God intern kommunikasjon vær trygg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bevisst kommunikasjon innad og utad
Advertisements

Trygge organisasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Fra prøving og feiling til
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Nordisk tilsynskonferanse
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Rolighetsmoen barnehage
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Muntlige presentasjoner
Informasjon og kommunikasjon i prosjekter (som strategisk virkemiddel)
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Kommunikasjon som virkemiddel i omdømmebygging
Øystein Pedersen Dahlen
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Kommunikasjonsrådgiver Erik Larsen 20. november 2009 Sye - Oslo
Samhandling leder/verneombud
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
PR - informasjon og samfunnskontakt : Et relativt nytt fag basert på
God kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Politisk påvirkning.
Veiledning og kommunikasjonsteori
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Kommunikasjons- og involveringsplan Kommunereformen Oppfølging av vedtak i kommunestyret 8. desember 2015 Prosjektleder Alf Harald Holmboe.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Verktøy for å kartlegge holdninger
Mobiliseringskonferanse Interreg
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Samarbeid og medbestemmelse
Samarbeid og medbestemmelse
Kommunikasjon.
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Utskrift av presentasjonen:

God intern kommunikasjon vær trygg Del 2 Case – gruppeøvelse Informatørens verktøy og virkemidler Bente Erlien, 12.-13. Mars 2002

Hensikt case-øvelse Forståelse av målgrupper og målgruppenes behov Øvelse i å selge inn en plan. Argumenter, forankring Forståelse for de ulike aktørene, deres roller og relasjoner Informatørens alliansepartnere, grenser og gråsoner

Dine verktøy og virkemidler Planlegge Tilrettelegge Kanaler, medier Arenaer Aktører i organisasjonen

Informasjonsplanen Hvem (avsender) informerer Om hva (budskap) Til hvem (målgrupper) Hvordan (strategi, kanaler) Når (tidsplan) Med hvilken effekt (mål, evaluering)

Målgruppe inndeling Struktur (avdelingsvis) Funksjon, fag (ledere, saksbehandlere) Geografisk (region, bygg) Demografisk (kvinner, unge, eldre) Språklig (nasjonale språk, fagspråk) Berørt av vedtak eller sak Holdninger/atferd (røykere, motstandere)

Kanaler Skriftlig Papirbasert Formelle Enveis Massemedier Aktiv(push) Muntlig Elektronisk Uformelle Toveis Personlig, en-til-en Passiv (pull)

? ? Samspill ! @ z % Formelle Uformelle Internavis Intranett epost Møter Video Formelle ! @ % ? ? z Uformelle

Arenaer Tid og sted Rom, atmosfære Hjemmebane – bortebane Symboler Lys, stemning Samspill, lek, dans, kreativitet Fag og fest, gå utenfor rammene

Ledere som kanal Gi ledere tilgang på informasjon Gi ledere kompetanse og trening i kommunikasjon Emosjonell og relasjonell kompetanse for ledere Møte mennesker der de er – fysisk og mentalt Informasjonsoppgave å bevisstgjøre ledere og skape arenaer for toveis kommunikasjon Strategisk oppgave å stille krav til ledere og måle dem på kommunikasjonsinnsats

Informasjonsplan ved vedtak Hvem berøres av dette vedtaket (direkte og indirekte) Hva vet vi om målgruppene, hvordan vil de reagere? Hvordan skal de berørte motta informasjon om vedtaket (personlig/upersonlig, skriftlig/muntlig)? På hvilket tidspunkt i hvilken rekkefølge? Hvem har ansvar for å informere de respektive målgruppene? Er det satt av tilstrekkelig ressurser (penger, utstyr, arbeidstid)? Tilbakemelding - hvordan sjekke at informasjonen er oppfattet?

Sak: Nedlegging av kantine Vedtak i ledergruppa 4.10.01 Sak: Nedlegging av kantine Berørt Infoform Kanal Når Ansvar Ressurser Feedback Kantine-sjef Direkte, personlig Møte, Ledergr. Straks Adm. sjef Møtetid Kantine-ansatte Personlig Samtaler Samme dag Kantine- sjef Tid Tillits- valgte Muntlig Møte Samme dag Alle ansatte Skriftlig Intern- avis Første nummer Info-

Kommunikasjon - prosess Kommunikasjon integrert i prosess Medvirkning og aktiv toveis kommunikasjon for å komme fram til løsninger og beslutninger Avklare hvem har ansvar for hva Milepælplan beslutninger – kommunikasjon

Måling - evaluering Sjekke at informasjon er oppfattet Vise brukerne at du bryr deg Viktig å lære til neste gang Korrigere kursen underveis

Målemetoder Web-basert Spørreskjema (papir/mail) Telefonundersøkelse Fokusgrupper Enkel pulssjekk Kvalitativ lunsjprat Vaffelmøte

Kommunikasjonsaktører Toppleder Ledere på alle nivåer Personalfolk, HMS, verneombud Tillitsvalgte Opinionsledere Spesielle fag eller funksjoner Informasjonsmedarbeidere