Organiseringen av 8-ukers praksis Praksisansvarlig for Lektorprogrammet Marie S. Thorstensen
Praksiswiki Retningslinjer for praksis Tidligere Veileder og kontaktpersonheftet har blitt revidert og heter nå Retningslinjer for praksis. Samme tilgang på informasjon for studenter, veiledere og kontaktpersoner. Praksiswiki Retningslinjer for praksis
Overordnede tema i 8 ukers praksis Læreren som leder Læreren og lærerrollen Undervisning, læring og vurdering Undervisning og vurdering i egne fag Læreren og skolen Læreren og samfunnet
Ansvarsområder i praksis Kontaktperson Overordnede ansvaret for studentene Veiledning og informasjon om skolen som helhet Veileder Overordnede ansvaret for veiledning knyttet til undervisning forventningssamtale førveiledning etterveiledning gruppesamarbeid og kollegaveiledning oppsummeringssamtale Student Planlegge undervisning Sortere behov for veiledning
Kronologi kontaktperson Før/tidlig Innkalle til møte med studentene og veiledere Timeplaner over undervisning og veiledning Sørge for tilganger og arbeidsplasser til studentene Under Bistå veilederne Legge til rette for påhør Ringe praksisansvarlig ved tvil Etter/seint Sørge for at rapporter gjennomgås med studentene Sørge for at rapportene blir sendt ILS - fra påhør og veiledere
Kronologi veiledning Ta opp rapport/ utviklingsmål Utviklings-områder Hva ble skrevet i rapporten etter 4 ukers praksis? Utviklings-områder Planlegg veiledning med studentene Bruk kompetansemålkvalitets- beskrivelsene Økende uavhengighet tilpasset studenten Med økende pedagogisk profesjonalitet Midtveisvurdering Samle trådene, ta fram kvalitets- beskrivelsen Siste anledning for tvil! Sluttvurdering Basert på Kriterier for praktisk læredyktighet Innholdet i rapporten skal formidles til studentene Rapport leveres seinest en uke etter praksis
Praksisrapport Link fra praksiswiki
Vurderingsmøte Ved tvil om studentens lærerdyktighet Komité bestående av veileder(e), påhørere og praksisansvarlig Bestått/ ikke-bestått praksis Kvalitetsbeskrivelser og kriterier for vurdering av praktisk lærerdyktighet Rutine for oppfølging av studenter som får ikke-bestått