Dr.ing. Jan Tore Pedersen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Advertisements

Arild Haraldsen og Anne Salvesen NorStella
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
EU’s Hvitebok og transportpolitikk
SINTEF forum IKT i transport/logistikk - hvorfor
SCM 04: Designing Distribution Networks
Dør-til-dør, transportlogistikk, rapportering
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
ISPS sikring og Beredskap
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
The Transport Chain Management System - TCMS

1 - 7/12/2014 I N T R A Del I - Orientering om IP prosjektet med linker til INTRA - 20 min(KEF) - Orientering om de meldingene som er påtenkt å inngå i.
Brukergrensesnitt for maritime informasjonsnettverk
1 - 7/12/2014 I N T R A MELDINGSUTVEKSLING  IFTDGN – Deklarering av farlig og eller forurensende last  CUSREP – Informasjon om en reise  APERAK – En.
Adm. direktør/ vise adm. direktør
Status for Fargis Forum John Erik Hagen Leder Fargis Forum 1993.
Maritimt Informasjonsnettverk
”Bakgrunn for multimodal samarbeidsplan for ITS”
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Grenland Senter for bærekraftig industriell utvikling Hallgeir Kjeldal ViG.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
TAPAS Presentasjon TTM47AC Hva er TAPAS?  Telematics Architecture for Plug and play Systems  Et forskningsprosjekt ved institutt for Telematikk,
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Intermodalitet starter på terminalen!
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
FARGIS Seminar 2004 Fargis seminar Informasjonsteknologi for SIKKER OG EFFEKTIV SJØTRANSPORT i intermodale transportkjeder Det Norske Veritas, Høvik 2004.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Velkommen ARBEIDSMØTE
Utskrift av presentasjonen:

Dr.ing. Jan Tore Pedersen INTRA mål, forankring Dr.ing. Jan Tore Pedersen

Transport i Europa Veksten i Europeisk transport: Bilen dominerer transport av gods. Tog kan ikke spille en ny rolle uten vesentlige investeringer Politiske og økonomiske krefter åpner for økt bruk av sjøtransport 5 000 km trafikk-kø hver dag 42 000 døde i veitrafikk hvert år EU-studier dokumenterer muligheter for overføring av betydelige lastvolum fra land til sjø. Veksten i Europeisk transport: 2 % 5 % BNP Transport volum

Intermodal transport Synergi EU-prosjekter - nasjonale programmer Advances Tematisk nettverk “Quality Shipping LogIT Themis Tematisk nettverk (LogIT, MARINTEK m.fl) INTRA (LogIT o.a..) IP Transport 3.call (TFK , LogIT, Marinteka.o.) Ny logistikk-løsning Norge -kontinentet (Elkem, Norske Skog, Hydro Statoil, Shell) INFOLOG Transport 3.call (TFK , Kværner, a.o.) IKT- infrastruktur for transportkjeden (Elkem Chartering a.o.) Systemtransport av enhetslaster (Elkem Chartering, Norsk Skog, Hydro Agri) Kværner, a.o.) IPSI Improved Ship/ Port Interface Transport 1.call (Kværner, Marintek, Jebsen, a.o.) EUROBORDER/ INTERPORT Transport/Transport telematics 1.call (TFK, ColorLine, Oslo Port SINTEF a.o.) BOPCOM Transport 1.call (ISL m.fl) Felles datamodell For transportkjeden (Elkem Chartering a.o.) Systemtransport Av mineralgjødsel (Hydro Agri, Jebsen, Simonsen & Slang) Eksport av Norsk fisk (Kværner a.o.) Fysisk håndtering av last Informasjonslogistikk

Visjon Benytte behovet for nye transportløsninger i Europa og finansiell støtte fra NFR og EU til å utvikle nye produkter og tjenester for det Norske maritime ”cluster”

Logistikk-kjede (1) Produsent “Råvarer” Kunde

Logistikk-kjede (2) Produsent Distributør “Råvarer” Terminal Toll Toll AEI Kunde Havn AEI Havn VTMS

European F & L Club Vei Vei / Jernbane / Vei Arbeidsgruppe med oppgave å evaluere ”Best practices in intermodality; Europe and USA”: Intermodal transport i praksis er kombinasjon av bil og tog. Consignor Consignee Vei Vei / Jernbane / Vei Sjøtransport (kyst og innenlandske vannveier) er karakterisert ved lave kostnader og er spesielt aktuell når store volum skal transporteres over lengre avstander. Svakheten ved denne form for transport i forhold til de andre transportformer er lav fremføringshastighet og høyere nivå på brekkasje og tap.

Intelligent Transport System Consignee Consignor Råmaterialer Fordel for brukeren Enkel å bruke Fleksibelt Raskt Pålitelig service Transparent Kost-effektivt Fordeler for samfunnet Sjøtransport tar en økt andel av godstransporten Reduserer trafikk-køene Reduserer energiforbruket ved transport Reduserer andre eksterne kostnader Bedrer Europas effektivitet, sett fra en industriell synsvinkel

Hvordan kan vi løse problemet? Utvikle IKT-løsninger som bidrar til å gjøre intermodal transport tilgjengelig, enkelt å bruke, fleksibelt og transparent. F&L: Punktlig og pålitelig informasjon Høykvalitets sjøtransportløsninger (inklusive terminaler) som er: raske kosteffektive, høyfrekvente og som gir pålitelig service

Enkle å bruke Det må være like enkelt å organisere (og reorganisere) transporter i intermodale kjeder som det er å organisere biltransport Det bør eksistere et felles ”språk” for å lette kommunikasjonen mellom alle aktørene i intermodale transportkjeder Et generisk sett med meldinger på et format som deles av transportører til lands, til vanns og i lufta. INTRA Installasjon av nye IKT-komponenter bør gjøres uten at det skal foretas endringer i eksisterende IKT systemer hos de aktuelle aktører

Fra fabrikk til kunde

Forwarder / Shipping agent Transdata Consignor Forwarder / Shipping agent Consignee EDI grensesnitt Sjø- transport Vei Toll Toll Vei Havn Havn Bane Bane Felles datamodell for alle aktørene i logistikk-kjeden

TRIM

INTRA: Mål Utvikle et generisk sett med meldinger på et format som kan deles av transportører til lands, til vanns og i lufta. Bidra til at disse kan inngå i fremtidige internasjonale standarder. Bidra til å standardisere entydige begrep i meldingene (kodeverdier), f. eks. lokasjonskode