Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter i Trondheim Mai/Juni 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport kjønn 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
1 Kontakt på lærerstedet Kontaktgrad per lærested – minst 2 ganger per måned •Tabellen viser andelen av alle studentene på lærestedene som har.
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport svarfordeling 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Mestring og forebygging av depresjon
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
1 Læringsmiljøet for studenter med nedsatt funksjonsevne Presentasjon på nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim, 15. okt Truls.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter SiB, SiT og SiO Okt Faggruppe utvikler spørreskjema som bygger på tidligere undersøkelser i T og O.
Trond Nymark Siviløkonom NHH
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
1 Sosialkonsulenten Tilrettelegging av velferdstiltak/informasjon for internasjonale studenter.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Folkehelse i Nord-Trøndelag
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 Kontakt på lærestedet 8. 2 Kontakt på lærerstedet.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Presentasjon 10. nasjonale konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim 21. oktober 2015 Truls Nedregård avdelingsleder, TNS Gallup.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Uttrekk fra Studiekvalitetsundersøkelsen 2012 og Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2010 (SHOT)
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utvalgte resultater for SVGS
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Kontakt på lærerstedet
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
Læringsmiljøundersøkelse 2012
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Forebygging og helsefremming
Utskrift av presentasjonen:

Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter i Trondheim Mai/Juni 2004

Fakta om undersøkelsen 2900 skjema fordelt på læresteder svar, dvs. 47% Målgruppe: norske studenter under 35 år på læresteder i Trondheim Feltarbeidsperioden var 7. mai – 22. juni 2004 God datakvalitet; lav ubesvart-andel, god validitet

Hovedkonklusjon

 Undersøkelsen gir et hovedinntrykk av at de aller fleste studentene er aktive og ressurssterke. Det finnes likevel noen som sliter, særlig knyttet til studiesituasjonen og en opplevelse av stress, dårlig samvittighet og utilstrekkelighet ift. denne. De fleste trivselsmessige problemene kan relateres til usikkerhet, bekymring, dårlig selvtillit og lignende. Redusert frihet ift. studiet og endringer i studiefinansieringen har trolig forsterket denne utfordringen.  En god del av studentene er i en økonomisk sårbar situasjon, og bekymrer seg over dette. Det forsterker stressopplevelsen i studiesituasjonen for mange.  Studentene har det jevnt over godt følelsesmessig. De aller fleste lever også et sosialt liv med stor kontaktflate, som de oppfatter som godt. Omfanget av helsetilbudet mht. individuell psykososial behandling synes å være dimensjonert ift. behovet.  Studentene etterspør i mye større grad en annen type kompetanse knyttet til hjelp og veiledning ifm. økonomiske forhold, studieveiledning, studieteknikk og studieprogresjonsproblemer. En bør derfor ha fokus på omfanget av – og innholdet i denne typen tilbud, inklusive profesjonalisering og dyktiggjøring av ansatte. Studentenes helse- og trivselssituasjon er jevnt over god De etterspør i større grad en annen type kompetanse enn tradisjonell individuell psykososial behandling

 I tillegg til informasjon om gamle og eventuelle nye tilbud, bør en fokusere på tiltak som bryter ned følte barrierer mot å ta kontakt og benytte seg av psykososiale – og andre tilbud med lavere terskel. En del studenter kvier seg mot å ta kontakt, på tross av at de kjenner tilbudene og har følt behov for å benytte dem.  Studentene har stort fokus på en del forhold ved lærestedene, som det dels er betydelig misnøye med. Dette er knyttet til fasiliteter som tilgang på egnede lokaler og plasser for studieaktiviteter, men også til kvaliteten på undervisning og veiledning. Dette er en generell utfordring, selv om situasjonen varierer mellom lærestedene. Kritisk fokus på forhold ved lærestedene Mange er lite fornøyde med fasiliteter, undervisning og veiledning

Oppsummering

 Studentene har mange venner, både i tilknytning til studiestedet og på fritiden, som de ofte er sammen med. Likevel kunne hver femte student ønsket seg enda flere. Venner er svært viktig, og særlig for de yngste studentene.  4% av studentene med barn under skolepliktig alder har søkt om barnehageplass hos SiT uten å få det. Dette tilsvarer om lag 40 foresatte.  Studentene foretrekker i stor grad å bo i sentrum eller sentrumsnært. De er jevnt over fornøyde med sin bosituasjon, uavhengig av bosted og boligtype.  Private hybler ligger 30% over SiTs hybler i pris når en inkluderer strømutgifter. Den relative forskjellen mellom disse boformene har økt mye siden  De som bor hos SiT bor relativt trangt. Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (1)

 Lånekassen er hovedinntektskilde for de aller fleste (85%). 4 av 10 har fast arbeid ved siden av studiene. 3 av 4 har feriejobb.  En del studenter er i en økonomisk sårbar situasjon. Hver 20. blant dem har ofte problemer med å betale de løpende utgiftene. Den økonomiske sårbarheten blant studentene er langt mer utbredt enn i befolkningen generelt.  Studentene har et høyt aktivitetsnivå, særlig mht. Internett, trening/mosjon og uteliv/festing. Livssituasjonen er avgjørende for aktivitetsnivået, som reduseres når studentene blir eldre og stifter familie.  4 av 10 drikker minst ukentlig alkohol. 10% drikker flere ganger per uke. I underkant av 2% av studentene har symptomer på alkoholproblemer. Hver fjerde student har prøvd narkotika. I underkant av 2% bruker narkotika av og til eller ofte i dag.  Studentene er i liten grad aktive i studentpolitikk og samfunnsengasjert virksomhet.  Det eksisterer i liten grad barrierer mot å delta i organiserte aktiviteter og arrangementer i studiemiljøet for de som ønsker det. Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (2)

 De aller fleste oppfatter studiet de går på som meningsfullt.  Det er utbredt misnøye med en del forhold på lærestedene, knyttet til tilgang på egnede lokaler (grupperom o.a.) og lesesalsplasser, omfanget av – og kvaliteten i veiledingen o.a. Det er også mye misnøye med en del fysiske forhold som inneklima og støyforhold.  Studentene vurderer i stor grad sine egne forutsetninger for studiet de går på som tilstrekkelige eller mer enn det, selv om noen har for dårlige engelsk- og/eller datakunnskaper.  Mange gir uttrykk for at de kan ha problemer med arbeidspresset, konsentrasjonen, at de ikke forstår undervisningen o.a.  Mobbing og seksuell trakassering i studietilværelsen er tilnærmet ikke-eksisterende. Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (3)

 Studentene er jevnt over ved god fysisk helse. En av ti opplever av og til at fysiske problemer gjør det vanskelig å delta i studieaktiviteter. Få opplever at slike plager gjør det vanskelig å gjennomføre studiet. De vanligste fysiske plagene er nedsatt syn, allergi/astma/eksem, hodepine/migrene, mage- og muskelplager.  Hver femte student går ikke regelmessig til tannlege. I tillegg går 15% av studentene til tannlege sjeldnere enn hvert annet år. I underkant av 4% av studentene har dårlig tannhelse, samtidig som de går til tannlege sjeldnere enn hvert annet år. Økonomiske forhold oppgis som den dominerende årsaken til dette.  Studentene er jevnt over ved god psykisk helse, og føler at de har det godt. En del gir uttrykk for usikkerhet og stadig grubling og bekymring. Alvorlige depressive tanker forekommer svært sjelden.  En av ti studenter opplever i alle fall av og til at psykiske plager, eller at de følelsesmessig ikke har det bra, har negativ innvirkning på muligheten til å gjennomføre studiet. Resultatene tyder i liten grad på at dette er relatert til alvorlige følelsesmessige lidelser. Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (4)

 De viktigste forholdene som bidrar til få symptomer på følelsesmessige problemer synes å være relatert til mestring av studiesituasjonen, fysisk helse og sosialt nettverk. De viktigste enkeltelementene er (i synkende rekkefølge etter viktighet):  evnen til ikke å bekymre seg over studiene  fravær av konsentrasjonsproblemer ift. studiene og undervisningen  deltakelse i sosiale og kulturelle aktiviteter  god fysisk helse  familiens støtte til egne valg (studiemessig og personlig)  godt forhold til ektefelle, partner, samboer eller kjæreste  godt forhold til venner Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (5)

 I tillegg synes følgende forhold å være av vesentlig betydning – selv om de har mindre betydning enn det foran nevnte - for studentenes følelsesmessige trivselssituasjonen:  kjønn (det å være mann senker i seg selv sannsynligheten for å ha følelsesmessige problemsymptomer noe)  aktivt friluftsliv og mosjon  generelt aktivitetsnivå (aktivitetsindeks)  fravær av symptomer på et problematisk forhold til alkohol  fravær av mobbing (som er tilnærmet ikke-eksisterende)  positiv vurdering av måten de velger å bruke tiden på  nok søvn og hvile  god forståelse av forelesere og undervisningen  opplever informasjonen fra studiestedet som god Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (6)

Sivilstatus og venner

Sivilstatus 4 av 10 er singel/enslige

Andel enslige på læresteder Andelen enslige er høyest på NTNU siv.ing., realfag og ’annet’

Om de har noen de regner som sin beste venn (%) 8 av 10 har en bestevenn

Andel som har en bestevenn (%) Kvinner har i større grad en bestevenn enn menn StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Hvor mange nære venner de jevnlig har omgang med i studieåret (%) De aller fleste har minst 2 venner som de jevnlig har omgang med i studieåret

Hvor mange nære venner de har totalt (%) De aller fleste har minst 4 nære venner totalt sett

Om de har mange nok gode venner (%) 1 av 5 føler at de ikke har mange nok gode venner

Andel som føler at de ikke har mange nok gode venner (%) Unge og enslige/single føler i størst grad at de ikke har mange nok gode venner StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Hvor ofte de er sammen med venner (uavh. av hvilke) i fritiden (%) Tilnærmet ingen er venneløse

Hvor ofte de er sammen med venner (uavh. av hvilke) i fritiden avh. av alder (%) Omgangshyppigheten med venner synker med alderen

Andel som er sammen med venner i fritiden månedlig eller sjeldnere (%) Gifte med barn er mindre hyppig sammen med venner i fritiden StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Hvor ofte de er sammen med studievenner i fritiden (%) Studentene på NTNU Siv.ing. og ’annet’ er hyppigere sammen med studievenner

Hvor ofte de er sammen med studievenner i fritiden avh. av alder (%) Omgangshyppigheten med studievenner synker med alderen

Fadderordningen

Andel som har hatt fadder (%) 7 av 10 har hatt fadder. Andelen er lavest på Dragvoll Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Andel som har vært fadder (%) 2 av 10 har vært fadder Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Andel som ikke har deltatt (ikke hatt/ikke vært) i fadderordningen (%) Bare 1 av 10 har ikke deltatt i fadderordningen på NTNU Siv.ing. Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Oppfatning av fadderordningens betydning (%) Fadderordningen oppfattes som viktig

Oppfatning av fadderordningens betydning i aldersgrupper (%) Fadderordningen oppfattes som viktig av en stor majoritet i alle aldersgrupper

Barn

5% av studentene har barn

Barnepass 5% av studentene med barn under skolealder sier at de ikke har fått plass i SiT-bhg. Om barnet/barna har plass i barnehage (blant studenter med barn under skolepliktig alder, n=59): Om de har prøvd å få barnehageplass (blant studenter med barn under skolepliktig alder som ikke har barnehageplass, n=28):

Bolig

Hvor studentene bor, totalt og avh. av boform De fleste bor i – eller nært sentrum

Hvordan studentene bor 13% av studentene bor hos SiT Andel som bor hos SiT på ulike læresteder:

Boutgifter inkl. strøm (gjennomsnitt kr. per mnd. per person) SiT er prisgunstige. SiT-hyblene ligger rundt 30% under private alternativer

Bostørrelse (gjennomsnitt kvm. inkl. fellesrom) Private hybler er i gjennomsnitt større enn andre hybler

Bostørrelse (gjennomsnitt kvm. inkl. fellesrom per person i husholdningen) De som bor i dubletter/parleiligheter har minst plass

Bostørrelse og boutgifter blant de som leier boenhet Liten sammenheng

Trivsel med bosituasjon totalt sett De aller fleste trives godt med sin bosituasjon

Økonomi

Inntektskilder 9 av 10 har studielån og stipend Inntektskilder siste år (%) Hovedinntekskilde (%)

Gjennomsnittlig brutto årsinntekt (hele 1000 kr.) NTNU Siv.ing-studentene har lavest årsinntekt ved siden av studielån/-stipend

Andel med hhv. fast jobb ved siden av studiene og andel med feriejobb Siv.ing., teknologi- og realfagsstudentene har i mindre grad fast jobb ved siden av Andel med fast jobb (%)Andel med feriejobb (%)

Økonomisk sårbarhet 3 av 10 studenter har ofte eller av og til vansker med å klare de løpende utgiftene Har det i løpet av de siste 12 mnd. hendt at du/husholdningen har hatt vansker med å klare de løpende utgiftene for eksempel til mat, transport, bolig? Var din/husholdningens økonomi i mesteparten av 2003 slik at du/dere ville klare en uforutsett regning på 5000 kroner?

Andel som ofte har problemer med å klare løpende utgifter i undergrupper Høyest andel på HiST ALT og NTNU Dragvoll Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Aktiviteter og gjøremål

Fritidsaktiviteter/gjøremål Studentene er særlig aktive mht. Internett, idrett/trim, samt serveringssteder og fester

Aktivitetsindeks i undergrupper Studenter med barn deltar i mindre grad i fritidsaktivitetene Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Andel med lav aktivitet i undergrupper (%) Studenter med barn deltar i mindre grad i fritidsaktivitetene Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Andel som trener eller mosjonerer minst ukentlig i undergrupper (%) Studenter med barn driver mindre trening og mosjon Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Andel som går på kino, teater, konsert eller driver aktiv musikkutøvelse minst ukentlig (%) Studenter med barn deltar i mindre grad i aktivitetene Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder Andel som surfer eller chatter på Internett, eller spiller data-/videospill minst ukentlig (%) Menn gjør dette langt hyppigere enn kvinner

Andel som går på kafé/spisesteder på dagtid minst ukentlig (%) Gifte oppsøker i mindre grad spisesteder på dagtid Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Andel som går på serveringssteder eller private fester på kveldstid minst ukentlig (%) Stor forskjell avhengig av alder og familiesituasjon Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Andel som deltar i studentpolitisk virksomhet minst månedlig (%) Studentene på HiST ALT deltar i størst grad i studentpolitisk virksomhet Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Oppfatning av tilgjengeligheten til organiserte aktiviteter i studentmiljøet (%) Få synes det er vanskelig å delta på organiserte aktiviteter hvis de ønsker det

Andel som synes det er ganske – eller meget vanskelig å delta i undergrupper (%) De eldste kvinnene er overrepresenterte StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Timer per uke tilbrakt på studiested og med studieaktiviteter hjemme (%) Studentene bruker i gjennomsnitt 34 timer på studiestedet eller til studieaktiviteter hjemme i løpet av en vanlig studieuke (utenfor eksamensperioden) Heltidsstudenter

Timer per uke med obligatorisk undervisning på studiestedet (%) Studentene har i gjennomsnitt 10 timer med obligatorisk undervisning på studiestedet i løpet av en vanlig studieuke (utenfor eksamensperioden) Heltidsstudenter

Forholdene på studiestedet

Om de planlegger å ta full studieprogresjon dette semesteret (%) Studentene på NTNU Realfag planlegger i mindre grad å ta full progresjon dette semesteret Heltidsstudenter

I hvilken grad studiet oppfattes som meningsfullt (%) Andelen som ikke oppfatter studiet som meningsfullt er høyest på Dragvoll

Oppfatning av Trondheim som studieby (%) Holdningen til Trh. som studieby er jevnt over positiv

Andel som ikke har en positiv oppfatning av Trh. som studieby (%) De eldste og de med barn oppfatter i litt mindre grad Trh. positivt som studentby StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Tilfredshet med forhold på studiestedet (%) En del misnøye med forhold på studiestedet

Tilfredshet med tilgangen på grupperom (%) Mye misnøye generelt. Høyest tilfredshet på HiST AHS

Tilfredshet med tilgangen på plass i lesesaler (%) Lavest tilfredshet på NTNU Dragvoll, HiST AFT og HiST ALT

Tilfredshet med tilgangen på dataarbeidsplasser (%) Stor grad av misnøye på HiST ALT og DMMH

Tilfredshet med kvaliteten på undervisningen (%) Utbredt misnøye på HiST ASP

Tilfredshet med muligheten til å få studieveil. om fagalt., jobbmuligheter o.a. (%) Relativt få er fornøyde med veiledningsmulighetene

Tilfredshet med kvaliteten på studieveiledningen (%) Relativt få er fornøyde med kvaliteten på studieveiledningen

Tilfredshet med informasjonen fra studiestedet (%) Mye misnøye generelt. Utbredt misnøye med informasjon på DMMH og HiST ASP

Tilfredshet med int. und.personalet viser for din faglige utvikling (%) Mye misnøye generelt. Utbredt misnøye på HiST ASP

I hvilken grad forhold påvirker læringsmiljøet negativt (%) Konsentrasjonsproblemer, arbeidspress, problem med å forstå forelesere/underv.

Arbeidspresset på studiestedet (%) Mange opplever av og til arbeidspresset som negativt

Andel som av og til eller ofte plages av arbeidspresset (%) Relativt hyppig oppfatning i alle undergrupper StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Press fra foreldre eller annen slekt om at du skal gjøre det bra (%) Størst andel som opplever dette som et problem på NTNU Dragvoll og HiST AiTel

Andel som av og til eller ofte plages av press fra slekt (%) De eldste studentene opplever i størst grad denne typen press StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Press fra medstudenter om at du skal gjøre det bra (%) Relativt små forskjeller mellom lærestedene

Andel som av og til eller ofte plages av press fra medstudenter (%) Kvinner plages oftere av press fra medstudenter enn menn StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Konsentrasjonsproblemer ift. studiene eller undervisningen (%) Relativt utbredt på alle lærestedene

Andel som av og til eller ofte plages av konsentrasjonsproblemer (%) Studenter i etablerte parforhold med barn plages i mindre grad enn andre StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Problemer med å forstå forelesere eller undervisningen (%) Mest utbredt på HiST AMMT og NTNU Siv.ing.

Uklare arbeidsoppgaver på studiet (%) Mest utbredt på DMMH, HiST ASP og HiST AHS

Vurdering av egne ferdigheter (%) De aller fleste mener deres ferdigheter på disse områdene er tilstrekkelige eller bedre

Lese- og skriveferdigheter (%) Relativt små forskjeller mellom lærestedene

Engelskkunnskaper (%) Om lag hver 10. student på de fleste lærestedene vurderer egne engelskkunnskaper som for dårlige

Datakunnskaper (bruk av PC og nødvendig programvare) (%) Om lag hver 10. student på de fleste lærestedene vurderer egne datakunnskaper som for dårlige

E-post, Internett, hente ut øvinger og forelesningsnotater fra nettet (%) Hver 5. student på DMMH har problem med dette

I hvilken grad fysiske forhold påvirker læringsmiljøet negativt (%) Dårlig inneklima (temp., trekk, luft, renhold) oppleves som et problem av mange

Dårlig inneklima (temp., trekk, luft, renhold) (%) Dårlig inneklima oppleves som et problem av mange på alle lærestedene

Tobakksrøyk (%) Tobakksrøyk oppleves i størst grad som et problem på HiST ASP, HiST AHS, HiST AMMT og DMMH

Støy (%) Støy oppleves sporadisk som et problem av mange på alle lærestedene

Dårlig belysning (%) Dårlig belysning oppleves oftest som et problem på NTNU Dragvoll

Dårlig tilpasning av bord, stoler, dataarb.plasser (%) Dårlig tilpasning av møbler/arb.plasser oppleves oftest som et problem på HiST AMMT

Fysisk helse

Oppfatning av egen fysisk helse (%) Studentene er jevnt over ved god fysisk helse

Langvarige lidelser med funksjonsnedsetting (%) Studentene er jevnt over ved god fysisk helse

Langvarige lidelser med funksjonsnedsetting blant de som ikke har god helse (%) Nedsatt syn, allergi/astma/eksem, hodepine/migrene, mageproblem og muskelplager

Om fysiske plager har gjort det vanskelig å gjennomføre daglige studieaktiviteter siste år (%) 1 av 10 opplever av og til at fysiske plager gjør det vanskelig å gjennomføre studieaktiviteter

Om fysiske plager har hatt negativ innvirkning på muligheten til å gjennomføre studiet (%) 4% opplever av og til eller ofte at fysiske plager gjør det vanskelig å gjennomføre studiet

Om fysiske plager har medført redusert aktivitet i fritiden (%) 13% har i alle fall av og til opplevd at fysiske plager har medført redusert fritidsaktivitet siste år

Tannlege

Hvor ofte de går til tannlege (%) Hver 5. student går ikke regelmessig til tannlege

Andel som går sjeldnere enn hvert annet år eller som ikke går regelmessig til tannlege (%) Menn går sjeldnere enn kvinner hyppig til tannlege StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Hvordan de vurderer tannhelsen sin (%) 11% av de som går sjeldnere enn hvert annet år til tannlege har dårlig tannhelse (dvs. i underkant av 4% av alle studenter)

Årsak til at de går til tannlege sjeldnere enn hvert annet år (%) Kostnaden oppgis oftest som årsak til sjeldne tannlegebesøk

Hvordan de har det

Hvordan studentene føler seg Usikkerhet og grubling over små ting er de mest utbredte problemene

Antall symptomer (kumulativ %) 5% har halvparten eller flere av de 24 symptomene ofte eller nesten alltid

Andel med minst 12 problemsymptomer - psykososiale forhold (%) Problemene er trolig mest utbredt på NTNU Dragvoll Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Om psykiske plager har gjort det vanskelig å gjennomføre daglige studieaktiviteter siste år (%) 1 av 10 opplever minst av og til at psykiske plager gjør det vanskelig å gjennomføre studieaktiviteter

Andel med psykiske plager som har gjort det vanskelig å studere siste år (%) Økende tendens med alder StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Om psykiske plager har hatt negativ innvirkning på muligheten til å gjennomføre studiet (%) 1 av 10 opplever av og til eller ofte at psykiske plager gjør det vanskelig å gjennomføre studiet

Om psykiske plager har medført redusert aktivitet i fritiden (%) 12% har i alle fall av og til opplevd at psysiske plager har medført redusert fritidsaktivitet siste år

Ofte eller av og til erfart at psykiske/følelsesmessige plager har gjort det vanskelig å delta i daglige studieaktiviteter siste år: Behov for – og bruk av psykososial hjelp i løpet av studetiden (%) 1/5 av de som har forsøkt å få, sier at de ikke har brukt profesjonell hjelp. Dette utgjør 0,8% av den totale studentpopulasjonen Om de har forsøkt å få profesjonell hjelp Andeler blant de som har hatt plager Har forsøkt å få profesjonell hjelp Andeler blant ALLE studentene Om de har benyttet profesjonell hjelp Andeler blant de som har forsøkt å få hjelp Hjelp og støtte Andeler blant de som har hatt plager

Tilfredshet med trivselsområder i studiesituasjonen (%) En del er bekymret over økonomien og studiene

Tobakk, alkohol og narkotika

Tobakk, alkohol og narkotika (%) 4 av 10 drikker minst ukentlig alkohol Røyker du? Bruker du snus, skrå eller lignende? Hvor ofte drikker du alkohol? Hvor ofte bruker du narkotika i dag? Har du noen gang prøvd narkotika?

Andel som røyker fast (%) Høy andel røykere på DMMH og Dragvoll Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Andel som snuser fast (%) 12% av guttene snuser Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Andel som drikker alkohol flere ganger per uke (%) Enslige gutter drikker hyppigst Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Problemsymptomer alkohol; andel som drikker minst ukentlig og har hatt symptomet (%) 15% drikker minst ukentlig og har følt at de burde redusere alkoholforbruket Antall problemsymptomer

Andel med symptomer på alkoholproblemer (%) Symptomomfanget er størst på NTNU Dragvoll Studiested

Andel med symptomer på alkoholproblemer (%) Symptomomfanget er størst blant enslige menn StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Andel som av og til eller ofte bruker narkotika (%) Bruk av narkotika er relativt utbredt på NTNU Dragvoll Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder

Bruk av avslappende-/beroligende-/sovemedisin siste år (%) Få har brukt beroligende medisin Bruk av beroligende medisin