Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Spørreundersøkelse 2013 Einar Laukli Fagnettverk 2013.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Hvordan skrive prosjektbeskrivelse?
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Tanker rundt opplæring i nytt biblioteksystem Maria Sindre Bjelke, BIBSYS Brukermøte 22. mars 2012.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Årsstudium i tysk og tysk i lærerutdanningen (60 studiepoeng)
Prosjekt 45e - WebConcret
1 Presentasjonsverktøy In Forelesning
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Bokpresentasjon Oslo.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Hverdagen for Ruth og Sissel.
En enkel introduksjon Geir H. Hansen & Martin Setek SUAF-SO USIT jQuery.
Muntlig nettundervisning André Avias / HiØ Språkkonferanse F21 – 12.mars 2011.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Utvikling av digitale læremidler LAVA-LU prosjektet høst98- vår 99.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.
Byggherreskolen Nett Spesielle utfordringer ved kurs på nett Jostein Myrbostad 1. juni 2007 Evalueringsseminar 1. juni 2007 om de nettbaserte vegkursene.
Merete Asak - Styreleder ISOC Norge
Sandvika vgs Sandvika high school organazing the learning
Adobe Connect 24. AUGUST 2015 Bente Sollid.
EiT Landsby.
Ulike perspektiv på læring
Smak på maten!.
Thorleif Hjeltnes, HiST
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Utskrift av presentasjonen:

Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø

I denne presentasjonen av nye Nettspansk skal vi: se nærmere på hvordan den lydbaserte nettundervisningen fungerer, og utfordringer og muligheter knyttet til denne.

Hva er Nettspansk? Nettspansk er UiB sitt internettbaserte undervisningstilbud innen Spansk-og latinamerikastudier. Nettspansk tilbyr begynnerkurs i spansk, og fem moduler på 100/grunnfagsnivå: språk og oversettelse, kulturkunnskap, historie, litteratur og didaktikk Undervisningen er delt inn i forelesninger og grupper, der forelesningene er en ganske monolog kilde til informasjon fra foreleser, mens gruppene er mer interaktive.

Bakgrunn: Nettspansk har eksistert siden 2002, og var frem til høsten 2009 knyttet til Lingo, UiB sin virtuelle læringsplattform. Undervisningen i sanntid var i denne perioden utelukkende chatbasert, uten lyd. Fra høsten 2009: undervisning og interaktiv kommunikasjon med lyd, i tillegg til chat. Undervisningen foregår på Adobe sin virtuelle plattform, Adobe Comunicator. Studentene møter til undervisning til faste tider hver uke.

Nettbasert undervisning Hva tenker vi om virtuelle fellesskap? Hvorfor?

Nettbasert spanskundervisning på Adobe Connect:

Fakta/Boldic Award- * Boldic Award-prisen blir gitt for ”Creativity and Innovation in Open and Distance learning”. * Juryens begrunnelse: `”innovative use of platforms allows of synchronic communication (audio and chat) in combination with powerpoint presentations. Students are able to follow the on-line classes from everywhere in the world.”

”Det som er synd er at det kun foregår skriftlig, ikke muntlig. Skulle gjerne hatt mer muntlig trening.” Student Slan614 (litteratur Nettspansk), vår 2009

Utfordringer/temaer for diskusjon rundt nettundervisning med lyd: Skal den muntlige undervisningen tas opp og gjøres tilgjengelig for kurset, inkludert studentenes bidrag?

Skal de muntlige kommentarene fra forlesere på innspilte forelesninger kunne brukes som kilde for direkte, skriftlige siteringer ?

Hvordan vil dette påvirke ”muntligheten” ved forelesningene, ofte holdt av norske forelesere?

Kort fortalt: hva vil vi med mer teknologi hvis det vi byr på er ”skriftlig”?

Skaper kombinasjonen spontan muntlighet via lyd, og siden båndopptaket, en gråsone for hva som kan regnes som muntlige og skriftlige siterbare kilder?

Tekniske/praktiske sider av saken: hvor mye spiller selve det tekniske (lydkvalitet, mikrofon) inn i problemstillingene som her tas opp?

Aller sist, og kanskje viktigst: hva vil vi med lydbasert nettundervisning? Er det rom for personlighet i nettundervisningen? Hva vil vi fylle de kreative tekniske løsningene med?