Status og videre arbeid med faglige prioriteringer Berit Karseth Dekan ved UV-fakultet Informasjonsmøte 20. februar 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
2009 Regnskap og resultater
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Anbefalinger fra sekretariatet
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Seksjonssjef Hege Bolstad Pettersen
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Senter for læring og utdanning
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Bør forskningsstyrke telle?
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
Instituttledermøte 5. desember 2017
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Ny som universitetslærer
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Utskrift av presentasjonen:

Status og videre arbeid med faglige prioriteringer Berit Karseth Dekan ved UV-fakultet Informasjonsmøte 20. februar 2014

«Det utdanningsvitenskapelige fakultet skal styrke sin posisjon som ett av de ledende europeiske utdanningsvitenskapelige fagmiljøene gjennom et gjensidig forsterkende samspill mellom forskning, utdanning og formidling» (UVs strategiske plan )

UV-fakultetet i tall: Stab –110 faste vitenskapelige stillinger – 75 Phd /post doc. –100 teknisk-administrative stillinger Økonomi –Drøyt 300 MNOK i inntekter Basis: 2/3 EFV: 1/3 Studenter –3300 (bachelor/master, samt ca lektorstudenter) Et av de største utdanningsvitenskapelige miljøene i Europa… …men blant de fire miste fakultetene ved UiO. Huser et 75 år gammelt UiO institutt og en mer enn 100 år gammel lærerutdanningsinstitusjon, men ble ikke etablert som fakultet før i 1996

Faglige prioriteringer (2008) Forskning: Identifisere spissmiljøer, styrke forskning på tvers av fag- og instituttgrenser og styrke metodekompetansen. Utdanning: Styrke programmenes forskningstilknytning, reallokere studieplasser, videreutvikle fakultetets internasjonale profil og styrke lektor- og adjunktprogrammet.

Prioriterte forskningsområder (2008) Klasseromsforskning og fagdidaktikk Organisering, styring og ledelse av utdanningsinstitusjoner Komparative og internasjonale utdanningsstudier Dannings- og utdanningsstudier i et historisk og filosofisk perspektiv Høyere utdanning og arbeidslivslæring Moderne oppvekst: Barn og ungdoms utdanningsforløp Språkutvikling og tekstbasert læring Spesialpedagogisk forskning med vekt på tilpasset opplæring og elever med særskilte behov Dessuten: IKT og læring som gjennomgående tema

Fakultære tiltak i perioden Forskergruppeordning med forskergrupper på tvers av instituttgrensene. Fokus på et økt omfang av vitenskapelig publisering, bl.a. gjennom en forsterket incentivordning i fakultetets budsjettfordelingsmodell. Fokus på å styrke kvaliteten på søknader om eksterne midler (NFR/EU), blant annet gjennom utlysning av strategiske midler for støtte til søknadsskriving. Krav om at rekrutteringsstillinger som hovedregel skal knyttes opp mot faglig prioriterte områder og/eller etablerte forskergrupper. Bruk av professor II-ordningen rettet mot prioriterte forskningsområder og forskergrupper. Masterstipend

Resultat knyttet til faglige prioriteringer Resultatindikatorer Resultat 2008 Resultat 2009 Resultat 2010 Resultat 2011 Resultat 2012 Ambisjon 2014 UV /UiO Gjennomsnitt Gjennomføringstid ph.d.* ( /3.5) Publikasjonspoeng pr. vitenskapelig ansatt /1.3 NFR-tildeling – volum (MNOK) 8,3 13,9 14,1 23,8 25,6 24/720 EU-tildeling- volum (MNOK) 4,1 4,3 3,8 0,9 2,3 6,0/100 Nye studiepoenger pr. heltids- ekvivalent 43,040,241,7 45,345,147,0/46,0

Andre forhold som har bidratt Etableringen av NATED –Godt tematisk overlapp med vår forskning –Sterk fokus på metodekvalifisering –Sterk fokus på internasjonalisering –UV-ansatte har vært ledende i utviklingen Etableringen av CEMO (Centre for educational measurement) Etableringen av ProTEd (Senter for fremragende lærerutdanning)

Spørsmål til gjennomgang av faglige prioriteringer (fra UiOs årsplan) Hvilke virkemidler har vi benyttet og hva er våre erfaringer? Hvilke hindringer for å gjennomføre faglige prioriteringer har vist seg særlig krevende? I hvilken grad har gjennomføring av faglige prioriteringer gitt bidrag til kvalitetsutvikling og faglig fornyelse? UV har lagt til: Vurdere de valgte åtte prioriterte forskningsområdene sin relevans

Gjennomgangen viser Virkemidlene har fungert svært positivt (forskergruppeordningen, publiseringsincentiver, bruk av professor 2 og allokering av rekrutteringsstillinger) Faglige prioriteringer har hatt en positiv effekt på kvalitetsutviklingen. Hindringer knyttes til bemanningssituasjonen og til faglige forpliktelser til relativt brede utdanningsprogrammer. Uttrykt et behov fra ledelsen ved instituttene for å justere de åtte prioriterte forsknings- områdene.

UVs årsplan Videreutvikle og fornye de prioriterte forskningsområdene. Milepæler og gjennomføring: : Har vurdert områdenes forskningsstyrke i lys av måleparameter og relevans og kvalitet i forhold til utdanningstilbudene : Har vedtatt fakultetets prioriterte forskningsområder.

Tidsplan og framdrift – 2014

Tidsplan og framdrift – 2015

Rasjonalen bak prioriterte områder Videreutvikle forskningsstyrke (jfr vår strategiplan) Godt samspill mellom prioriterte forskningsområder og –forskergruppene –utdanningsprogrammene –rekrutteringspolitikken –kilder for ekstern inntjening (EU og NFR) Høy kvalitet på forskningspublisering Høy studiekvalitet Studentene gis gode muligheter til aktiv deltakelse i ulike forskningsprosjekter

Nødvendige diskusjoner Hvilke krav skal stilles til et prioritert faglig område? Hvor mange områder er det rimelig at vi har med tanke på profil og prioritering? Hvor distinkte skal områdene være; tydelig avgrenset eller mer inkluderende? Hva slags incentivstrukturer trengs for å sikre spissforskningsmiljøer (med tanke på SFF)

Hvordan sikre et godt resultat? Lokalt engasjement Bygge på tidligere prosesser og beslutninger Godt kunnskapsgrunnlag God informasjonsflyt Inkludering God forankring i ledelsen (fakultet og institutter) Samarbeid på tvers Vilje til å tenke stort og større enn oss selv