Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport kjønn 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Unge & Rus.
Ung i Sandnes 2010 Hverdagsliv og Psykisk Helse Masteroppgave 2012
Ung i Sandnes 2010 Ung i Sandnes. Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2010 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn:
AUDIT (alcohol use disorders identification test)
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport svarfordeling 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
UNG I VESTFOLD Levekårsundersøkelse om ungdom Ungdata 2013
Hønefoss politistasjon
Organisert fritid, uorganisert fritid og mediebruk
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Folkehelse i Nord-Trøndelag
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Åpne spørsmål Ungdata. Hvem vil du helst bli lik når du blir stor? Ungdomsskole: 1476/1610 VGS: 721/ 775.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Eigersund 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 8 – 10 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Ungdata-undersøkinga i Setesdal 2012 Nøkkeltal (ungdomsskulen) FAKTA OM UNDERSØKINGA: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Svar:
- Psykisk helse og rus. Ungdata – kunnskap om ungdom lokalt Faglig ansvarlig: NOVA: Norsk forskningsinstitutt for oppvekst, velferd og aldring, og KoRus.
Ungdata-undersøkelsen i Agder 2016 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: Svarprosent:
Ungdata-undersøkelsen i Fauske 2013 Resultater - sett i forhold til tendenser i Norge FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 14 – 18 Klassetrinn: 8. –
Ung i Sigdal 2014 Eva Linn W. Lilleheil Rosanne Kristiansen KoRus-Sør Borgestadklinikken.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Ungdata-undersøkinga i Time 2013 Nøkkeltal (ungdomsskulen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 11 – 16 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall:
UNGDATA - samarbeid og resultat Ingvil Grytli Folkehelsekoordinator Molde kommune.
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
Hva er Ungdata Randaberg den 13. april 2016Sven Gustafsson, KoRus Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Ungdata-undersøkelsen i Sørum 2015 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn + VG1 – VG3 Antall:
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Tyrifjord videregående skole i Hole
Alkoholbruk blant unge i Agder
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
– kvantitativ metode & kunnskap om ungdom
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
Ungdata-undersøkelsen i Fræna 2015
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Dale vidaregåande skule
Ungdata 2016 Presentasjon på Folkehelseseminar, Tønnegarden
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Sogndal vidaregåande skule
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Forebygging og helsefremming
Ungdataundersøkelsen 2019 i Aust-Agder og Vest-Agder
Presentasjon for Valler videregående
Ungdata-undersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS) Svarprosent: 91 (US) / 71 (VGS) Standardrapport kjønn (ungdomsskolen)

Ressurser Økonomi, bøker i hjemmet og nære relasjoner

God råd hele tiden/stort sett: Vi har hatt god råd hele tiden+vi har stort sett hatt god råd. Dårlig råd hele tiden/stort sett: Vi har hatt dårlig råd hele tiden+vi har stort sett hatt dårlig råd. Familieøkonomi: Har familien din hatt god eller dårlig råd de siste to årene?

Mindre enn 20: Ingen+mindre enn : Mer enn 500: Mer enn Antall bøker i hjemmet: Hvor mange bøker tror du det er hjemme hos dere?

Foreldre – kontroll og tillit: Andel som mener ulike utsagn om forholdet til foreldrene ”passer svært godt” eller ”passer ganske godt”.

Foreldre – innetider: Har du avtalte tider du må være hjemme om kvelden?

Ikke faste venner: Nokså tilfeldig hvem jeg er sammen med+er ikke så ofte sammen med jevnaldrende. Jevnaldrende – faste vennskap: Når du er sammen med venner/kamerater, hvem er du som oftest sammen med?

Jevnaldrende – intimitet: Har du minst én venn som du kan stole fullstendig på og kan betro deg til om alt mulig?

Jevnaldrende – status: Andel som mener ulike egenskaper eller handlinger ”øker statusen litt” eller ”øker statusen mye” i vennemiljøet.

Jevnaldrende – status: Andel som mener ulike egenskaper eller handlinger ”minker statusen litt” eller ”minker statusen mye” i vennemiljøet.

Nære relasjoner: Andel som helt sikkert ville snakket med ulike personer eller instanser ved et personlig problem

Skole og framtid Lekser, trivsel, karakterer, mobbing og tanker om framtiden

Under 30 minutter: Aldri/nesten aldri lekser+under 30 minutter. 1/2-2 timer: 1/2-1 time+1-2 timer. To timer eller mer: 2-3 timer+3-4 timer+Mer enn 4 timer. Skole – tid brukt på lekser: Hvor lang tid bruker du gjennomsnittlig per dag på lekser og annet skolearbeid (utenom skoletid)?

Skole – trivsel: Trives du på skolen?

Skole – tilfredshet med karakterer: Alt i alt, hvor fornøyd er du med de karakterene du fikk?

Skole – konflikter og problematferd: Andel som har utført ulike handlinger minst én gang siste 12 måneder

Mobbing, plaging og utfrysing – utøver: Hender det at du er med på plaging, trusler eller utfrysing av andre unge på skolen eller i fritida? Minst ukentlig: Flere ganger i uka+omtrent en gang i uka.

Mobbing, plaging og utfrysing – offer: Hender det at du er med på plaging, trusler eller utfrysing av andre unge på skolen eller i fritida? Minst ukentlig: Flere ganger i uka+omtrent en gang i uka.

Forventninger til framtiden: Andel som svarer ja på ulike påstander om situasjoner eller handlinger i framtiden

To eller flere: 2-3 barn+4 barn eller flere. Forventninger til framtiden - barn: Hvor mange barn tror du at du kommer til å få?

Fritid Organisert fritid, uorganisert fritid og mediebruk

Fritid – organisert: Er du, eller har du tidligere vært med i noen organisasjoner, klubber, lag eller foreninger – etter at du fylte 10 år?

Fritid – organisert: Andel som har vært med på aktiviteter, møter eller øvinger i ulike foreninger minst én gang sist måned

Fritid – hjemmeorientert: Andel som har utført ulike handlinger eller aktiviteter minst én gang sist uke

Fritid – venneorientert: Andel som har utført ulike handlinger eller aktiviteter minst én gang sist uke

Fritid – uteorientert: Andel som har utført ulike handlinger eller aktiviteter minst én gang sist uke

Fritid – diverse: Andel som har utført ulike handlinger eller aktiviteter minst én gang sist uke

Medier – høykonsumenter: Andel som bruker to timer eller mer på ulike medier en gjennomsnittsdag

Medier – lavkonsumenter: Andel som bruker mindre enn 30 minutter på ulike medier en gjennomsnittsdag

3 bøker eller mer: 3-4 bøker+5 bøker eller mer. Medier – boklesing: Hvor mange bøker har du lest den siste måneden (ikke skolebøker)?

Helse og trivsel Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd

Depressivt stemningsleie og ensomhet: Andel som har vært ganske eller veldig mye plaget av ulike situasjoner sist uke

Subjektiv livskvalitet: Andel som er litt eller svært fornøyd med ulike sider av livet sitt

Trivsel i nærmiljøet: Prøv å forestille deg at du en gang får barn. Kunne du tenke deg å la dine barn vokse opp i det nærmiljøet der du selv bor?

Sjeldnere enn ukentlig: Et par ganger i måneden+ sjelden+aldri. Fysisk aktivitet – andpusten og svett: Hvor ofte er du så fysisk aktiv at du blir andpusten eller svett?

Fysisk aktivitet – trening siste måned: Andel som trener eller driver med følgende aktiviteter minst månedlig

Måltidsvaner: Andel som spiser ulike måltider hver dag

Måltider i familien: Opplever du måltidene i familien som koselige eller hyggelige?

Tobakk og rusmidler Tobakk, alkohol og andre rusmidler

Røyker ikke: Har aldri røykt+har røykt før, men sluttet nå. Røyker en gang i blant: Røyker sjeldnere enn én gang i uka+røyker ukentlig, men ikke hver dag. Tobakk og rusmidler – sigaretter: Røyker du?

Bruker ikke snus: Har aldri snust+brukte før, men har sluttet nå. Snuser en gang i blant: Snuser sjeldnere enn én gang i uka+snuser ukentlig, men ikke hver dag. Tobakk og rusmidler – snus: Bruker du snus?

Minst månedlig: Nokså jevnt 1-3 ganger i måneden+hver uke. Tobakk og rusmidler – alkohol: Hender det du drikker noen form for alkohol?

1-4 ganger: En gang+2-4 ganger. Fem ganger eller mer: 5-10 ganger+Mer enn 10 ganger. Tobakk og rusmidler – beruset: Hvis du tenker spesielt på de siste seks månedene, hvor mange ganger har du drukket så mye alkohol at du tydelig har kjent deg beruset?

Tobakk og rusmidler – regler for alkohol: Får du lov til å drikke alkohol av foreldrene dine?

Tobakk og rusmidler – bruk av rusmidler siste år: Andel som har brukt ulike rusmidler minst én gang siste 12 måneder

Tobakk og rusmidler – forbruk i nettverk: Andel i nettverk som bruker alkohol ukentlig eller oftere

Tobakk og rusmidler – tilgjengelighet hasj/marihuana: Har du i løpet av det siste året blitt tilbudt hasj eller marihuana?

Tobakk og rusmidler – tilgjengelighet hasj/marihuana: Hvis du ønsket å få tak i hasj eller marihuana, tror du at du ville klare å skaffe deg stoffet i løpet av to til tre dager?

Problematferd Vinning, hærverk, vold og annen problematferd

Problematferd – vinning: Andel som har utført ulike handlinger minst én gang siste 12 måneder

Problematferd – hærverk: Andel som har utført ulike handlinger minst én gang siste 12 måneder

Problematferd – slåssing og trusler: Andel som har utført ulike handlinger minst én gang siste 12 måneder

Problematferd – kontakt med politiet: Hvor mange ganger har du vært i kontakt med politiet på grunn av noe galt du hadde gjort i løpet av de siste 12 månedene? Mer enn én gang: 2-5 ganger+6-10 ganger+11 ganger eller mer.

Problematferd – trafikkforseelse: Har du noen gang blitt stoppet av politiet på grunn av en trafikkforseelse?

Vold og trusler om vold: Andel som har blitt utsatt for ulike voldshandlinger minst én gang siste 12 måneder

Tilleggsmoduler

A.1 Økonomi: I hvor stor grad passer følgende utsagn eller påstander med din situasjon? (Andel ”stemmer ofte”)

A.2 Forhold til foreldrene: Andel som mener ulike utsagn om foreldrene og sitt forhold til dem passer svært eller ganske godt

E.3.1 Alkoholbruk: Hvilke regler har dere hjemme om ditt forhold til alkohol?

E.3.1 Alkoholbruk: Hvor gammel var du første gang du drakk så mye som én alkoholenhet, eller én drink?

E.3.2 Alkoholbruk: Andel som er enig i ulike påstander om hvorfor de aldri har drukket alkohol Prosentandelen er beregnet blant de som i modul E.3.1 svarer at de aldri har drukket alkohol på spørsmål om debutalder.

E.3.3 Alkoholbruk: Hvor mange ”drinker” øl, vin eller brennevin drikker du vanligvis når du drikker? Prosentandelen er beregnet blant de som i modul E.3.1 svarer at de har drukket alkohol på spørsmål om debutalder.

E.3.3 Alkoholbruk: Hvor ofte drikker du noe av det følgende? (Andel ”minst månedlig”) Prosentandelen er beregnet blant de som i modul E.3.1 svarer at de har drukket alkohol på spørsmål om debutalder.

E.3.3 Alkoholbruk: (Andel ”ofte”) Prosentandelen er beregnet blant de som i modul E.3.1 svarer at de har drukket alkohol på spørsmål om debutalder.

E.3.4 Alkoholrelaterte problemer: Andel som minst én gang har gjort eller opplevd ulike ting når de har drukket alkohol Prosentandelen er beregnet blant de som i modul E.3.1 svarer at de har drukket alkohol på spørsmål om debutalder.

E.4 Hvordan unge skaffer seg alkohol: Hender det at du får alkohol av foreldrene dine? (Andel ”ofte/av og til”)

E.4 Hvordan unge skaffer seg alkohol: Dersom du bruker alkohol, hvordan får du tak i alkohol?

E.5 Holdninger til egen og foreldres alkoholbruk: Andel som er enig i ulike påstander om rusmiddelbruk

E.6 Kjøring i ruset tilstand: Andel som svarer ”helt/litt enig” på ulike påstander om kjøring i ruset tilstand

E.6 Kjøring i ruset tilstand: Andel som svarer ”ja” på ulike påstander om kjøring i ruset tilstand

E.7 Omgivelsenes bruk av alkohol: Hvor mange av vennene dine, på din egen alder, har drukket så mye at de har kjent seg beruset?

E.7 Omgivelsenes bruk av alkohol: Har du noen gang sett din far eller mor full eller tydelig beruset?

E.8 Narkotikabruk: Har du noen gang brukt noen av følgende stoffer? (Andel ”minst én gang”)

E.8 Narkotikabruk: Har du noen gang brukt følgende medisiner uten å ha fått det fra lege? (Andel ”ja”)