Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kontroll og utvikling – et kontinuerlig dilemma i internasjonal kvalitetssikring Bjørn Stensaker.
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
En lærende organisasjon?
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
5. Organisasjoner, individer og grupper
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Morgendagens kompetanse
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
NTNU Noen administrative utfordringer.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Midlertidige ansettelser Økt mulighet for midlertidig ansettelse var et råd fra OECD for økt sysselsetting, spesielt for ungdom. OECD har snudd. Forskning.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
Arbeidsgruppe: 2 Lokale opptak til masterstudier ved UiO Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Felt med høyt frustrasjonsnivå både.
Fusjoner…. Prinsipper og modeller; teori og praksis Bjørn Stensaker.
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Page 1 Institusjonelle kvalitetssystemer i høyere utdanning – vil de bidra til bedre kvalitet? Bjørn Stensaker.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Det integrerte universitetssykehuset
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
3. Organisasjonsstruktur
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Standardisering av IT-virksomheten
Utskrift av presentasjonen:

Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker

Kvalitetsreformen – hva skjedde? Mange nye studieprogrammer – spesielt på universitetene (tverrfaglighet, modulisering, eksamensfokus) Nytt finansieringssystem – input til output Nye styrings- og ledelsesordninger (ansatt ledelse, færre beslutningsorgan) Nytt syn på universitetene: mer strategiske aktører Nye former for kontroll av universitetet: NOKUT, Riksrevisjon, arbeidsmiljø

Perspektiver på Kvalitetsreformen Kvalitetsreform? Internasjonaliseringsreform? Styringsreform? Effektiviseringsreform? Profesjonaliseringsreform?

Hva har skjedd administrativt? (1) Endret kompetanseprofil ved universitetene: Nedbygging av ”førstelinjetjenester” (tradisjonelle kontorstillinger – minus 72 prosent på 2000-tallet) Oppbygging av spesialkompetanse på ulike nivåer i organisasjonen (spesielt saksbehandlere innenfor definerte administrative felt - pluss 88 prosent på 2000-tallet)

Hva har skjedd administrativt? (2) På hvilket nivå har endringene skjedd? Økning i administrative stillinger ved instituttadm., fakultetsadm. og sentraladm. på 2000-tallet Men, økningen har vært spesielt stor ved instituttadministrasjonen Og, samfunnsviterne har overtatt for humanistene som «administratorer»

Hva har skjedd administrativt? (3) Økning i eksterne krav som må håndteres - fulgt av en økning i antall administrativt ansatte på prosjektbasis/midlertidige Universiteter som en to-delt styringsstruktur er likevel opprettholdt, og man ser at flere oppgaver er blitt delegert nedover - har det betydd (paradoksalt) både en svekket koordinering vertikalt og horisontalt?

Hva er målsettingene med IHR? «Vi skal utnytte vår administrative kompetanse bedre gjennom riktig arbeidsdeling, forenkling, spesialisering og standardisering» Å oppnå alle disse målene samtidig er ikke enkelt… Ikke minst fordi det er uklart hvilke organisatoriske grep som gir slike effekter…

Erfaringer fra omorganisering i høyere utdanning Administrative omorganiseringer dreier seg alltid om balansen mellom: - sentralisering vs desentralisering - spesialisering vs. koordinering Mange prosesser har tatt utgangspunkt i ”gårsdagens” problemer og ikke ”morgendagens” utfordringer Omstillinger skaper alltid nye problemer, selv om gamle løses – svaret er ofte mer omstilling…(Fra «løsning» til «læring»?)

Omstillinger: Utnytt mulighetene (1) Fordi de fleste omstillingsprosesser har en utydelig kopling mellom mål og midler betyr det at omstillinger er relativt ”åpne” prosesser: - hvordan de defineres - hvilke prosesser som er viktige - hvilke temaer som fremheves - hvordan løsninger fortolkes

Omstillinger: Utnytt mulighetene (2) Er vi på vei til å få en ny type administratorer i høyere utdanning - der en nedbygging av skillet mellom «fag» og «administrasjon» kan stimulere til nytenkning og bedre koordinering av faglig og administrativ virksomhet? Administrative omorganiseringer vil i årene som kommer bli mer «rutine» - utfordringen er om vi klarer å bruke dem som læringsprosesser?