AV TORBJØRN TRONDSEN NORGES FISKERIHØGSKOLE/ HØGSKOLEN I BODØ Mulighetenes næring. Hvilke verdier representerer fiskeressursene og hvordan fordeles de? AV TORBJØRN TRONDSEN NORGES FISKERIHØGSKOLE/ HØGSKOLEN I BODØ
MIN FORSKNINGSBAKGRUNN Faktorer som påvirker økonomisk nyskapning i fiskerinæringen Organisering Markedsføring Teknologi Pågående forskningsprosjekter: Verdiskapning innen førstehåndsomsetning for fisk Faktorer som påvirker for markedsorientering i fiskeri og jordbrukindustri Fiskeforbruk og helse www.fishmarketing.com T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
REGULERING AV FISKE =FORVALTNING AV VERDIER Ressursene i havet er et knapt gode med økende verdi Færre fiskere og fartøy å dele på Antall fiskere går ned Antall fiskefartøyer går ned Fangstkapasiteten går opp Kvotegrunnlaget svinger men er mindre enn fangstkapasiteten Hvem tar verdiene? T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Muligheter, verdier og fordeling SPØRSMÅL Utviklingstrender Hvilke verdier representerer fiskeressursene Hvordan øke verdiene? Hvordan sikre verdiene til kystsamfunnene? T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Muligheter, verdier og fordeling Antall fiskere kraftig redusert <14000 T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Muligheter, verdier og fordeling Antall fiskefartøy sterkt redusert T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Muligheter, verdier og fordeling Fangstinnsatsen øker T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Muligheter, verdier og fordeling Regionale trender 1980-2001 Antall fiskere gått ned 45% til 14000 yrkesfiskere Nord Norge har redusert sin andel av landets fiskere fra 53 til 49% Fangstkapasiteten er øket med 23% Av fangstkapasitet fra 48 til 44% T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Rettigheter til ressursene Gjennom konsesjon på fangstkapasitet Ringnot (sildefisk) konsentrert til Vestlandet, Nord Norge kun 19% Trål (torskefisk) konsentrert til Nord Norge med 72% av trålkonsesjonene- fangstkapasiteten ikke publisert Deltakelse i uregulerte fiskerier T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
RETTIGHETER I TORSKEFISKE Trålkonsesjoner Historiske rettigheter opparbeidet i perioder uten begrensninger Kvalifiseringskriterier lagt til grunn Kapital og entreprenørdrevet Autolineflåten et godt eksempel: Opparbeidet rettigheter til 9% av torskekvoten og 12-14% av all hvitfisk Torskerettigheter gir også rettigheter til andre fiskearter som hyse, sei, blåkveite, uer etc T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
STORE FANGSTER AV IKKE KONSESJONSFISKE Total torskefisk 2000: 549 mill kg Fartøy 13-21 m 12,3% Linefartøy > 28 m (M&R/S&F) 12,1% Fabrikktrålere 10,8% Fartøy 8-12,9m 9,5% Ferskfisk-/rundfrysetrålere 8,3% Småtrålere 7,3 % Fartøy 21-28m 4,7% Andre mindre fartøy 35% T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
TREND I FANGSTFORDELING I TORSKEFISKERIER 1998-2001 Trålere og havgående linefartøyer øker fangstandelene Helårig kystflåte 8-28 m reduserer fangstandelene Nordland har øket sine fangstandeler Jfr. Økning av trålerkonsesjoner Øvrige fylker redusert andel eller status quo T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Muligheter, verdier og fordeling Resultat: Fordeling av kvoter til norsk arktisk torsk 2003 T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
PLAN ELLER MARKEDSDREVET? Hva er drivkraften i konsentrasjon og regional omfordeling av kvoteverdier Offentlig planlegging eller markedet Fiskerimyndighetene: kvoter ikke omsettelige Overføring av en fiskerettigheter mellom fiskere krever tillatelse fra fiskerimyndighetene Men: fiskeren trenger ikke å selge til andre enn de som får overført fiskerettigheten tilknyttet båten Hva er virkeligheten T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
OMSATTE FANGSTRETTIGHETER Kolmulekonsesjon evigvarende (mill kr) 10-15 mill Sild/makrellkonsesjon (mill kr) 27 mill pr 100 basis tonn 60-100 Torsketrål uten leveransebindinger 60 mill kr Torsketrål med leveransebindinger 35-40 mill kr 28 meters kystbåt med sildekvote 3,5-5 mill kr Linebåt over 28 m 20 mill 10 meter sjark 200.000 T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Konsesjonsverdien avhengig av driftsbegrensningene Fri omsetning av rettigheter gir størst verdi Norske kvoteverdier ligger 30-50% under de islandske T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
BEREGNEDE KVOTEVERDIER AV NORSK FISK 2002 (Islandsk prisnivå) TOTAL VILL FISK 47 (62) mld kr (tilsvarende 50% av Statoils børsverdi) Pelagisk fisk 16 (22) mld kr Torskefisk 24 (32) mld kr Skalldyr 5 (6) mld kr Beregnet slik: Islandske og norske kvoteverdier omregnet fra relativ salgspris i forhold til torsk (for eksempel sei 38% av torskepris) Kvoter 2002, ellers fangst 2001 omregnet i torskeenheter etter relativ pris T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
KVOTEVERDI PELAGISK FISK T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
KVOTEVERDI TORSKEFISK T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
KVOTEVERDIER SKALLDYR T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Muligheter, verdier og fordeling T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Muligheter, verdier og fordeling Anslag kvoteverdi Torsk, hyse, sei, blåkveite landet i Nord Norge 2001 (Islandsk prisnivå) Nord Norge 28 mld. kr Finnmark 12 mld. kr Nordland 9 mld. kr Troms 7 mld. kr T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
7 Reguleringer som reduserer verdiene Krav om leveranser Verdien av trålkonsesjonene øker 50% uten krav om leveransekrav Fiskeridepartementets nye forslag til auksjon av fangst i avgrensede regioner øker verdiene Krav til kjøper Jo mer regulert omsetning av konsesjoner, dess færre kjøpere og dess lavere konsesjonspris Fiskeridepartementets godkjenningsordning av overdragelse av konsesjoner reduserer verdiene T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
7. Reguleringer som reduserer verdiene Omsetningsform Omsetning gjennom fiskeauksjoner kan øke verdiene 20% Mer konkurranse Mer produkt- og markedsspesialiserte kjøpere Frossenfiskauksjonene gjennom frysehotellene øker verdiene. Manglende ferskfiskauksjoner reduserer verdiene for kystflåten T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
7. Reguleringer som reduserer verdiene Felles konkurransekvoter i fiske Fiskerne investerer i fangstkapasitet og seilingsfart Lite tid for markedsorientert verdiskapning Dårligere kvalitet Mindre biprodukter Leveransepress i korte sesonger presser ned prisene T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Reguleringer som reduserer verdiene Konsesjonsregler med tekniske begrensninger på plass for foredling og sortering om bord Høye konsesjonspriser hemmer rekruttering av nye aktører med nye ideer for verdiskapning Aktørene fokuserer på konsesjonsverdiene-rettighetsfiske Mindre på foredling og bedre markedstilpasning T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
VERDISKAPNING FOR HVEM? Hvem skal ha gevinsten? Erfaring med individuelle omsettelige kvoter fra Island, New Zealand, Nederland mfl De som var først inne fikk hele gevinsten De som trekker seg ut kan ta med seg gevinsten De som er igjen får øket gjeld Det økonomiske presset mot ressursene reduseres ikke på kort sikt Etableringskostnadene øker for nye aktører Monopolisering reduserer nyskapning T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
VERDISKAPNING FOR HVEM? Norge har innført omsettelighet gjennom konsesjonssystemet og fordelt verdiene til private Planlegges innført i kystfisket med regionale bindinger Kontroll med kapital for oppkjøp av rettigheter viktig konkurransefaktor T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
ALTERNATIVT FORVALTNINGSREGIME Et markedsorientert regionalt forvaltningssystem som sikrer rettighetene og verdiskapning til kystsamfunnene Statlig kvoteforvaltning som nå. Staten omfordeler rettighetene til kvoter gradvis fra individuelle rederier til til regionale organer (fylker/ Sametinget ) Regionale eierselskaper leier ut rettighetene til fiskerne i sitt distrikt på kort og langsiktige kontrakter (på linje med kraftselskapene) Staten fordele kvotene gradvis til rettighetshaverne i fylkene/Sametinget i takt med omfordeling av rettigheter Innføring av auksjonsmekanismen innen regionene både på leiekontrakter og ferskfisklandinger T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Gjennomføring av regionalisering Oppbygging av det regionale forvaltningsselskaper over tid Betydelig formuesforvaltning: Finnmarks kvoteverdi 12 mld. Kr Kilder Trålrettighetene bundet til Finnmark, jfr. Leveringsavtalene til regionen 20% av enhetskvotene som foreslås tas inn ved sammenslåing av kvoterettigheter i kystfisket som er foreslått tilbakeført fellesskapet (jfr. St. Meld 20) Nåværende trålerrettigheter som går ut etter 13 år Gradvis inndragning av kvoter fra fiskere mot at de får avskrevet kjøp av rettigheter og at de får leie tilbake kvoter T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Fordeler av regionalisert forvaltning Regionale politiske myndigheter får reell innflytelse i fiskeriavhengige regioner Fiskere kan gjennom kvoteleie forbedre lønnsomheten gjennom Bedre markedsutnyttelse av priser og produkter Bedre kapasitetsutnyttelse Varierende leiepris kan stimulere til mindre sesongvariasjoner T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling
Muligheter, verdier og fordeling KONKLUSJON Rettighetene til norske kvoter omsettes i markedet Fiskekvoter representerer store verdier som Privatiseres på tross av politiske retningslinjer Flyttes steg for steg ut av landsdelen Særlig Autoline og Ringnot Fiskeripolitikken har fremmet denne utviklingen Reguleringspraksisen i fisket og Råfisklagssystemet hemmer markedsbasert verdiskapning Nye forslag til omsettelighet kan akselerere denne utviklingen Innføring av regionalisert forvaltning og utleie av fiskerettighetene kan tilbakeføre verdiene til kystsamfunnene T. Trondsen, fishmarketing.com Muligheter, verdier og fordeling