Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2."— Utskrift av presentasjonen:

1 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2

2 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco2 Overview for idag Første time:  Oppgaven fra I går (web 2.0.: blog)  Tekniske aspekter med wiki & blog Andre time:  Noen begreper med Laurillards artikkel  Oppgave i grupper

3 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco3 Oppgaver fra i går… Del 1 (kan fulføres i grupper)  Finn blogs laget av/for studenter/elever  Les Edublog Insights (på min blog, under Om Læring) og lag en list av vår aktiviteter, aktiviteter du kunne gjerne ha fullført.  Knytt bruk av blog med læringsteori med konkrete utdrager fra pensumlisten Del 2 Skriv et innlegg som samler oppgavene. Les hverandres innlegg, la kommentarer, traceback, pingback.

4 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco4 Tekniske aspekter… …. med wiki & blog Bruker Wiki hele tiden, tar vi blog i morgen

5 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco5 Laurillards artikkel Gruppe input…

6 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco6 Laurillards artikkel  A partial exploitation of the article  A value in providing one possible methodology to:  Design learning material and/or environments  Analyse existing learning material and/or environments

7 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco7 Laurillards artikkel Terminology in the didactical field (ex. Learner autonomy theoretical field):  Acquisition: process vs result of process (side 33)  Traditionnal

8 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco8 (s. 34-35)  Discursive: Mening forhandling, samhandling  Adaptive: Bruk av tidligere erfaringer, kunskapp / forforestillinger for laerings- omgivelse tilpassing  Interactive/kommunicative: Support, feedback, problems/oppgaveløsning  Reflective: Knytte sammen teori og praksis, bearbad av forforestillinger, generalisering av erfaringer/kunnskapp Classification of educational media

9 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco9 Oversikt over medier for læring (se på High Five)  The different learning activities that are important for higher education are elicited through different kinds of media form. We can characterise these as ‘narrative’, which support activities such as attending or apprehending, as students are exposed to the ideas and range of knowledge in a subject area.  Interactive forms will support more active learning through investigating, communicative forms support debate and discussion.  For activities such as experimentation, or practise of skills, the medium has to be adaptive, providing information in some way about the result of the student’s action.  Finally, the student must have the opportunity to express their own ideas, reflecting their personal synthesis of what they have studied, for which they need some kind of productive medium.  Students need opportunities for active learning; the various activities must be well matched to the medium; and they need feedback on what they do, both to motivate them, and to enable them to improve their performance. (C. Jopp)

10 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco 10 Kolb’s Experiential Learning Cycle http://www.med-ed-online.org/f0000010.htm

11 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco11  Supports a constructivist approach to learning but… It does not take into account:  The relationship with the learning object/field at hand  The collaborative aspect of learning among peers and the rest of the world  The fact that the learning goals may change over time, throught the process  It focuses too much on the relationship with the teacher  And therefore is probably a bit contradictory as it shows a focus on TEACHING rather than LEARNING The conversational framework

12 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco12 gruppeoppgave… Velg mellom: Oppgave A: Dere har fått et stort busjett for å lage et nytt IKT læringsverktøy for å undervise engelsk og spansk på videregående skoler i Hordaland. Dere kan velge å starte noe ’from scratch’ eller bruke en gammel design (noe dere husker fra deres tid på skole) og oppdatere den med digitale media. Legg frem en opplegg med en vel argumentert grunnlag inspirert av Laurillards artikkel (og andre kilder fra pensum listen om det viser seg nyttig)

13 mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco13 Gruppeoppgave… Velg mellom: Oppgave B: For et par år/måneder siden fikk dere bruke et IKT- baserte fremmed språk læaringsverktøy som imponerte dere (eller absolutt ikke!) Oppgaven er å presentere verktøyet og vurdere den med argumenter inspirerte av Laurillards artikkel (og andre kilder fra pensum listen om det viser seg nyttig)


Laste ned ppt "Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google