Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring – Time 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Integrering og evaluering av autentisk tale i spanskundervisning ved NTNU Læring rett i lomma 2010.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Nettstedet – struktur.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Vurderingskriterier og oppgaver
Bokpresentasjon Oslo.
Blogger. En personlig nettbasert publikasjon ment for offentligheten Oppdateres ofte Postinger i omvendt kronologisk orden Blogger har ofte et personlig.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Avdeling for sosionomutdanning
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Essay er en skriftlig sjanger.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Lundi 29 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 Web 2.0. Blog, Wiki: Wiki -1/3.
VURDERING Musikk trinn.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Forum for studentaktive læringsformer
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Oppstart IKT2B Våren 2005 Faglærere: Birgit E.O. Bratseth & Elen Instefjord LÆRINGSMILJØ & DIDAKTIKK.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Studieteknikk for meir effektiv læring
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utskrift av presentasjonen:

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring – Time 1

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco2 Overview for idag Spørsmål, blogging (communication & learning material) Introduction: IKT og Læring? Hvorfor? Læringsteori: Syn på læring – for å sette læringsprosessen i gang + tips om Wordpress Læringsteori - gruppearbeid

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco3 Spørsmål, blogging, osv.… Spørsmål? Blogging: en av flere måte å kommunisere på med meg ov hverdandre En av flere læringsmiddler: journal, arkiv, kunnskap utvikling, osv…

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco4 IKT og Læring: Hvorfor? -a IKT og allestedsnærvær  IKT I hverdags liv: jobb, hjemme, ferie(plan)  IKT og globalisering: e-trade, e-learning for 5 kontinenter.  Nye læringsbehov (IKT, språk, etc.)

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco5 IKT og Læring: Hvorfor? -b Behov for Læring med/via/om IKT :  Utvilkling (av) og selvtillit i egen kompetanse  Utvikling av evnen til ansvarlig bruk av IKT som kommunikasjons- og læringsmiddel  Generell oppfatelse, innsikt om IKT verden for lærings/undervisning og identitetsutivling

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco6 Læringsteori: Syn på læring Bli bedre kjent med bloggskriving med en innlegg. Tips med Wordpress (blogsurfer, categories, link, private/offentlig) Innlegg om Syn på læring:  Hva betyr å lære?  Hvordan lærer man?  Hvordan ville du beskrive en god lærer, en god student?  Hvordan ville du beskrive en dårlig lærer/student?  Ta i bruk egen erfaring fra skolen og universitetet, språklæring, eller annet.  Dette trenger du ikke å ha offentlig om du ikke ønsker det.

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco7 Læringsteori: Gruppearbeid Lenk mellom undervisning og læring – i 4 deler: 1. Les artikkel og forbed en muntlig presentasjon av artikkelen 2. Presenter artikkelen mens andre tar notater 3. Skrev innlegg om de 2 artiklene du hørte om 4. Kommenter en annens innlegg, nemlig sin hans/henne forståelsen av din innlegg.

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco8 Læringsteori: Gruppearbeid Chandlers artikkel 1. Prøv å gi konkrete eksempler i de forskjellige delene 2. Hvordan kan man knytte teksten til læringssituasjoner?

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco9 Læringsteori: Gruppearbeid Gremmos artikkel  Rolle til erfaring  Lærers/elev roller. Counsellor?  Rolle til IKT  Beliefs/representations?  Metacognisjon  Knytt teksten til din egen språklæring i klasserommet og/eller med bruk av IKT

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco10 Læringsteori: Gruppearbeid Von Glasersfelts artikkel  Kunnskapp  Objektivitet/subjektivitet/intersubjektivitet?  Beliefs/conceptions  Sannhet  Lærer og students roller  Rolle til erfaring  Metacognisjon  Knytt teksten til din egen læringserfaring i klasserommet

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco11 Læringsteori: Gruppearbeid sammenfatning : knytte samme de 3 artiklene  Meaning construction  Læring  Subjektivitet/objektivitet  Beliefs/conceptions (forforestillinger)  IKT i læringsmiljø

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco12 Læringsteori … Round 2 Neste gang: dyppere I begreppene Bruk av deres innlegg fra i dags jobb Armstrongs og Laurillards tekster

Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco13 Read from you online…