Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Advertisements

Sosial ulikhet i skolen
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Pedagogisk analyse.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Et bilde av en offentlig leder..
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Flytting i et segregert bylandskap
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Skolebasert vurdering
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Møte med opplæringskontor og -ringer 8. april 2011 Fag- og yrkesopplæring Mulighetenes Oppland.
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Forebyggende innsatser i skolen
Nasjonale prøver.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Ulikheter og variasjoner
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Samdata 2012 Somatikk.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Samling for systemansvarlige for OTTO 5. november 2014 Irene Hilleren, Udir.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Når elever vurderer undervisning anonymt:  læreres opplevde nytte av vurderingen  læreres opplevd nytte av oppfølgingssamtale  stress relatert til undervisningsvurdering.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Sosial ulikhet på ungdomstrinnet Temaseminar om ungdomstrinnet UTDANNING november 2011 Anders Bakken, NOVA.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Kartlegging som verktøy PPT i prosjektet. En presentasjon av Kartleggingens betydning Kartleggings- og vurderingsverktøy anvendt i prosjektet PPT.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
Økte forskjeller Inntektsforskjellene er mye større nå enn for 200 år siden. De siste 20 årene har inntektsforskjellene mellom landene blitt mindre, mens.
Skolebasert kompetanseutvikling
Klassereiser og utdanningens betydning
Anders Bakken Integreringskonferansen 19. september 2018.
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31. oktober 2012

Sammenheng mellom sosioøkonomisk familiebakgrunn og karakterer

Sosioøkonomisk gradient

Kjønnsgapet

Elever med innvandringsbakgrunn -definert som å ha to utenlandsfødte foreldre

«Minoritetsgapet»

Karakterer justert for sosioøkonomisk familiebakgrunn

Tre drivkrefter Flere får toppkarakterer Flere elever får ikke karakterer Økte skoleeffekter

Økende andel med toppkarakter… Alle elever

… har en tydelig sosioøkonomisk profil Elever med HØY sosioøkonomisk familiebakgrunn Elever med LAV sosioøkonomisk familiebakgrunn Alle elever

Økende andel uten karakterer… Alle elever

… har en tydelig sosioøkonomisk profil Elever med LAV sosioøkonomisk familiebakgrunn Elever med HØY sosioøkonomisk familiebakgrunn Alle elever

Økte skoleeffekter Sammensetningen av elevmassen på den enkelte skole har fått økende betydning

Er det forhold utenfor skolen som gjør at ulikhetene øker? Større inntektsforskjeller mellom foreldrene Det er flere elever med innvandringsbakgrunn Noen flere elever går på privatskoler Ungdomskullene er større MEN DETTE FORKLARER IKKE MØNSTRENE – Ulikhetene øker stort sett over alt

Frikjennes reformen som bidragsyter til økte forskjeller? Tja – men «knekkpunktet» i utviklingen sammenfaller i tid med innføringen av reformen

Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter

Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter Foreldrenes rolle

Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter Foreldrenes rolle Lærernes vurderingspraksis

Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter Foreldrenes rolle Lærernes vurderingspraksis Har reformen vært særlig gunstig for skoler i «høystatusområder»?

Konklusjon Kunnskapsløftet har ikke noen utjevnende effekt på elevenes læringsutbytte – i alle fall ikke på ungdomstrinnet