Analyse av Tromsø kommunes omdømme

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Rapport av markedsundersøkelse
Barnas økonomi 2011 Slik lærer vi barna om økonomi og sparing Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Skolelederundersøkelsen 2008
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Innowalk Brukerundersøkelse 2009.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Meldal kommune Profilundersøkelse - egen befolkning 2009.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utvalgte resultater for SVGS
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Utvalgte resultater for SVGS
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Omdømmebygging og -analyse
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Analyse av Tromsø kommunes omdømme Hovedfunn Reputation Institute

Bakgrunnsinformasjon om undersøkelsen Datainnsamlingsmetode: Denne undersøkelsen er gjennomført av Apeland Informasjon og Reputation Institute på oppdrag fra Tromsø kommune ved Rådmannen Kontaktperson i Tromsø kommune har vært kommunikasjonssjef Morgan Lillegård Datainnsamlingen i Tromsø og Bodø er gjort mellom 10. og 30. september 2010 av Norstat, Norges ledende selskap for datainnsamling Respondentene har fullført et 15 minutters intervju via internett eller over telefon Ca 1/3 har besvart over internett, 2/3 har svart via telefon Dataene for Kristiansand er samlet inn mellom 8. juni og 6. august 2010 som en del av en nasjonal undersøkelse. Her har også personer bosatt utenfor kommunen, men som kjenner den godt eller litt, fått lov til å svare Antall svar (n): 1200 til sammen, hvorav 901 i Tromsø og 299 i Bodø Kvalifiserte respondenter: Respondentene måtte oppfylle tre kriterier: Bosatt i Tromsø kommune (Det har blitt lagt vekt på rett fordeling av innbyggere i og utenfor Tromsø by) Ikke ansatt i Tromsø kommune Må kjenne Tromsø kommune “Godt” eller “Litt” Benchmark: Tromsø kommune har valgt å sammenligne seg med Bodø kommune og Kristiansand kommune

RepTrak Offentlig – et styringsverktøy for omdømme RepTrak Offentlig™- modellen Analyseverktøyet som er brukt i denne analysen heter RepTrak Offentlig og er utviklet av Reputation Institute gjennom 10 år. Verktøyet er strukturert rundt fire kjerneelementer, seks omdømmedimensjoner og 23 omdømmeattributter. Sammenlagt forklarer disse elementene en offentlig virksomhets omdømme. RepTrak Puls-score I kjernen viser RepTrak™ Puls omdømmet på en skala fra 0 til 100, basert på respondentens: Respekt for virksomheten Beundring av virksomheten Tillit til virksomheten Følelse for virksomheten RepTrak Puls-scoren, som regnes ut på bakgrunn av svarene på de fire variablene, er sammenlignbar over bransje- og landegrenser. Dimensjoner og attributter De 23 omdømmeattributtene er inndelt i seks dimensjoner. De enkelte attributtene har ulik betydning for folk, og vektes derfor forskjellig. New model Reputation Institute

Førsteinntrykk av Tromsø kommune Alle respondentene ble bedt om å svare på følgende åpent spørsmål: ”Når du tenker på Tromsø kommune, hva er det første du tenker på? Under vises en oversikt over de mest utbredte assosiasjonene til Tromsø Kommune ”Det er mye kaos i kommunen... Synes det er dårlig organisert og uprofesjonelt. Synes de henger lenger etter, det er ikke en innovativ kommune” ”Vidt kommuneland, liten by som vil være stor. Fin natur rundt byen. Tenker på kunnskap og skoler” 4: Når du tenker på Tromsø Kommune, hva er det første du tenker på? Reputation Institute

Tromsø omdømmelandskap - RepTrak Puls og Dimensjonsscore 2010 Diagrammet under viser at Tromsø kommunes sterkeste dimensjon er ”Arbeidsmiljø”, med en score på 60,5 på en skala fra 0 til 100. Svakeste dimensjon er ”Ledelse”, med en score på 56,8. Alle forskjeller i dimensjonsscore >1.3 er signifikante ved et 95% konfidensintervall Q305: Vennligst vurder følgende utsagn og bruk en skala fra 1 til 7, hvor 1 betyr "Helt uenig" og 7 betyr “Helt enig” Q320: Vennligst bruk en skala fra 1 til 7, hvor 1 betyr ”Passer absolutt ikke”, og 7 betyr ”Passer svært godt”. 5 Reputation Institute 5

Tromsø vs. Bodø og Kristiansand - RepTrak Puls og Dimensjonsscore 2010 Analysen viser at Tromsø kommune har et betydelig svakere omdømme enn både Bodø og Kristiansand. Alle forskjeller i dimensjonsscore >2.0 er signifikante ved et 95% konfidensintervall Q305: Vennligst vurder følgende utsagn og bruk en skala fra 1 til 7, hvor 1 betyr "Helt uenig" og 7 betyr “Helt enig” Q320: Vennligst bruk en skala fra 1 til 7, hvor 1 betyr ”Passer absolutt ikke”, og 7 betyr ”Passer svært godt”. Reputation Institute

Oppsummering for Tromsø kommune SVAK OMDØMMESCORE FOR TROMSØ Tromsø kommune får en omdømmescore på 59,5 på en skala fra 0-100 10 poeng svakere enn Bodø og 11,1 poeng svakere enn Kristiansand kommune Scorer høyest på dimensjonen ”Arbeidsmiljø” med 61,8 Scorer svakest på dimensjon er ”Ledelse” med 56,8 UTFORDRINGER I MØTET MED INNBYGGERNE Omdømmet er ikke bedre blant dem som nylig har hatt kontakt For Bodø kommune er tendensen motsatt PUBLIKUM STØTTER Å GI KOMMUNEN MER MIDLER Respondentene er spurt om støttende atferd overfor Tromsø kommune Tromsø kommune kommer best ut på variabelen ”Jeg ville stemt for økte bevilgninger til Tromsø kommune” med en score på 84,4 KOMMUNEN MÅ JOBBE MED INVOLVERING OG ÅPENHET Respondentene har også vurdert Tromsø kommune på syv kommunikasjonsvariabler, bygget på prinsippene i ”Ny statlig kommunikasjonspolitikk” fra 2009” Tromsø kommune kommer her klart svakere ut enn Kristiansand og Bodø Det er flere funn i materialet som peker på at kommunen bør bli enda bedre på å lytte til og involvere innbyggerne i det daglige arbeidet

Hvordan forbedre omdømmet? ”De bør lytte til publikums behov. Vedlikehold ved skoler og andre institusjoner er dårlig og kommer for sent. Det blir veldig nedslitt før det gjøres noe med. Trangbodd på sykehjem. De må tenke personale i forhold til pleietyngde og skolelærere i forhold til antall elever. Byggeteknisk må man være langt forut i forhold til skoler og sykehjem for vi blir bare flere og flere i byen. Veiene er dårlig vedlikeholdt. Kommunen bør prioritere midlene bedre. De burde lytte til publikum…” 7: Hva bør Tromsø Kommune gjøre for å forbedre sitt omdømme? Reputation Institute

Hovedresultater 2010 - Tromsø kommunes omdømme Attributter Dimensjoner Støttende atferd Alle forskjeller i puls- og dimensjonsscore > 1.3 er signifikante ved et 95% konfidensintervall Alle forskjeller i scorer for attributter og støttende atferd > 2.6 er signifikante ved et 95% konfidensintervall Reputation Institute