LANGSUNDFORBINDELSEN NÆRINGSEFFEKTER OG FINANSIERING – 23.05.2013 Alternative title slide.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
KrFs alternative budsjett for Randaberg Kommune 2014 Budsjettet i Randaberg 2014.
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
Vitensentre i Norge.
Nes Arena Lang vegs ferd mot dag..
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Raskiftet vindkraftverk
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
KDP E18-korridoren i Asker
Anleggsplan for Barentsområdet (Norsk del) Einar Botnmark, leder Nordland Idrettskrets Presentere meg selv.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Utkast til Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Konferanse om fagskoleutdanning
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Dagsorden - Åpent møte kl
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Trond Sommer1 Offentlige anskaffelser Glåmdalsregionen.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Hvorfor ønsker rambøll samarbeidsavtale med ntnu?
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Fra saksfremlegg til kommunestyret: ”Styring av bevilgningene gjennom årlig handlingsprogram og i dialog med Tromsø kommune vil bidra til at man sammen.
Nye ishaller - status. Ishockey er en regional idrett i Norge..og anleggsmangel er vår fremste begrensning INNLEDNING  Vi må ha mer istid  Vi må ha.
Eksempel på PP-forside Test TROMSØ  ALTA  KIRKENES  VADSØ  SVALBARD  SORTLAND  BODØ  ST. PETERSBURG Mulighetsvurderinger Vannøya Havkraftverk.
Årlig kontaktmøte med fylkesmannen i Troms, Karlsøy kommune møter med følgende: * Formannskapet * Rådmannens ledergruppe.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
LONGYEARBYEN SETT I ET NORDOMRÅDEPERSPEKTIV Alternative title slide.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Eksempel- betinget tap
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø. Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år:
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Fasene i sykehusplanlegging – nå konseptfase
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Kompetansemegling i Rogaland
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
BUDSJETT D TITLE | 2 BUDSJETTFORUTSETNINGER.
FORELØPIGE RESULTATER EVALUERING AV SD'S PRØVE- PROSJEKT OM SAMORDNING AV BESTILLINGS- OG TT-TRANSPORT Alternative title slide.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Karlsøy kommune Arealplan Ronald Hardersen Hansnes 14/
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Sjømatnæringen i Karlsøy Bruk av virkemidler Rådmann Jan-Hugo Sørensen Sjømatseminar på Gamnes
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Prosjekter som jeg har fått lov å bidra til
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.
Langtidsplan og budsjett
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Undervisning og barnehage
Nes etappe 2, Alternative løsninger
Utskrift av presentasjonen:

LANGSUNDFORBINDELSEN NÆRINGSEFFEKTER OG FINANSIERING – Alternative title slide

ENDRINGER NÆRINGSEFFEKTER SIDEN 2009 Petroleumindustien Endelig gjennombrudd i Nord-Norge generelt og Tromsø spesielt Utbygging av Tønsnes igangsatt Planer for Olavsvern igangsatt Kysten er attraktiv for etableringer, jamfør utvikling i Rogaland Karlsøy kommune har 50 % av kysten i Troms Vannøy har trolig de beste naturgitte forutsetninger for etableringer for logistikk, men også Ringvassøy er aktuell. Karlsøy kommune her et handicap så lenge Langsundforbindelsen ikke er etablert, med virkning for hele Tromsø-regionen. Content slide

ENDRINGER NÆRINGSEFFEKTER SIDEN 2009 Mineralindustrien NGU har foretatt målinger i 2011 Store Norske Gull AS har fått leterettigheter på Vannøy og Ringvassøy (selskapet har formelt tatt pause, men har ennå rettighetene) Sannsynlig at ny gruvevirksomhet i Nord-Norge vil komme langs kysten av Troms, Karlsøy kommune ligger lengst fremme i prosess, eventuell industriell virksomhet tidligst om 12 år.

ENDRINGER NÆRINGSEFFEKTER SIDEN 2009 Endringer på Vannøy Utvidelse av havna i Vannvåg med effekt for fiskerinæring og annen aktivitet Tilrettelegging for North Rock Tilrettelegging for NOFI Endinger på Reinøy Uholdbar situasjon for Reinøy Sjømat og Reinøya Gartneri

ENDRINGER I REGIONAL UTVIKLING SIDEN 2009 Befolkningsvekst Tromsø Arbeidsmarkedsregion Boliger Fritid

ENDRINGER NÆRINGSEFFEKTER SIDEN 2009 Havn Økt interesse for samarbeid om havnefunksjoner mellom Karlsøy kommune og Tromsø Havn KF. Tromsø Havn KF har bedt om nytt initiativ fra Karlsøy kommune.

FINANSIERING Overgang til selvskyldnerkausjon vil gi årlige besparelser for Troms fylkeskommune på 1 – 4 mill kr, alt avhengig av hvor stor låneporteføljen er. For Langsundforbindelsen ved ordinær finansiering, ca 0,5 til 1 mill kr første år.

OPS - FORDELER Redusert risiko for fylkeskommunen for kostnadsoverskridelser Fylkeskommunens forsiktige budsjettering av bompengeinntekter unngås ved å la private aktører foreta komersiell vurdering av inntektsmulighetene. Fylkeskommunale utgifter vil komme først når Langsundforbindelsen er åpnet for trafikk. Fravær av opparbeiding av vedlikeholdsetteslep i kontraktsperioden Byggestart sikret i 2015 Content slide, two columns with image

OPS – MULIG FREMDRIFT 2013Mulighetsvurdering og beslutning 2014 Utarbeiding av avtale, utlysing i markedet og valg av leverandør 2015 Byggestart 2017 Åpning av Langsundforbindelsen 2018 – 2035/45 Periode for drift og vedlikehold og for inndekning av fylkeskommunal leiepris I budsjettene. Content slide, two columns with image

Endslide.