Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Advertisements

Hva er en sak - hvordan komme på?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world.
Samfunnskunnskap - Makt
Hva er nyheter? Nyhetsmedienes samfunnsoppgave Noe har hendt, noe nytt
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.
Åpenhetstinget 2010 Per Anders Johansen, Aftenposten politiske redaksjon Oslo 28. sept 2010.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Haugesunds Avis, 18.oktober 2006
Svein Brurås Høgskulen i Volda. På jakt etter redaksjonens interne tenkemåte… Aftenposten (innenriks, papir) Dagbladet (nyhetsavd, nett og papir) Dagsrevyen.
… men HVORFOR er det sånn?
Velkommen til TV -konferanse Vrådal og 19. mai 2009.
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
Kapittel W Enzymer.
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Kommunikasjonsnettverk Lederforum Oppsummering Kafédialog.
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
. Asbjørn Wahl Daglig leder Utfordringer for valget – mot kommersialisering av velferden.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Medvirkningsprosesser i norske kommuner Jacob Aars Rokkansenteret, UiB.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Krise: fare & mulighet.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Da debatten kom til Drammen Hamar 7. januar 2015: Biblioteket tar den lokale debatten. Monica Nyhus, Biblioteksjef Drammen bibliotek.
Modellkommunene Hva er unikt?
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Politisk påvirkning.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Verktøykasse Lokalvalg 2015 Norsk Revmatikerforbund.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Diakonhjemmet høyskole Sosialarbeiderrollen i endring? Hva kreves av oss? Når solidaritet med brukeren er i konflikt med politiske føringer.
Fagforbundet Sør-Trøndelag, Røros 8. oktober 2008 LOs distriktssekretær, Kristian Tangen.
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Politisk organisering i Ringebu
Presentasjon v/Vegard Tjørhom – journalist og kommunikasjonsrådgiver i Kirkens Nødhjelp: Dette er mine foreldre, som bur høgt oppi fjellet på sørvestlandet,
Politikerne trenger kontrollkomitèen – det gjør offentligheten også
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Medienes funksjoner Mediene formidler informasjon og meninger
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Et svært spennende valg
Nytt kapittel 2 i Vær Varsom-plakaten
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Utskrift av presentasjonen:

Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon

Virkelighetsforståelsen Mediene tegner skjeve bilder av virkeligheten – krim, barnevern, helse Virkelighetsforståelsen er ikke bare viktig for å få gjennomslag for politikk, men også for politikernes fokusering Mediene gir lite hjelp til å skille snørr fra barter Alle redaksjoner konkurrerer om det samme markedet

Mediestrategene legger føringene Topp-politikerne tenker som journalister og ansetter kommunikasjonsrådgivere Den politiske elite legger føringer for hva som er mulig ikke/mulig Konstant fare for at vinkling og vridning til slutt endrer fundamentet – altså politikken

Politikerne blir kjendiser Politikere utsettes for nyhetsjournalistiske og kjendisjournalistiske logikker Politikerne skal både skape konflikt og harmoni på TV-skjermen Resultatet er mediepolitikere som ikke kan så mye mer enn å håndtere mediene, og....partier som forlanger godt TV-tekke av sine ledere Det er neppe positivt for politiker-rekrutteringen at det er slik.

Både scene og regi Politikken utspilles i større grad enn før i mediene - journalister og redaksjoner setter premissene Debatter om uvesentligheter blir slått stort opp Viktige debatter blir liggende – enten fordi politikerne ikke tør å la mediene regissere dem, eller fordi de ikke gir grunnlag for godt nok stoff Nyhetsjournalistikkens inntog i de politiske redaksjonene skaper inntrykk av ensidig, feilfokusert kampanjevirksomhet

Journalister korrigeres ikke utenfra Journalister og redaktører har liten respekt for akademia Journalistikk sees fortsatt av mange som håndverk Standardene for god journalistikk ligger i ryggmargen, og anerkjennelsen høstes fra kolleger Redaksjoner er moderne kunnskapsbedrifter. Sjefen har bare autoritet om hun er en god journalist Redaktøren tilpasser seg redaksjonen og redaksjonen tilpasser seg redaktøren

Regien skjer på snevrere saksfelt enn før Mediene skriver mer og mer om færre og færre saker Stadig mer av det politikerne driver med skjer utenfor de store medienes bevåkenhet