Med respekten i behold? Opphavsretten og brukerne Det norske bibliotekmøte 2010 Hans Marius Graasvold Kulturadvokatene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DHÅ zoomer inn på én mann
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
I.
Dataspill i bibliotek Anders Futtrup
Messa for travle familier
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Av: Kjetil Johnsen 3 venner.
Fra ord til liv August 2012.
Den digitale allemannsretten
Veiledning av elever / lærlinger
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Presentasjon av juridisk utredning.  Utrede juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til katalogdata ◦ eksisterende forretningsmodeller og.

Noen matematiske nøtter
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Sosiologi i barnehagen
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Om å skrive om litterære tekster
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Kubismen.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Getsemane – Matteus 26,36-56.
Desember 2013 “fra ord til liv” ”Og må Herren la kjærligheten dere har til hverandre og til alle mennesker, få vokse seg rik og stor!” (1. Tess 3:12)
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Kapittel 11 Ytringsfrihet og religion i Norge
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
10 regler for å skrive for web
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Ytringsfrihetens grenser. Flerkulturelt bibliotekmøte 21.oktober 2014 Ytringsfrihet og bibliotek Vigdis Moe Skarstein.
Det flerkulturelle samfunnet
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsrettens begrunnelse Høste frukter av det man selv har.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Opphavsrett for oversettere Adv. Hans Marius Graasvold Advokatene Graasvold & Stenvaag AS.
Stoisismen og kristendommen
Opphavsrettens begrunnelse
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
Opphavsrett og markedsføringslov
Overdragelse av opphavsrett
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Fotografisk verk – fotografisk bilde
Utskrift av presentasjonen:

Med respekten i behold? Opphavsretten og brukerne Det norske bibliotekmøte 2010 Hans Marius Graasvold Kulturadvokatene

Hvorfor all oppmerksomheten? Opphavsretten griper inn i hverdagslivet i langt større grad enn før Handlinger som oppfattes som hverdagslige bryter med åndsverkloven Det hverdagslige utvides Sammensmelting mellom opphavsrett og forbrukerrett Bransjens angst for det ukjente

Redusert respekt...? Opphavsmennene  Begrensede muligheter for håndhevelse  Dårlige forretnings- og lisensieringsløsninger  Loven er uproblematisk

Utgiverne  Begrensede muligheter for håndhevelse  Dårlige forretnings- og lisensieringsløsninger  Loven er uproblematisk

Brukerne  Små muligheter for håndhevelse  Begrenset tilgang til lovlig digitalt innhold (release windows, cross border, bibliotek)  Enkelte anakronismer (linker, søkemotorer, forbrukerfiendtlig DRM)  Uforståelig vernetid (provoserer mest, betyr mindre)  Loven er uproblematisk (?)

Formidlerne – bibliotekene  Digitalt utlån og visning  Sentralisert eller regionalisert  Gratisprinsippet  Loven er uproblematisk

Hva må gjøres? ”Samfunnsinteresser av økonomisk og kulturell art - innbilte eller virkelige - søker nemlig overalt å beskjære forfatternes og kunstnernes rettigheter, for at deres verker kan stå gratis til almenhetens disposisjon, og resultatet av denne konflikt arter sig meget forskjellig fra land til land og fra tid til annen.” Åndsverklovkomiteens innstilling til Kirke- og undevisningsdepartementet, 1921

”Forfatterens og kunstnerens rett beror ikke på lovgiverens nåde, men er å betrakte som en eiendomsrett, som igjen hviler på naturretten, som er loven overordnet.” Saksordfører for Frankrikes lov om opphavsrett Lakanal i 1793

”Helt siden lovgiverens og rettsvitenskapens oppmerksomhet ble henledet på forfatter- og kunstnerrettens problemer har nemlig ingen periode i utviklingen kunnet oppvise slik gjæring, slikt oppkomme av nye rettstanker som nettopp den vi nå er midt oppe i. Og skjønt det naturlig må advares mot kritikkløs godtagelse av alt det nye som kjemper for å gjøre seg gjeldende, bør det allikevel understrekes at neppe noe sted er steril konservasjon fra lovgiverens side mindre på sin plass enn her” Kirke- og undervisningsdepartementets uttalelse i fbm. lovendringen i 1931

”Det er ikke bare de rent ensidige opphavsmannsinteresser lovgiveren skal ta hensyn til, men også allmennhetens og samfunnets kulturinteresser, og når disse står i strid med hverandre, må resultatet her som ellers søkes i kompromissets tegn. Målet må være å nå frem til en praktisk avveining av de stridende interesser uten å binde seg til noen teori, og uten å henfalle til slagord istedenfor begrunnelse.” Ragnar Knoph, 1931