KS Kommuneøkonomikonferanse, Tromsø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Advertisements

Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Om skole og næringslivssamarbeid
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
KS Troms Jan-Hugo Sørensen, leder Rådmannsutvalget i Troms
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsråden Kommuneproposisjonen Pressekonferanse 15.mai 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune rådmannen Rådmann Ola Stene – Budsjett Orientering til formannskapet 1 Formannskapet Status arbeidet med.
Levanger kommune Budsjett 2004 Regjeringens forslag til Statsbudsjettet.
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
1 Inntektssystemet Kommunal- og regionaldepartementet - Inntektssystemet Nytt inntektssystem Jevnere fordeling av kommunenes inntekter Større.
Nytt inntektssystem for kommune-Norge
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
KS Strategikonferansen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Kommuneproposisjon 2010/RNB 2009 Rådgiver Halvard Svendsen.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Ved seniorrådgiver Børre Stolp, KS
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Høringsforslag nytt inntektssystem – eventuelle effekter kommunesammenslåing Sigmund Engdal, Fredrikstad, Hvaler, Råde, 22.. januar 2016.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Kommune av Flora og Vågsøy
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Demografikostnader Luster kommune ( )
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
NAVs bedriftsundersøkelse
Fordeling av kommunens inntekter
Utskrift av presentasjonen:

KS Kommuneøkonomikonferanse, Tromsø 16.05.08 Kommuneøkonomiproposisjonen 2009 og regjeringens forslag til nytt inntektssystem for kommunene Utfordringer for kommunene i Troms Jan-Hugo Sørensen leder rådmannsutvalget i Troms

Store forventinger til Sørheim-utvalgets forslag Kommunene i Finnmark ville bli tapere og håpet på minst mulig endringer Kommunene i Troms ville i hovedsak vinne, særlig Nord-Troms (tiltakssonen) Nord-Troms ville likestilles med Finnmark Tromsø ville tape Mindre kommuner i Sør-Norge ville vinne Kommuner med høy vekst ville vinne

Store forventninger Kommuner med svak skatteinngang skulle vinne Kommuner med folketallsnedgang skulle kompenseres Hovedstaden skulle kompenseres Og alt dette skulle finansieres innenfor samme potten

Nord-Troms Dagens regionaltilskudd: 4 kommuner i N-Troms får samme sats som Finnmark-kommunene (kr 10.389.000) Nytt forslag til småkommunetilskudd ”Kommuner i tiltakssonen” kr 10.389’ Øvrige kommuner kr 5.297’ NB Dette er ikke fulgt opp i tabellene !!!

Kommuneøkonomien i 2008 Skatteinntektene øker med 1,3 milliarder kr (hele landet) Kostnadsveksten øker med tilsvarende beløp (fra 4,8 % til 5,4 %) Dette er gjennomsnittstall for hele landet ! NB Ulik skatteinngang i landet Folketallet og innvandring

Kommuneøkonomien 2009 Samlet realvekst i inntektene med 7 – 7,5 milliarder kr (hele landet), med utgangspunkt i revidert nasjonalbudsjett 2008 Herav 3,5 – 4 mrd kr som vekst i frie inntekter (fordeles prosentvis likt på kommunene og fylkeskommunene)

Veksten i 2009 skal brukes slik: FRIE INNTEKTER, MEN: Demografiske utviklingen 1,1 – 1,4 mrd kr (herav fylkeskommunene 0,3 mrd kr) Øke bemanningen i pleie og omsorg Bygge opp dagtilbud for demente Økte ressurser til lavere trinn i grunnskolen (430 mill kr) NAV-reformen (70 mill kr)

Øremerkede tilskudd legges inn i rammetilskuddet i 2009 Tilskudd til psykisk helsearbeid Tilskudd til opplæring språklige minoriteter Samlet 3,5 milliarder kr Inngår ikke i veksten i frie inntekter Andelen frie inntekter i forhold til totale inntekter øker

Barnehagetilskuddene 21,5 mrd kr i 2008 Legges inn i rammetilskuddet først fra januar 2011 Kommunene får plikt til å finansiere private barnehager

Forsvarskommunene Tilskudd til omstillingsprosjekter i forsvarskommunene videreføres neppe Porsanger nevnes særskilt som berørt kommune

PU-tilskudd til vertskommuner Deler av rammetilskuddet for de 33 vertskommunene vil bli beregnet som øremerket tilskudd Når en PU faller fra vil det øremerkede tilskuddet reduseres

Endringer i inntektssystemet Regjeringens mål: Jevnere fordeling av inntektene Større forutsibarhet Ivareta regionalpolitiske mål

Endringer i skatten Skatteandelen reduseres fra 47,2 % til 45 % (andel av totale inntekter) Selskapsskatten avvikles som kommunal skatt Den symmetriske inntektsutjevningen økes fra 55 % til 57 % (til 60 % i 2011)

Distriktspolitiske tilskudd Regionaltilskuddet og Nord-Norge tilskuddet videreføres i nye navn Kommunene i Namdalen taes med Kommuner i Sør-Norge taes med

Endringer Overgangsordningen erstattes av et nytt inntektsgarantitilskudd (INGAR) Folketall pr 1. juli i året før budsjettåret Veksttilskudd til kommuner med sterk befolkningsvekst (vekst siste 3 år på 175 % av landsgj.snitt og skatteinntekt under 140 % av landsgj.snitt) Hovedstadstilskudd til Oslo på 300 mill kr

Nytt distriktspolitisk tilskudd Nord-Norge og Namdalstilskudd (kr pr innbygger, dagens satser) Småkommunetilskudd for kommuner under 3200 innbyggere (kr pr kommune, dagens satser) Distriktstilskudd Sør-Norge, for kommuner over 3200 innbyggere innenfor sone IV og delvs sone III (krone pr kommune + krone pr innbygger)

Hvordan finansieres det distriktspolitiske tilskuddet Rammen økes med 380 mill kr Trekkes fra innbyggertilskuddet med et likt beløp pr innbyger

Distriktspolitisk tilskudd Hedmark + 42 mill kr Oppland + 50 mill kr Buskerud + 6 mill kr Telemark + 11 mill kr Aust-Agder + 5 mill kr Vest-Agder + 7 mill kr Rogaland + 11 mill kr Hordaland + 40 mill kr

Distriktspolitisk tilskudd Sogn og Fjordane + 34 mill kr Møre og Romsdal + 38 mill kr Sør-Trøndelag + 61 mill kr Nord-Trøndelag + 71 mill kr Nordland + 0 kr Troms + 0 kr Finnmark + 0 kr SUM + 378 mill kr

Veksttilskudd 38 kommuner får samlet 143 mill kr Bodø 2,7 mill kr Tromsø 1,3 mill kr Storfjord 0,2 mill kr SUM Nord-Norge 4,2 mill kr

Samlet vekst Troms-kommunene Nytt distriktspol. tilskudd 0 kr Endringer folketallsdato Veksttilskudd Troms og Storfjord Selskapsskatt Finansiering av distriktspol. tilskudd, veksttilskudd og hovedstadstilskudd (-178 kr pr innbygger) Vekst i frie inntekter (+ 603 kr pr innbygger) SUM 691 kr pr innbygger = 106 mill. kr

Kostnadsnøklene Det foreslåes ingen endringer i kostnadsnøklene

Den økonomiske situasjonen for Troms-kommunene Folketallsnedgang og sentralisering Svake driftsresultater Mange kommuner har oppsamlede regnskapsunderskudd Høy lånegjeld Betydelige behov for oppgraderinger av skolebygninger

Største utfordring for Troms-kommunene Stabilisere og øke folketallet Sterk satsing på infrastruktur (veger, jernbane, havner, bredbånd) Tilgang kompetent arbeidskraft Videreutvikle reiselivsnæringen, marin sektor og petroluemsnæringen Sterk satsing på nordområdene Olympiske Leker 2018 i Tromsø

Oppsummering for Troms kommuner Samlet sett taper kommunene i Troms 53,6 mill kr det første året på Sørheimutvalget. 19 kommuner tjener på forslaget. Disse tjener 76,6 mill kr. Nordreisa tjener mest med 17,1 mill kr 6 kommuner taper på forslaget. Disse taper 19,5 mill kr. Tromsø taper mest med 10,9 mill kr

Det langsiktige tapet for Troms uten inntektsgarantien er 53,6 mill kr Det langsiktige tapet for Troms uten inntektsgarantien er 53,6 mill kr. Inntektsgarantien skal også finansieres og trekker isolert ned første års virkningen, men begrenser samtidig tapet i ti kommuner. Derfor blir første års effekten for Troms pluss 57,1 mill kr. Den langsiktige effekten gir: 9 kommuner for et positivt effekt 16 kommuner for et negativ effekt

Kommunene som tjener/taper på ny inntektsutjevning og fjerning av selskapskatt - Troms

Tap/gevinst (netto) nytt distriktspolitisk tilskudd – Troms taper 72,7 mill kr

Vekstkommune tilskudd, anslag Kun en kommune får gevinst av nytt vekstkommunetilskudd: Storfjord 0,1 mill kr Alle kommunene i Troms må være med å finansiere vekstkompensasjonen med kr 45,- per innbygger, det vil si nær 6,9 mill kr!

Gevinst/tap bruk av nytt folketall 1. juli – mill kr Troms tap nær 3,3 mill kr av ikke oppdatert folketall. Usikker prognose

Samlet gevinst/tap uten inntektsgaranti, systemeffekt Troms sum minus 53,6 mill kr

Samlet gevinst/tap med inntektsgaranti 1 års effekten Troms samlet gevinst på 57,1 mill på forslaget til Sørheim utvalget