Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Høyhastighetsutredningen
Kan kraftkrisen i Midt-Norge unngås. Møte Molde Næringsforum , 3
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
Møreaksen - et samlet fylke
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Leverandøreffekter av petroleumsaktivitet i Møre og Romsdal
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Nicolai Heldal Vista Analyse AS 29. april 2011
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Dialogseminar Hvilket handlingsrom har vi?
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Tr400 TRANSPORT, LOKALISERING OG ØKONOMISK UTVIKLING Forelesning 2: Måling av infrastrukturens virkninger på regional produktivitet Dekker artikkel 2,
TRANSPORT OG LOKALISERING
Bransjegruppesamling i Kom vekst Samspill kommune og næringsliv – styrke og utfordring Kristiansund, Pål Farstad.
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.



Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Interkommunale idrettsanlegg
FoU behov og næringslivet i Finnmark Marit Helene Pedersen Regiondirektør NHO Finnmark Alta 26.juni 2008.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
1 Regjeringens Europapolitiske Forum Statsstøtte Statssekretær Anders Eira.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
”Finansnæringen er sterkt konsentrert i Oslo og avgjørende for all næringsvirksomhet i Norge. Oslo er den suverent viktigste finansielle hub i Norge, og.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Omstillingskonferanse Karlsøy Inge Berg Nilssen, Seniorforsker, Norut Alta: Omstillingsbehovet i Karlsøy Rapport:
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Økt verdiskaping i de maritime næringer Sunnmøre 27. august 2004 Statsråd Børge Brende (H)
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Program for entreprenørskap Eit samarbeid mellom Møre og Romsdal fylke og Innovasjon Norge.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Kapittel 6 Litt om arbeidsmarkedet
Lokalisering Marienlyst sentralt i Drammen. Kan følge opp kommunens miljøpolitikk. Har allerede viktige idrettsfunksjoner. Gunstig for både det lokale,
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Economic growth around the world
Oppfølgingstenesta (OT)
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
ROR MEDLEMSMØTE Aukra, juni 2018 Program dag 1 Aukra Hotell
Antall stemmer fordelt på kommune
Antall stemmer fordelt på kommune
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS

Transportinfrastruktur og effekter: Selve bruken av systemet gir de økonomiske og samfunnsmessige effektene. Det å koble sammen økonomiske systemer kan medføre at det oppstår effekter som gir mer enn det regnemetodene til nå har fanget opp: –Verdi av å spare tid kan øke fordi næringer, forvaltning og husholdninger blir mer produktive: Etablerte foretak får mer ut av sine ressurser, arbeidskraft og kapital kan utnyttes bedre Nyetableringer kan øke lokal konkurranse En kan kanskje klare å utnytte såkalte skalafordeler –Denne økningen kan skape mer trafikk enn forutsatt

Større bo- og arbeidsmarkeder, noen mekanismer:

Tre hovedforutsetninger for vekst fra transportforbedringer: Jo dårligere utbygd transportnettet er i utgangspunktet, desto større er mulighetene for at slike investeringer kan skape en positiv økonomisk utvikling. Spesielt gunstig er det dersom en sentral flaskehals forsvinner (kostnadseffekt). Den regionen det gjelder, må ha et klart utviklingspotensial, blant annet med økt utnyttelse av godt kvalifisert arbeidskraft (f eks via komplementære arbeidsmarkeder), og et ekspansivt næringsliv. Regionen bør ha en velutviklet industriell og politisk kultur som kan bidra til å utløse det vekstpotensialet som måtte eksistere.

Møreaksen og regionforstørring-Midsund: Antall sysselsatte innen 1 t fra kommunesenteret

Møreaksen og regionforstørring - Aukra: Antall sysselsatte innen 1 t fra kommunesenteret

Møreaksen og regionforstørring - Molde: Antall sysselsatte innen 1 t fra kommunesenteret

Eksempel Eiksundsambandet:

Oppsummering Møreaksen knytter sammen øyene med fastlandet, og Romsdal med Sunnmøre – regionforstørring er en klar effekt. Betydelige samfunnsøkonomiske effekter er allerede identifisert, beregningene er under oppdatering Potensialet for regional utvikling bør analyseres skikkelig. Nye modeller og metodegrunnlag for ”mernytte” og ”alternativ finansiering” bør kunne foreligge i