Vi er Ulefos. Vi er Ulefos Ulefos Gruppen Ulefos Holding Salg Produksjon Norge Island Danmark Sverige Finland Produksjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Søknad om tildeling av vederlagsfrie kvoter
Advertisements

Vann på avveier – en bransjeutfordring
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
>> Finding the job - choosing the people
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Nordiske logistikkløsninger
EnergiForvaltning+ •Et produkt for Deg som –ønsker stabile, forutsigbare og lave elpriser –syns spotpris og fastpris er altfor risikabelt –ønsker å bruke.
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Om Alcoa Lista Start 1971 Elkem/Alcoa - 100% Alcoa i 2010
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Utvikling av kveite oppdrett; erfaringer og utfordringer
4Q00 / År  Driftsinntekter MNOK 67,4 (64,7)  Driftsresultat MNOK 0,4 (2,7)  Årsresultat MNOK 0,2 (1,9) Resultat 2000 (99 i parentes)
Eiet av familien Cappelen. Etablert i 1729
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Standardisert arbeid.
Diplomat Norge AS.
Styrearbeid i Norwegian
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
”Vi ønsker å tilby Kunden best mulig service ved våre tjenester”
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Stoffkartotek-veileder
Nordic Choice og Thon tar oss fremover
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
Høring energi- og miljøkomiteen 8. november 2007 Av Bjørn Lauritzen Daglig leder Småkraftforeninga.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Erfaringer med Energiledelse
Presentasjon av fjernvarmeprosjekter
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Varmepumpe.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Carbontech Utvinning av super ren karbon fra naturgass Presentasjon Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Konkurransekraft på heimebane
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
Telenor Miljøkalkulator
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
PURCHASING SERVICE – FI DEPARTMENT 1 "Hvorfor er leveringskontrakter og samarbeidsavtaler med CERN av spesiell interesse?" 5 April 2006.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Innovasjon Innovasjon
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
(0) Sammen redder vi liv.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Medlemmer DNE har 210 medlemsbedrifter i 2017
[Firmanavn] Forretningsplan.
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
[Firmanavn] Forretningsplan.
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Vår kompetanse Maskinlinjen LEAN Økonomi CE merking Sertifiseringer
Næringslivet har miljøansvar
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Utskrift av presentasjonen:

Vi er Ulefos

Ulefos Gruppen Ulefos Holding Salg Produksjon Norge Island Danmark Sverige Finland Produksjon

1657: Holden Jernværk (Ulefos Jernværk) etableres på Ulefoss for å utnytte: forekomster av jernmalm, vannkraften fra Ulefoss og trekull fra skogene 1835: Ulefos Jernværk kjøpes av Diderik Cappelen 1877: Masovnen slukkes, dermed opphører råjernsproduksjonen. Støperivirksomheten fortsetter. 1952: Produksjonen av gategods starter og avløser etter hvert ovnsproduksjonen. 1965: Nytt formanlegg – Malcus 1970: Elektriske smelteovner installeres. Produksjon av seigjern starter. 1978: Nytt formanlegg – BMD-Formatic. Nye smelteovner og nytt sandanlegg 1996: Nytt formeanlegg – Heinrich Wagner Sinto 1999: Componenta Corporation OY og Ulefos Jernværk KS etablerer Ulefos NV AS 2004: Oppkjøp av Holger Andreasen i Danmark 2007: Ulefos NV AS eies 100% av Cappelen Holding 2007: Samarbeidsavtale med VATeknik AB i Sverige 2008: Nytt smelteanlegg 2009: Påstøping av pakninger på lokk. Robotiseringsanlegg. 2010: VATeknik Sverige AB blir en del av Ulefos Holding 2013: VATeknik AB, Vulkan Smith AS og Ulefos NV A/S skifter navn til Ulefos. Ulefos Oy blir etablert. Historien

Vår visjon er: Best i gata! Kvalitetssikring Produktkvalitet Produktutvikling Miljø Logistikk

Strategiske målsettinger Vi vil bli en av Europas mest lønnsomme gategods produsenter Vi vil være best til å utvikle funksjonelle gategodsløsninger for vårt hjemmemarked Best i gata Vi vil ha et kompetent og motivert team av medarbeidere som fokuserer på kontinuerlig forbedring Vi vil ikke ha noen skader/uhell på medarbeidere, fabrikk eller omgivelser Vi vil ha de mest tilfredse kundene for å sikre vår posisjon som markedsleder

Nøkkeltall 145 ansatte 100% seigjern 93% gategods 7 % industrigods/ovner Kapasitet 13 000 tonn/år 43% eksport (SE/DK/FI/ BE/ NL) Etablert 1657

Grønn bedrift ISO 9001 ISO 14001 Resirkulering Skrapjern El fra «egen» vannkraftproduksjon vs. kull

Carbon footprint er: Det totale utslipp av CO2 gasser forårsaket av en organisasjon, hendelse eller produkt.

Vi tar ansvar, gjør du…. Eksempel på CO2 utslipp på Ulefos produkt kontra import: CO2 utslipp på lokk og ramme Ø600mm fra Ulefos Jernværk AS: Produksjon 4,80 kg. CO2 (0,048kg Co2 per kg jern) Transport 0,80 kg. CO2 (til København) Samlet dokumentert miljøbelastning 5,60 kg. CO2 CO2 utslipp på lokk og ramme Ø600 mm fra Kina: Produksjon * Transport alene 28,33 kg. CO2 Samlet dokumentert miljøbelastning ? Vi ønsker å redusere ditt Carbon footprint - velg ULEFOS! Et gjennomsnitt av de 10 beste støperiene i Europa med Kupolovnsdrift har et utslipp på 330kg Co2 pr tonn smeltet jern, d.v.s 7 ganger høyere utslipp enn Ulefos Jernværk AS.

Hva står Ulefos for Våre bidrag reduserer dine kostnader 4/4/2017 Hva står Ulefos for Produkter med riktig kvalitet tilpasset nordiske forhold Tilstedeværelse og nærhet til marked Trygghet og langsiktighet Våre bidrag reduserer dine kostnader Hva står Ulefos for? I hvilken retning ønsker kundene at utviklingen skal gå? Vi tror på stadig forbedring, vi tror på riktig kvalitet og løsning tilpasset nordiske forhold, vi tror på langsiktig arbeid – dette kan koste ekstra men vi mener det gir bedre avkastning på sikt. Vi er «spesialister» på det nordiske markedet og leverer våre produkter tilpasset deretter. Vi oppfyller «samfunnets» krav og bidrar positivt- også fra kundens ståsted.

Norske produsenter har både konkurransefortrinn og -utfordringer Generelle trekk ved nordiske produsenter: - God og riktig tilpasset kvalitet på varer og tjenester - Følger gjeldene lover og regler - I front i produktutvikling - Høyt kompetansenivå - Miljøfokus Vi oppfyller alle krav, både fra våre kunder og det offentlige, og bidrar til et bærekraftig samfunn - noen må betale det det koster. Selv om et produkt med «tilleggstjenester» er dyrere, så vil du kunne sette opp regnestykker som viser lønnsomhet for samfunnet. Dette bør politikere kunne forstå! Hvis utenlandske leverandører/produsenter tilfredsstiller de samme strenge krav som Ulefos gjør, så er konkurransen rettferdig - og vi må fortsatt se med lupe på våre kostnader. - Godt utbygde velferdsordninger Alle disse positive elementene trekkene driver kostnadsnivået opp

Hovedutfordring for norsk industri: ”Vi må gjøre mer for mindre” 4/4/2017 Hovedutfordring for norsk industri: ”Vi må gjøre mer for mindre” Dette krever: at vi arbeider smartere at vi har motiverte ansatte at vi er mer engasjert mens vi er på arbeid teknologi i front automatisering Vi må fokusere på kostnader! Vi har ikke råd til 10% sykefravær. Vi må yte 100% mens vi er på jobb. Vi må tenke automatisering der det er mulig å få til. Vi konkurrerer ikke på like vilkår. Standarder som settes for egen industri er høyere enn det som settes til leverandører til det nordiske markedet (spesielt ift. offentlige anbud).

Hva er alternativet? - Liten påvirkning på produktutvikling og lokalt tilpassede behov - Liten påvirkning på utvikling av standarder - Anvisninger tilpasset forhold i andre land - Mindre informasjon og opplæring - Mindre kundestyrt produktutvikling, og større avstand mellom sluttbruker og produsent Hvis utenlandske produsenter styrer utviklingen må det norske/ nordiske markedet tilpasse seg løsninger som benyttes i andre land. Særnorske/ -nordiske løsninger er ikke lønnsomme for store produsenter. Avstanden mellom marked og produsent blir stor. Påvirkningskraften vår som «lite» marked blir liten ift. de andre europeiske markedene. Særnorske løsninger kan blir dyre. - Lengre leveransetider og redusert sortiment

Bidrag til nærmiljøet Merk! Fortsatt i arbeid 87% av omsetningen går til Norge? 100% går til Europa Merk! Fortsatt i arbeid

Sertifiseringer og merking To hovedtyper: Egenerklæring fra produsent. Kontroll av nøytral tredjepart. Krav ofte definert i lover eller direktiver. Kontrollmetode og merking definert i standarder. To hovedtyper Egenkontroll CE-merking kan komme LAV VERDI Tredjepartskontroll VIKTIG VERKTØY (forklar hvorfor)

Kvalitetskontroll Råmaterialer Smelteprosessen Sand Laboratoriet Prøvesmelter av nye leveringer 100% gjennvinnbart Sertifikat på hver leveranse Råmaterialer Kjemisk analyse før produksjonen starter Kjemisk analyse av hver smelteovn Temperaturovervåkning Smelteprosessen Prøver tas hver dag 97% gjennvinnbart Sand Laboratoriet Kjemisk analyse av smelte Sertifikat Mekanisk testing Sertifikat Kvalitetskontroll av sand Kjemisk analyse per 2 tonn Kjemisk analyse etter hver støp Sjekker temperatur på jernet hver andre time Støperi/ HWS 1. visuelle kontroll Sandblåsing 2. visuelle kontroll Dimensjonskontroll hvert 5 produkt ved veiing Mekanisk bearbeiding 3. visuelle kontroll Maling/ dypping 4. Visuelle kontroll Pakking

Produktgrupper SBA 1: SBA 2: Runde lokk og Firkantgods 7% rammer 82% Tilbehør SBA 3: Annet (utemiljø, ovner, industrigods) 11%

Seigjern - gråjern Seigjern (SjK) Jernkvalitet der karbonet ligger i kuleform Seig og sterk jernkvalitet Muliggjør tynne og lette konstruksjoner Smelten tilsettes magnesium rett før støping Gråjern (SjG) Jernkvalitet der karbonet ligger i flak Lav bruddstyrke

Råvarene Produksjon basert på resirkulert skrapjern. Mindre mengder råjern tilsettes for å sikre riktig og optimal jernkvalitet ved seigjernsproduksjon.

Smelting 2 elektriske smelteovner Kapasitet 8 tonn smelte pr. time Temperatur 1500 C Jernet tilsettes magnesium Hver magnesiumbehandling analyseres

Forming og støping Kapasitet 100 former per time 25% av jernet resirkuleres (løp, etc.) Formes i sand tilsatt vann, bentonitt (leire) og sot Avkjøles i formen til 500 C (1-2 timer) Sandblåses og maskineres ved behov

Mekanisk bearbeiding Godset sandblåses etter avkjøling Støpeskjøter og frynser slipes bort Anleggsflater dreies for riktig toleranse Beskyttes med miljøvennlig vannbasert maling

Planlegging Over 1000 ulike varianter gategods Ca 500 modeller industrigods Normal leveringstid på 2 uker Kan levere på 2 dager

Tegning og modellarbeid Sentral ressurs i produktutviklingsarbeidet 2 personer lokalisert på Ulefoss Modeller kjøpes hos underleverandører Eget modellverksted står for vedlikehold og endringer

Produktutviklingsprosessen IDEUTVIKLING: Tilbakemeldinger Interne grupper UTREDNING: Markedsvurdering Teknisk løsning Kalkulasjon 1 2 3 4 LANSERING: Materiell Presentasjoner Annonsering UTVIKLING: Tegning Modellarbeid Testing og endring

Testmaskin Både horisontal og vertikal belastning, samt hastighet kan varieres Slitasje ved overkjøringer Oppbremsing og akselerasjon Estimere produktets levetid Beregne vedlikeholds intervaller Tester her kan gi en indikasjon på hvordan produktet vil påvirkes i ekte gatemiljø.

Påstøpt pakning Eneste støperi i Europa som utfører dette i eget hus. Svært gode tilbakemeldinger fra markedet. Valgt som ny standard i flere kommuner.

Påstøpt pakning – 2 varianter Nytt konsept utviklet for Ulefos Jernværk. Eneste støperi i Europa som utfører dette i eget hus. Svært gode referanser fra markedet. Valgt som standard i flere kommuner.

Ulefos Jernværk Råvarelager Utstilling Lager, pakking og distribusjon Etterbehandling Smelteovner Modellverksted og lager Forme/støpelinje

Vi er en del av din hverdag Vi vil være kundens første valg Vi vil være best til å utvikle gategodsløsninger som dekker kundens behov Vi vil ha et kompetent og motivert team med fokus på kontinuerlig forbedring Vi vil være best på internt og eksternt miljø Vi vil ha de mest tilfredse kundene