Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31. oktober 2012
Sammenheng mellom sosioøkonomisk familiebakgrunn og karakterer
Sosioøkonomisk gradient
Kjønnsgapet
Elever med innvandringsbakgrunn -definert som å ha to utenlandsfødte foreldre
«Minoritetsgapet»
Karakterer justert for sosioøkonomisk familiebakgrunn
Tre drivkrefter Flere får toppkarakterer Flere elever får ikke karakterer Økte skoleeffekter
Økende andel med toppkarakter… Alle elever
… har en tydelig sosioøkonomisk profil Elever med HØY sosioøkonomisk familiebakgrunn Elever med LAV sosioøkonomisk familiebakgrunn Alle elever
Økende andel uten karakterer… Alle elever
… har en tydelig sosioøkonomisk profil Elever med LAV sosioøkonomisk familiebakgrunn Elever med HØY sosioøkonomisk familiebakgrunn Alle elever
Økte skoleeffekter Sammensetningen av elevmassen på den enkelte skole har fått økende betydning
Er det forhold utenfor skolen som gjør at ulikhetene øker? Større inntektsforskjeller mellom foreldrene Det er flere elever med innvandringsbakgrunn Noen flere elever går på privatskoler Ungdomskullene er større MEN DETTE FORKLARER IKKE MØNSTRENE – Ulikhetene øker stort sett over alt
Frikjennes reformen som bidragsyter til økte forskjeller? Tja – men «knekkpunktet» i utviklingen sammenfaller i tid med innføringen av reformen
Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter
Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter Foreldrenes rolle
Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter Foreldrenes rolle Lærernes vurderingspraksis
Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter Foreldrenes rolle Lærernes vurderingspraksis Har reformen vært særlig gunstig for skoler i «høystatusområder»?
Konklusjon Kunnskapsløftet har ikke noen utjevnende effekt på elevenes læringsutbytte – i alle fall ikke på ungdomstrinnet