© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
9 prinsipper og 1 regneark:
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
1 Selvkost Orientering til kommunestyret Økonomisjef Stein Kr Andersen 29. april 2009.
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
Levanger kommune Rådmannen Regnskap 2008 – Ola Stene Regnskapsresultat 2008 Selv om regnskapsresultatet ble bedre enn budsjettert, er det svakere enn året.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
1. Bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling 2
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlig tilskudd til IKBH § 8 Endringer i grunnlaget for de kommunale tilskuddssatsene.
Nytt rundskriv om forskrift om likeverdig behandling Udir
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til IKBH KS og PBL: Felles veileder og modell + = SANT! Nettadresse:
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Høringsnotat Bruk av offentlig tilskudd og foreldrebetaling i ikke-kommunale barnehager. Ny lovbestemmelse i barnehageloven som fastslår at offentlig tilskudd.
Leikvang Hallprosjekt
Finansieringssystemet
Div. regnskapsspørsmål
VEFSN KOMMUNE § 41Dekning av utgifter og økonomisk tap. § Den som har et kommunalt eller fylkeskommunalt tillitsverv, har krav på skyss-, kost-
Utbedringslån og utbedringstilskudd
1 - Alle skal få mer! Alle som tjener under en halv million i året skal komme bedre ut enn i dag, lover ”pensjonsminister” Bjarne Håkon Hanssen. NTB 20.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Fylkesmannens time.
Levanger kommune Budsjett 2004 Regjeringens forslag til Statsbudsjettet.
Byrådsavdeling for barn og utdanning
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Private barnehager 10. februar 2011 Informasjon til og fra private barnehager Tema 1.Kommunens ansvar – kommunens barnehagebudsjett 2.Kommunalt tilskudd:
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Det norske rettshjelpsystemet
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
ASSS barnehage i Sandnes april 2010
Alvorlig skolefravær.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Likeverdig behandling ved tildeling av tilskudd til ikke-kommunale barnehager Lovendring og tolkinger av regelverket Nettadresse:
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE KOMITE Momskompensasjoner.
Pressekonferanse 15. mars 2005 Barnehageutbygging i 2004 Resultater Finansiering Barne- og familieminister Laila Dåvøy.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Levanger kommune Regnskap 2004 Foreløpig presentasjon Kommunestyret
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Nye regler for tilskudd til private barnehager fra
Økonomiregler for private barnehager og kommunens tilsyn
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Finansiering av private barnehager 2016 Christian Duus og Martin Tvedt.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Rammefinansiering av barnehager
Rammefinansiering av barnehager
Budsjett og økonomiplan
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Undervisning og barnehage
Finansiering og budsjettering
Utskrift av presentasjonen:

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene - KD En innledende oversikt over forskrift og beregningsmodell

© Telemarksforsking telemarksforsking.no § 1. Likeverdig behandling Godkjente barnehager skal behandles likeverdig i forhold til offentlige tilskudd. Med offentlige tilskudd menes tilskudd til ordinær drift av barnehager fra stat, kommune og fylkeskommune. Med likeverdig behandling menes at alle godkjente barnehager uavhengig av eierskap skal motta offentlig finansiering etter prinsippene fastsatt i denne forskrift. § 2. Statlige tilskudd Alle godkjente barnehager skal gis statlige driftstilskudd etter gjeldende satser.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no § 3. Kommunens ansvar Det er kommunen som skal sørge for at alle godkjente barnehager i kommunen mottar offentlig tilskudd på en samlet sett likeverdig måte. Kommunen skal dekke kostnader til ordinær drift i barnehagene som ikke dekkes av andre offentlig tilskudd og foreldrebetaling. Settes foreldrebetalingen i ikke-kommunale barnehager lavere enn foreldrebetalingen i kommunens egne barnehager, har kommunen ikke plikt til å dekke differansen.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no § 3. Kommunens ansvar forts… Kommunen har plikt til å gi tilskudd slik at det samlede offentlige tilskuddet utgjør minst 85 prosent av det tilsvarende barnehager eid av kommunen i gjennomsnitt mottar i offentlige tilskudd. Kommunen har ikke plikt til å dekke kostnadsvekst som overstiger normal pris- og kostnadsvekst for kommunesektoren, dersom betingelsene i denne paragrafs tredje ledd er oppfylt. Kommunen har ikke plikt til å gi tilskudd slik at den samlede offentlige finansieringen av barnehagen overstiger det tilsvarende barnehager eid av kommunen i gjennomsnitt mottar i offentlige tilskudd.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no § 4. Reduksjon av kommunalt tilskudd Kommunen kan redusere tilskuddene fra kommunen dersom barnehagen har vesentlig lavere bemanning eller lønnskostnader per årsverk enn det som er vanlig i tilsvarende kommunale barnehage og eier av barnehagen budsjetterer med urimelig utbytte eller godtgjørelse for egen eller nærståendes arbeidsinnsats i barnehagen. Med urimelig utbytte og arbeidsgodtgjørelse menes at normal kompensasjon for arbeid og kapitalinnsats i barnehagen overstiges. Reduksjonen i det kommunale tilskuddet skal stå i forhold til den kostnadsbesparelsen barnehagen har, jf. første ledd.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no § 5. Vilkår for kommunalt tilskudd Kommunen kan sette rimelige og relevante vilkår knyttet til barnehagedriften for kommunalt tilskudd. § 6. Klage til fylkesmannen Eier av ikke-kommunal barnehage kan påklage vedtak om kommunalt tilskudd til fylkesmannen. § 7. Ikraftsetting Forskriften trer i kraft 1. mai 2004.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Offentlig tilskudd Statstilskudd Foreldrebetaling Utgifter Kostnadsdekningsbehov = kommunalt tilskudd Kostnadsdekningsbehov = kommunalt tilskudd Kostnadsdekningsbehovet – den private barnehagens kostnader og inntekter

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Offentlig tilskudd til kommunale barnehager Utgifter Foreldrebetaling Statstilskudd Kommunal egenfinansiering = kommunalt tilskudd

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Statstilskudd Kommunalt tilskudd 100 % 85 % Kostnadsdekningsbehov = kommunalt tilskudd Kommunal barnehage Privat 1Privat 2Privat 3 Sammenligning offentlig tilskudd til kommunale og private barnehager

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Statstilskudd Kommunalt tilskudd 100 % 85 % Kostnadsdekningsbehov = kommunalt tilskudd Kommunal barnehage Privat 1Privat 2Privat 3 Enhetstilskudd

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Kompliserende forhold Barnehager er av ulik størrelse og har ulik alderssammensetning –Sammenligning mellom kommunale og private barnehager gjøres pr oppholdstime. –Beregning skjer separat for barn under 3 år og barn som er 3 år og eldre Hva er kostnadene til den private barnehagen? –Regnskap fra 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 eller budsjett for 2008 skal benyttes Hvordan sammenligne kommunale og private regnskaper? Telemarksforsking-Bø

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Hvordan sammenligne kommunale og private regnskaper? Ulik organisering Direkte og indirekte kommunale kostnader –Ikke alle tjenester overfor kommunale barnehager føres på barnehagefunksjonene i regnskapet –Regnskap, administrasjon, renter –Anslås i modellen som en andel av administrasjonsutgiftene i kommunen –Kommunen kan velge å benytte en fullstendig selvkostberegning i stedet.