Velkommen!.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Are you ready to take control?. Hvorfor oppgavehåndtering?  Kvalitet på utført arbeid  finne rett ansatt for oppgaven  Spare tid på oppfølging  Varslingsfunksjon.
Meeting 8th of September 2004
Praktisk info til prosjektkunder
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
ISO 9000 Begreper ISO 9000:2000 Kvalitetssystem ISO 9000 Begreper- HIB.
HYPOTESE Det skal vær mulig å komme seg fra A til B uten problemer innenfor gitte tidsfrister, ved hjelp av kollektiv transport.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Information Technology Infrastructure Library
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Social Accountability
Prosjekt nr 38E Database for registrering av radioaktive stoffer brukt ved Nukleærmedisinsk Seksjon, St. Olavs Hospital.
Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Kostnadsfordeling Begreper Trinn i kostnadsfordelingen
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Introduksjon til systemutvikling
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Planlegging og styring
IA konferanse et friskere arbeidsliv
”Litt bedre i dag enn i går”
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Hai ! Hai !.
Prosjekt og forskningsrapport
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
KF PROSJEKTET.
Malverk intern produktopplæring
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
NASJONAL PKO KONFERANSE KIRKENES 2010 Kai Brynjar Hagen
PROSJEKT Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Å omfavne forandringer med ekstrem programmering(XP) Brukt i In140 Skrevet av Ola Bø Bygger på Kent Becks artikkel "Embracing change with extreme programming."
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Prosjektavslutning og sluttrapport
Og.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Hovedprosjekt 25: Interaktiv demo for web-basert verktøy Brukeropplæring i form av interaktive demoer for oppdragsgiver Dossier Solutions Prosjektdeltaker:
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Innføring og forvaltning. Hvor er vi? Forstudium Analyse Innføre Utform og realiser Forvaltning.
Veiledning kvalitetssikring
Public Health Intervention Wheel
SPC Hjerneslag Stjørdal Ulike situasjoner krever ulike verktøy Langley, Nolan, et.al. The Improvement Guide: A Practical Approach to Enhancing.
Drift og vedlikehold av IT-systemer ● Kostnader ● Driftsmåter ● Motivasjon for virksomheten ● Organisering ● Sammenhenger Av Knut Yrvin – prosjektleder.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Forbedringsmetode for klinikere v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
Forbedringssamlingen
RIS-metoden for prosessforbedring
Prosjekt og forskningsrapport
Forskningsstøtte ved UBA
Cake q1 HåndFRIE Operasjoner Desember 2017
Drift og vedlikehold av IT-systemer
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen!

Praktisk informasjon Tilgang til wlan fås i resepsjonen i 1. etg.

ITIL - Innledning

ITIL prosesser og programvare Kurs Konsulent tjenester Programvare Implementering & Tradisjonelt er det her vi blir ranet

Kundeservice

Språk

Hva mener vi med begrepet kvalitet? Det finnes mange definisjoner av begrepet kvalitet. En for snever definisjon er ”samsvar med spesifiserte krav”. Denne definisjonen ble formulert av Philip Crosby, og den har et produsentperspektiv. Joseph Juran har senere formulert en mer kundevennlig definisjon som lyder ”egnethet for bruk”. Edwards Deming gikk enda ett trinn over mot kundefokusering når han mente at ”kvalitet skal fokusere på kundenes behov, både dagens kunder og morgendagens kunder”

Hvorfor ITIL? Litteraturen beskriver flere mulige metoder for å utføre kvalitets-forbedringsarbeid. En av de mest brukte metodikkene er det såkalte kvalitetshjulet eller “PDCA-hjulet” (Plan, Do, Check, Act).

The Efficiency and Effectiveness Funnel INCIDENTS INCIDENTS INCIDENTS INCIDENTS INCIDENTS 1st Level Support Nth Level Support

The Efficiency and Effectiveness Funnel INCIDENTS INCIDENTS INCIDENTS INCIDENTS INCIDENTS 1st Level Support Incident Management Nth Level Support Knowledge Management

The Efficiency and Effectiveness Funnel INCIDENTS INCIDENTS INCIDENTS INCIDENTS Problem Management 1st Level Support Incident Management Nth Level Support

The Efficiency and Effectiveness Funnel INCIDENTS INCIDENTS INCIDENTS Change Management Problem Management 1st Level Support Incident Management Nth Level Support

The Efficiency and Effectiveness Funnel INCIDENTS INCIDENTS Release Management Change Management Problem Management 1st Level Support Incident Management Nth Level Support

The Efficiency and Effectiveness Funnel Release Management Change Management Problem Management 1st Level Support Incident Management Nth Level Support