Fagskolen for byggenæringen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Menigheten; omsorg, forventninger og kvalitet
Advertisements

Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Mål og forventninger, faglig innhold, program og gjennomføring
HVOR MYE TJENER EN TØMRER ?
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Hvem kan egentlig utføre en miljøkartlegging ?
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Implementering av NyttBygg Styringssystem
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Personlig planlegging
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Hvordan forsterke merkevaren?
1 Roger Iversen, statssekretær KRD BE-dagene 30.mars 2005, Storefjell Nu går alt meget bedre Men fortsatt mye igjen å gjøre.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Hærens ILS System HILSS
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Utfordringer i arbeidet med å nå flest mulig med riktig HMS-opplæring. Fagnemnda for grunnopplæring i HMS i byggenæringen.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
September 2004.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Trondheimsregionens andel av BNP skal tilsvare befolkningsandelen innen 2020: DET BETYR AT DEN SKAL ØKE MED 17MRD!! Trondheimsregionen.no.
Lederstil og Motivasjon.
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
Alt henger sammen med alt
Sikkerhet ved datasystemer hos Skjåk Energi
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
MURERFAGET. VG1 VG22 år i bedrift som lærling ByggteknikkTømrerfaget Murerfaget Betongfaget Stillasbyggerfaget Anleggsteknikk Banemontørfaget Vei og anleggsfaget.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Sertifisering av prosjektledelseskompetanse Kompetansebegrepet Ledelse av prosjekter Sertifisering av prosesser vs individ Prosjekters kompleksitet og.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Trygghet Aktivitetene skal foregå innenfor rammer der alle opplever trygghet. Det innebærer klare holdninger og retningslinjer relatert til trafikksikkerhet,
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
Arkitektbedriftene i Norge
ROS-analyse.
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Vi er nærmere en løsning …….
Dialogkonfernse Ruter
Håndtere endringer i organisasjonen
SYV MILJØER FÅR NY KLYNGE-STATUS --- ACT BLIR ARENA-KLYNGE
God undervisning og dybdelæring i matematikk
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
Samarbeid og medbestemmelse
Foredrag for VIRKE Lederskap og teamarbeid mot nye mål
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Vår kompetanse Maskinlinjen LEAN Økonomi CE merking Sertifiseringer
Ingeniørfag Energi og miljø i bygg
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Fagskolen for byggenæringen Byggenæringens foretrukne tekniske lederutdanning Byggeplassleder, prosjektleder, leder i små og mellomstore bedrifter mv. Byggeprosessen totalt – økt fokus på fasene før byggstart. Nok matematikk og byggteknisk viten til å få godkjenning for prosjektering i tiltaksklasse 2. Den beste kunnskapen om byggeprosess totalt – integrert ledelse og styring av byggeprosessen – involvering av mange profesjoner, interessenter og holdninger. Fagskolen skal gjennom tett dialog med næringen hurtig kunne etablere nye tilbud og endre etablerte tilbud etter behov.

Egenskaper og kvalifikasjoner Lederens verktøykasse Lederadferd og –egenskaper som aksepteres av andre Planleggingserfaring og beslutningsevne (analytisk) Evne til å inspirere og motivere Kommunikasjonsdyktighet Kunne delegere og lede andre Kunne ledelsesfaget relatert byggenæringen Evne til å få team til å fungere Kunne drive en virksomhet Troverdighet Ansvarlighet og selvstendighet Mer generell viten Byggteknisk viten – byggeprosessen totalt

Er bildet riktig? Ønsker vi å fremstå som dette?