstyring Redusere sårbarhet ved å etablere bedre ordninger for back-up (prosessen gjøres likt ved alle enheter) Samarbeid på tvers Faglig-/gruppetilhørighet Bidra til godt arbeidsmiljø

Eksempler på mulige tema i LP-nettverket: Søknads- og kontraktsarbeid MVA Budsjettarbeid; prising, indirekte kostnader, egeninnsats Prosjektorganisering Regnskap, rapportering og oppfølging Timeregistrering og prising

3. Veien videre, prosjektprosessen: Etablere og innføre nye maler/rutiner innen BOA: - Arkivrutiner - Budsjettmaler - Kontraktsmaler Involvere og informere prosjektledere/prosjektansvarlig: - Forankring hos NTNUs ledelse på alle nivå - Informasjon om ny prosjektprosess - Synliggjøre prosjektstøtte, verktøy og maler som finnes Utvikle en egen prosjektportal på nett Tiltakene er planlagt fullført i løpet av 2009 og vil bli implementert fortløpende.