Utviklingen og kvinnens plass i Den norske Kirke de siste 50 år.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
I.
“Fra ord til liv” Februar
Profetene i Det gamle testamente
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
FRIHET Galaterne 5,1 ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk.”
”Se, vi går opp til Jerusalem”
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Kjærligheten landet i julen
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
Klar til tjeneste?.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Kompetansemål: Drøfte kristendommens syn på kjønn og kjønnsroller
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
En måte å lese Bibelen på
Martin Luther Martin Luther ble født i Tyskland i 1483.
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
Matteus 17,1-9 ”Forklarelsens berg”
Gudstjeneste 1.søndag i advent 2008 i Gruben kirken Dra ut, dra ut gjennom portene og rydd en vei for folket! Bygg, ja, bygg en kongsvei og rens den vel.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Hva er vitsen med å gifte seg?
Johannes 16, Om sorg og glede
Historie og ideologi.
Fellesskap med Gud. Johannes 3,30: Han skal vokse, jeg skal avta. Nåden skal vokse, synden skal avta.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Forandring fryder.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Nattverden.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Jesus, døperen Johannes og jul
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
Ett er nødvendig!.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Lukas 9,57-62, Jesus krever alt
Fra ord til liv April 2010.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Samarbeid med foreldre om dåpsopplæringen Med bakgrunn i foreldreundersøkelsen Fra Bjørgvin høsten 2003.
Ein intelligent quiz! Fasiten ligger i kommentarfeltet til hver enkelt slide.
Om det som truer fellesskapet Greiner på det gode treet.
Problemet og løsningen:
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
100 lure ord å lære.
1 Peter 2,4-5 Kom til ham, den levende steinen, som ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud, og bli selv levende steiner som bygges.
mennesket mennesket Utviklingssone for hva mennesket kan klare å lære med hjelp/sammen mennesket.
Og.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Vinnerlaget og Seierherren! Bibeltime på Sørlandssommer 2014 Vinnerlaget og Seierherren!
3 Marius Stub.
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Hva er egentlig en menighet -og hva er vår oppgave.
Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien
KRLE 27. SEPTEMBER 2017.
Obs. Denne presentasjonen er ikke ment å vises til barna
Samlivsdebatten i Den norske kirke
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingen og kvinnens plass i Den norske Kirke de siste 50 år. Kristendom Utviklingen og kvinnens plass i Den norske Kirke de siste 50 år.

Historisk tilbakeblikk Valborg Lerche, var den første norske kvinne som tok embetseksamen i teologi i 1899. Prest kunne hun ikke bli… I 1938 vedtok Stortinget at kvinner kunne ansettes i alle statens embeter. Men i vedtaket var det en tilføyelse som sa at “kvinner ikke bør ansettes som prester hvor menigheten av prinsipielle grunner uttaler seg MOT det.”  Sjelessørger, misjonsarbeid, skolen, kirkeligestillinger I 1956 vedtok Stortinget å gi kvinner tilgang til prestetjenesten uten reservasjon

Norsk kvinnelig teologforening Agnes Vold, Anne Berit Stensaker og Agnete Fischer var noen av de 40 teologene som tok initiativ til å danne ein forening. Norsk kvinnelig teologforening, ble stiftet Oslo 18. oktober 1958, NKTF. Foreningens formål var å skape e kristent og faglig felleskap mellom norske kvinnelige teologer. Utdrag fra søknaden; ”Vi sender dette brevet for å høre hva du synes om at vi også her i Norge danner en forening for kvinnelige teologer. Vi vet også at mange kvinnelige teologer har følt behov for fellesskap og samarbeid i fastere former enn det mer tilfeldig som hittil har vært, ikke bare for sin egen personlige del, men også av hensyn til den tjeneste de har. En del av oss har derfor arbeidet noe videre med dette spørsmålet, og har også drøftet de retningslinjer vi synes en slik forening bør arbeide etter. Nå har vi kommet så langt at vi tillater oss å bry deg med følgende:”(ukjent kilde) ”Foreningens formål er å skape grunnlag for kristent og faglig fellesskap mellom norske kvinnelige teologer.
Den vil også, så vidt mulig, ivareta de kvinnelige teologers interesser med hensyn til arbeidsmuligheter og arbeidsvilkår, så de på beste måte kan fylle sin plass i norsk kirkeliv.”(ukjent kilde) Tilhengere og motstandere

Debatten Tre svenske kvinner viet til prest i Sverige, rundt 1960 Store protester 1961 - den første norske kvinnelige prest, Ingrid Bjerkås To tredjedeler av bispekollegiet erklærte; "vi finner det umulig å forene kvinnelig prestetjeneste med Det nye testamentes grunnholdning og med dets direkte utsagn. Det avviser kvinnens adgang til hyrde- og læreembetet og begrunner dette prinsipielt med å henvise både til Guds skaperordning og til Herrens eget bud. Dermed kjenner vi oss bundet av det Guds ord som vi i all vår tjeneste har forpliktet oss på". Fra 1961 til 1975 ble det i alt ordinert 21 kvinnelige prester I 1977 gjorde biskopene i et møte vedtak som satte skille mellom homofil legning som var akseptert og homofil praksis som ikke var akseptert.

Sentrale personer Ingrid Bjerkås (1901 – 1980) Bjerkås var sogneprest i Senja fra 1961 til 1965 og deretter prest ved Martina Hansens Hospital i Bærum. Et mindretall av menigheten holdt seg borte

Rosemarie Köhn Norges første kvinnelige biskop, fra 1993 til 2006. Den andre (etter tyske Maria Jepsen) biskopen i den lutherske kirken på verdensbasis Hennes innsettelse var kontroversiell og førte til en del splittelse i Den Norske Kirke. Krittikken deride seg om hennes liberale syn på homofili. Köhn innsatte Siri Sunde mot Kirkemøtes flertall I 1997. Hun ble I 2006 samboer med en dansk prest, Susanne Sønderbo.

Siri Sunde Utdannet teolog i 1994 Ordinært prest i 1996, Nordre Land. Sunde-saken; dreier seg om hvorvidt en homofil som har inngått partnerskap, kan være prest i Den norske kirke. Gikk ut i permisjon i påvente av Kirkemøtets behandling av homofilisaken. I 1999 fikk hun fortsette i sin stilling.

Tilbakeblikk Motstanden mot kvinnelige prester har basert seg på blant annet, det såkalte taleforbudet. ” Som i alle kristne menigheter skal kvinnene tie i menighetssamlingene. Det er ikke tillatt for dem å tale, de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det sømmer seg ikke for en kvinne å tale i menigheten.”(1 Kor 14,33–35) ”En kvinne skal ta imot læren i tausehet; hun skal underordne seg. Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer, heller ikke å være herre over mannen; hun skal være stille.” (1 Tim 2,11–13) “Her er dere ikke jøde eller greker, slave eller fir, mann eller kvinne. Dere er alle én, Kristus Jesus.” (Gal 3,28) Statskirken og samfunnet Sosiale og kuturelle utviklinger

Kilder http://www.snl.no/Siri_Sunde http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia http://kilden.forskningsradet.no/artikkel/vis.html?tid=48618 Bibelen http://www.kirken.no/larenemnd/laeren06/sider/kap3- 8.html