Organiseringen av 8-ukers praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Praksislærermøte GLSM-praksis
Veiledning av studenter
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Organisering og arbeidet i kommunene
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Lene Dolva Bratland, 5. semester.  Vær åpen for ny informasjon  Å bli en del av fellesskapet.
Organisering av 3. semester praksis
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Utdanningsvalg 10.klasse
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Praksis i utlandet Studieåret 2009 – 2010 Presentasjon Kristin T. Alfer, adm ansv praksis.
Oppfølging av NOKUTs evaluering Kvalitetssikring av praksisstudiene – ASP Prodekan Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Pedagogisk profil Å bidra til at elevene skal kunne realisere sitt potensial Vurdering for læring Mer enn en tallkarakter: råd om hvordan man kan forbedre.
Utdanningsvalg 10.klasse
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Organiseringen av 8-ukers praksis Praksisansvarlig for Lektorprogrammet Marie S. Thorstensen

Praksiswiki Retningslinjer for praksis Tidligere Veileder og kontaktpersonheftet har blitt revidert og heter nå Retningslinjer for praksis. Samme tilgang på informasjon for studenter, veiledere og kontaktpersoner. Praksiswiki Retningslinjer for praksis

Overordnede tema i 8 ukers praksis Læreren som leder Læreren og lærerrollen Undervisning, læring og vurdering Undervisning og vurdering i egne fag Læreren og skolen Læreren og samfunnet

Ansvarsområder i praksis Kontaktperson Overordnede ansvaret for studentene Veiledning og informasjon om skolen som helhet Veileder Overordnede ansvaret for veiledning knyttet til undervisning forventningssamtale førveiledning etterveiledning gruppesamarbeid og kollegaveiledning oppsummeringssamtale Student Planlegge undervisning Sortere behov for veiledning

Kronologi kontaktperson Før/tidlig Innkalle til møte med studentene og veiledere Timeplaner over undervisning og veiledning Sørge for tilganger og arbeidsplasser til studentene Under Bistå veilederne Legge til rette for påhør Ringe praksisansvarlig ved tvil Etter/seint Sørge for at rapporter gjennomgås med studentene Sørge for at rapportene blir sendt ILS - fra påhør og veiledere

Kronologi veiledning Ta opp rapport/ utviklingsmål Utviklings-områder Hva ble skrevet i rapporten etter 4 ukers praksis? Utviklings-områder Planlegg veiledning med studentene Bruk kompetansemålkvalitets- beskrivelsene Økende uavhengighet tilpasset studenten Med økende pedagogisk profesjonalitet Midtveisvurdering Samle trådene, ta fram kvalitets- beskrivelsen Siste anledning for tvil! Sluttvurdering Basert på Kriterier for praktisk læredyktighet Innholdet i rapporten skal formidles til studentene Rapport leveres seinest en uke etter praksis

Praksisrapport Link fra praksiswiki

Vurderingsmøte Ved tvil om studentens lærerdyktighet Komité bestående av veileder(e), påhørere og praksisansvarlig Bestått/ ikke-bestått praksis Kvalitetsbeskrivelser og kriterier for vurdering av praktisk lærerdyktighet Rutine for oppfølging av studenter som får ikke-bestått