Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Skjønnlitterær fortelling
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Mestring og forebygging av depresjon
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Nettvett.
Mestring og forebygging av depresjon
Kvinne på topp September2008.
Selvfølelse vs selvtillit
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Oppmerksomt nærvær/ Mindfulness
Linn-Heidi Lunde psykologspesialist
RME Nasjonal Konferanse
Roman- og novelleanalyse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
I dag snakker vi om psykiske problem:
"God bagasje på livets reise."
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Velkommen til Igangsetteropplæring i Lyngen 27. og 28. november 2008 Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Fest og følelser Om seksualitet.
Har du et problem – har du også kunnskap.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Fortellinger som metode.
Problemløsning.
BOF Barneorientert familieterapi
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Selvfølelse og selvtillit
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad

Selvfølelse: Kontakt med egen indre verden og mot til å vise fram spontane og sorterte deler av denne, sammen med andre. Kortversjon: Å føle seg verdig sammen med andre.

Hvordan blir jeg sett Jeg ser Andres følelser og tanker som signalsystem Feedback Handler ut i fra andre OBJEKT Påvirkelig Jeg ser Egne følelser og tanker som signalsystem Verdier Handler ut i fra meg selv SUBJEKT Nærværende Empatisk

Nærværende + Empatisk + Påvirkelig = Mentalisering

Gir ramme for arbeid med: Metakognitive vaner  trene på å være subjekt (eller objekt) Affektbevissthet  bli kjent med seg selv som subjekt Selvaksept selvets nettverk: ”kapasitet til å være mange og likevel oppleve seg selv som èn” Mindfulness  for klienten og for terapeuten

Å være mindfull som terapeut Sakke tempo Bringe fortiden inn i nåtiden Mindfull-språk

Mindfull-språk Snakke i presens: ”Mens du sier dette, hva foregår inni deg..” Skille og benevne tanker, følelser, kroppsfornemmelser: ”Så du har en tanke om at…” ”Hvilken følelse dukker opp?” ”Hva skjer i kroppen?” Be klienten legge merke til framfor spørre hvorfor: ”Hva legger du merke til mens du snakker..” ”Prøv å si det en gang til og legg merke til hva som skjer..” ”Hva får du tak i..” ”Hva er tydeligst for deg akkurat nå..”

Mini-mindfulness Go to body