Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Advertisements

Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Leverandørutviklingsprosjekt
Litt om Statens vegvesen
Samspill mellom de nye plantypene
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
1. Tilpasser barnehagerammen til statsbudsjettet Statsbudsjettet innebærer redusert ramme med helårsvirkning på 10,5 millioner kroner fra 2015 Ledige.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Behov for rekruttering av kunnskap og arbeidskraft Avdelingsdirektør Tore Hoven Senter for kompetanseutvikling Vegdirektoratet Norge er et langt land.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Sykling mot enveiskjøring
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling Region midt Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Norsk etatsprosjekt Øystein Larsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet i Norge.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
IT-investeringer i et femårsperspektiv
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Fylkesmannen i Buskerud
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Katja Rekilä Statens vegvesen Vegdirektoratet
Fra regioner til divisjoner
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet

Ambisjon er 8 % sykkelandelen Forutsetter at Vi ruller ut hovednettet raskt I hovedsak basert på løsninger som er i vegnormaler Og bedre drift og vedlikehold Mål sykkeltrafikken i Norge skal utgjøre 8% av alle reiser. Med dagens ressursbruk vil det ta ca. 50 år å utvikle det som mangler. 2006: 3200 km g/sanlegg bygget langs Rvnettet 2010: 3500 km Gjenstående behov 3250 km Med dagens ressursbruk vil det ta ca. 50 år å utvikle det som mangler.

Sykkelgate med bil på besøk - Rådhusgata

Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram? Vi trenger nytenkning Gode ider som er bærekraftig Vi skal planlegge og drifte slik at sykling er for ALLE!

Vi kan teste ut løsninger som et samlet fagmiljø har tro på.

Sykling mot envegskjøring Noen eksempler Sykling mot envegskjøring Åpnet for tiltaket på permanent basis i 2004 Innført i Drammen, Sandnes og Trondheim Der tiltaket er gjennomført har det vært godt samarbeid mellom Vegvesenet, politiet og kommunen ifm planlegging og gjennomføring Bakgrunn: positive erfaringer fra andre europeiske land Vegdirektoratet laget kriterier(Håndbok 050 del 3) Noen eksempler Begrunnelser for å åpne for tiltaket: Det sykles mot kjøreretningen uansett Det bedrer framkommeligheten for syklister Legge forholdene bedre til rette for sykling i sentrum. Man unngår å føre syklistene over på mer trafikkerte hovedveger med høyere ulykkesrisiko

Midtstilt sykkelfelt Monolitvn-Ullernchausseen; Prøve ut i Oslo fra 2003-2009. TØI rapport 2010: effekt på syklisters sikkerhet, trygghet og adferd. Innføring i sykkelhåndbok 2013. Skal komme inn i HB 049 Vegoppmerking 2014-15 Monolitvn-Ullernchausseen; Kierschowsgate-Kirkevn; Akersgate-Keysersgt; General Ruges vei-Etervn; Middelthunsgt-Kirkevn; Bogstadvn-Kirkevn

Hvordan gå fram for å lage et pilotprosjekt på riksveg? Kontakte Vegdirektoratet for avklaring, og det bør skje før lokale myndigheter gis signaler om hvilken standard Statens vegvesen vil legges til grunn. Fravik fra vegnormalene behandles raskt. Det finnes et eget skjema for søknad om fravik Fravik: VTs folk kan bidra her sammen med TK og TMT.

Fraviksbehandling Myndighet til å fravike Håndbok 017 innen forskriftenes rammer legges til Vegdirektoratet for riksveg Fylkeskommunen for fylkesveg Kommunen for kommunal veg Myndighet ut fra forskrift til veglovens § 13

Fraviksbehandling – riksveg De tre verbene – SKAL, BØR og KAN har en definert betydning i normalsammenheng Verbene ”styrer” fraviksbehandlingen Verb Betydning Fravik SKAL Krav Vegdirektoratet BØR Regionvegsjef Melding til Vegdir. KAN Anbefaling Regionvegsjef informeres Denne tabellen er gitt i en del av normalene i håndbokserien i Svv. Verbene styrer fraviksbehandlingen. Gjelder vegnormalene 017, 018, 021, 048, 049, 050 163, 185 og 231

Fraviksskjemaet… 2 deler: Søknadsdel Behandlingsdel

Hva kreves det formelt sett for å få innvilget fravik Hva kreves det formelt sett for å få innvilget fravik ? Hva kreves av søknad? Fravik skal begrunnes faglig, konsekvenser mhp. Trafikksikkerhet Fremkommelighet Miljø Kostnader for investering, drift og vedlikehold Andre forhold som bør vurderes er: Systemskifter Kryss Forhold til andre trafikantgrupper og transportformer Nye losninger som skal proves ut bør ha før- og etterundersøkelser slik at erfaringer dokumenteres.  Fravik skal begrunnes og dokumenteres Det skal redegjøres for miljø- og samfunnsmessige konsekvenser av tiltak Skal sikre en tilfredstillende og enhetlig kvalitet på vegnettet ut fra Samferdselspolitiske mål. Mer om dette på: www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Vegnormaler/Fravik

Takk for meg! Alle piloter bør drøftes med Vd for å få en best mulig pilot. Det er det vi har gjort hittil. Dette har hjulpet uansett om det er behov for fravik eller ikke. SVVs ekspertise bør benyttes slik at vi kan teste ut løsninger som et samlet fagmiljø har tro på. Vts folk kan bidra her sammen med TK og TMT. Fraviksystemet er en rutine for å velge tilpassa løsninger der normalløsningen gir uakseptable konsekvenser for kostnader og miljø. Gi frihet til å velge løsning tilpasset forholdene på stedet. Det enkleste er å kontakte Vegdirektoratet for avklaring, og det bør skje før lokale myndigheter gis signaler om hvilken standard Statens vegvesen vil legge til grunn.