Lege Reidun Brunvatne Tlf. 90 50 80 93 E-post: rbrunvat@online.no Interkommunalt samarbeid innen helsetjeneste til asylsøkere og nye flyktninger Lege Reidun Brunvatne Tlf. 90 50 80 93 E-post: rbrunvat@online.no Argumentere for tilrettelagt helsetjeneste Hvorfor interkommunalt samarbeid kan være hensiktsmessig Presentere planer for interkommunalt samarbeid i midtre Vestfold Senter for migrasjonshelse
Basert på Sosial- og helsedirektoratets veileder IS-1022 Helsetjenestetilbud til flyktninger og asylsøkere utgitt juli 2003
Spesielt tilrettelagt helsetjeneste fordi Det kreves kompetanse Det kreves engasjement Det kreves tid Det kreves profesjonell tolk Helseforståelse må oversettes Fastlegesystemet fungerer ikke godt for gruppen Argumentere for tilrettelagt helsetjeneste Presentere modell som planlegges i midtre Vestfold
Interkommunalt samarbeide hensiktsmessig der kommuner ligger tett har god offentlig kommunikasjon samarbeider om norskopplæring og Aetat eventuelt samarbeider om introduksjonsprogrammet
Fordeler med interkommunalt samarbeid Kompetanse hos helsearbeidere Faglig miljø – gjensidig støtte Kontinuitet Dekning i ferier og annet fravær Støtte til asylsøkermottakene Støtte til introduksjonsprogrammet Videresending av helseopplysninger satt i system
Vestfoldmodellen Senter for migrasjonshelse Tønsberg og omegnskommuner Arbeidsgruppe oppnevnt 2003 av Vestfold fylkeskommune i samarbeid med Fylkesmannen Arbeidsgruppens utredning ferdig febr. 2004 Behandles i kommunene nå Start våren 2005 5 års plan ”Respekt og Samspill” Nøtterøy hovedutvalg i vår. Stokke ferdigbehandles i kommunestyret nov. 2004
Arbeidsgruppens mandat Utrede det helsefaglige innhold i en fremtidig interkommunal helsetjeneste for flyktninger og asylsøkere Utrede organisasjonsform og finansiering
Målgruppe Asylsøkere den tid de er i mottak Bosatte flyktninger, inklusive familiegjenforente, i 1-2 år etter bosetting
Målsetting Tilby asylsøkere og nyankomne flyktninger en helhetlig somatisk og psykososial første gangs helseundersøkelse Tilby adekvat behandling/intervensjon Tilby fastlegefunksjon Utrede psykiske problemer
Dette innebærer tidlig hjelp med psykososiale problemer smittsomme sykdommer andre somatiske sykdommer funksjonshemning god start på forholdet til norsk helsevesen at flyktningene helsemessig skal være rustet for kommunenes introduksjonsprogram
Fordeler for kommunene God førstegangs undersøkelse Kostnadseffektiv bruk av tolk Støtte til introduksjonsprogrammet Avlasting for legevakten Støtte for barnevernet Bedre dokumentasjon av kroniske helseproblemer forut for bosetting I dag underforbruk av av muligheten for overføringsmidler ved psykske funksjonshemninger og kroniske sykdommer
Personell For 700 flyktninger/asylsøkere Lege 100% Helsesøster 100% Klinisk psykolog 100% Sekretær 100% Helsesøster skal forholde seg til voksne og familier, ikke erstatte helsestasjonenes arbeid
Helsesøsters oppgaver Skal ikke erstatte helsestasjonen Ta opp livsanamnese og helseanamnese Blodprøver Synsundersøkelse Helseinformasjon Kosthold Familieplanlegging Tannlege Hvordan helsevesenet fungerer Vaksinere voksne: Hep B + røde hunder
Legens oppgaver Utrede tilstander ytterligere Behandle Evt. henvise til spesialisthelsetjenesten Fungere som fastlege Sende rapport ved flytting
Psykologens oppgaver Gi kortidsterapi, 6-8 samtaler Utrede, henvise de ”sykeste” til spesialist Veilede mottaksansatte og flyktningkonsulenter
Finansiering av psykologstilling Primærhelsetjenesten? Spesialisthelsetjenesten? Prosjektmidler fra andre steder.
Budsjett Med lege, helsesøster, psykolog, sekretær i hele stillinger Netto budsjett på kr. 1.330.475 Lege og psykolog generer inntekt fra folketrygd og egenandeler fra pasienter
Fordeling av utgifter mellom kommunene Justeringsfaktor for asylsøkere fordi Vertskommunekompensasjon 2002: kr 175.000 per mottak Vertskommunekompensasjon 2002: kr. 1.900 per plass Per person for bosatte flyktninger Kommuner med store mottak får forholdsvis mindre vertskommunekompensasjon
Organisasjonsform En av de samarbeidende kommunene påtar seg drift og administrativt ansvar for senteret og sender regning til de øvrige kommuner Andre alternativer er IKS eller AS
Metodeutvikling og funksjon som kompetansesenter Evaluere og beskrive erfaringer fra interkommunalt samarbeid om helsetjeneste samarbeid med asylsøkermottak samarbeid med introduksjonsprogrammet Gi råd og veiledning til annet helsepersonell Samarbeide med høyskolen i Vestfold